Wat is er nieuw

Wat is er aan de hand met mijn sluierstaart?

Annievisjes

Member
Lid geworden
24 september 2024
Berichten
13
Leeftijd
18
Hi allen! Sinds vandaag ben ik nieuw op dit forum. Ik heb een vraag over mijn sluierstaarten omdat ik mij druk maak. Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is? Ik heb gister een nieuw aquarium gekocht en een 80% waterverversing gedaan. (fotos van eergisteren)
 

Bijlagen

  • IMG_3238.jpeg
    IMG_3238.jpeg
    299.5 KB · Weergaven: 57
  • IMG_3239.jpeg
    IMG_3239.jpeg
    283.1 KB · Weergaven: 53
Is dat dezelfde vis? Hoe groot is de bak en is het filter ingedraaid en wat voor filter heb je? Verversen zal niet de oorzaak zijn van ander gedrag.
Je bodem is ook erg grof en niet echt geschikt want hier gaat met deze vervuilers snel vuil tussen ophopen.
 
Is dat dezelfde vis? Hoe groot is de bak en is het filter ingedraaid en wat voor filter heb je? Verversen zal niet de oorzaak zijn van ander gedrag.
Je bodem is ook erg grof en niet echt geschikt want hier gaat met deze vervuilers snel vuil tussen ophopen.
Het zijn 2 visjes, allebei sluierstaartjes van de zelfde dierenwinkel, de witte heb ik ongeveer 2 maand en de oranje 1 week. De bak is 50 liter. Helaas hebben ze mij bij de dierenwinkel valse informatie gegeven. De steentjes zijn inderdaad veel te grof. waar kan ik wel geschikt zand halen? En hoe reinig ik de bak? Ik vind het lastig om de bodem goed te reinigen
 
Ja en de bak is veel te klein want die moeten in een veel grotere bak en 50 liter per vis minimaal. Ik heb bij de sluiers Aquasand van de Hornbach.
Jammer dat de winkel je zulke info heeft gegeven.
 
Ja en de bak is veel te klein want die moeten in een veel grotere bak en 50 liter per vis minimaal. Ik heb bij de sluiers Aquasand van de Hornbach.
Jammer dat de winkel je zulke info heeft gegeven.
Heeft u enig idee wat er met de vinnen kan zijn? Ze zien er een beetje anders uit en de aderen in het witte visje waren er eerst niet
 
Die vinproblemen (ook de wittige dingen) kunnen duiden op een probleem met de waterkwaliteit. Dat is iets waar water verversen bij helpt, maar het belangrijkste is dat je een goed filter hebt draaien. Het idee is daarbij dat je zo min mogelijk aan het filter komt, zodat daar voldoende bacteriën in komen te zitten, in de bruine drab zeg maar. Die houden je bak schoon. Ook geeft een groter filter een betere waterstroming zodat je de bodem als het goed is niet telkens hoeft te reinigen. Als je verder wilt kijken naar wat goede filters zijn, kunnen we daarin meedenken. 🙂

@jessicapilon heeft gelijk dat een grotere bak aanschaffen een goed idee is. Dat kan een kostenpost zijn, maar je zou eens rond kunnen kijken op Marktplaats? Daar worden regelmatig bakken heel goedkoop aangeboden. Soms zelf gratis.

De bodem is inderdaad ook wat grof. Gaan je vissen niet dood aan op zich, maar er blijft in zo'n bodem wel relatief veel vuil zitten, wat vervolgens je water vies maakt. Sluiers kunnen daar op de lange termijn niet goed tegen. Dus als je toch dingen gaat aanpakken is een zandbodem nemen een puik idee.
 

Die vinproblemen (ook de wittige dingen) kunnen duiden op een probleem met de waterkwaliteit. Dat is iets waar water verversen bij helpt, maar het belangrijkste is dat je een goed filter hebt draaien. Het idee is daarbij dat je zo min mogelijk aan het filter komt, zodat daar voldoende bacteriën in komen te zitten, in de bruine drab zeg maar. Die houden je bak schoon. Ook geeft een groter filter een betere waterstroming zodat je de bodem als het goed is niet telkens hoeft te reinigen. Als je verder wilt kijken naar wat goede filters zijn, kunnen we daarin meedenken. 🙂

@jessicapilon heeft gelijk dat een grotere bak aanschaffen een goed idee is. Dat kan een kostenpost zijn, maar je zou eens rond kunnen kijken op Marktplaats? Daar worden regelmatig bakken heel goedkoop aangeboden. Soms zelf gratis.

De bodem is inderdaad ook wat grof. Gaan je vissen niet dood aan op zich, maar er blijft in zo'n bodem wel relatief veel vuil zitten, wat vervolgens je water vies maakt. Sluiers kunnen daar op de lange termijn niet goed tegen. Dus als je toch dingen gaat aanpakken is een zandbodem nemen een puik idee.
Bedankt! Hoe vaak en hoeveel water moet ik gaan verversen? En is dit geen vinrot?
 


Bedankt! Hoe vaak en hoeveel water moet ik gaan verversen? En is dit geen vinrot?
Er lijkt inderdaad wat vinrot te spelen. Wat betreft waterverversen, daar zijn geen strakke richtlijnen voor. Je zou kunnen denken aan dagelijks minstens de helft van het water. Maar op het moment dat je al problemen hebt, zoals nu, is zoiets een noodgreep en zal het de dingen niet per se oplossen. Bacteriën delen zich heel snel in het water wanneer er voldoende voedsel (vervuiling) aanwezig is.
 
Er lijkt inderdaad wat vinrot te spelen. Wat betreft waterverversen, daar zijn geen strakke richtlijnen voor. Je zou kunnen denken aan dagelijks minstens de helft van het water. Maar op het moment dat je al problemen hebt, zoals nu, is zoiets een noodgreep en zal het de dingen niet per se oplossen. Bacteriën delen zich heel snel in het water wanneer er voldoende voedsel (vervuiling) aanwezig is.
Hoe kan ik dit oplossen? Ik wil niet dat de ziek worden of sterven
 
Hi allen. Vanochtend heb ik al een bericht geplaatst, alleen deze was niet volledig met alle vragen.
Even ter info; ik heb de witte sluier 2 maand. De oranje heb ik vorige week gekregen. Het viel mij gelijk op dat de oranje een beetje achter de witte aan ging. ook is de witte wat kleiner.
Nu zie ik dat de witte steeds een beetje gestresst wegzwemt als de oranje in zijn buurt komt.
Ook zag ik eergisteren een klein rood adertje op de witte vin. Maar nu zitten de aderen over de hele staart en ik maak me zorgen. Ook de oranje heeft een beetje rafelrandje aan de staart. Kan iemand mij helpen en vertellen wat ik hier aan kan doen? Ik wil ze heel graag hier vanaf helpen! Zo snel mogelijk! Zie fotos.
 

Bijlagen

  • IMG_3241.jpeg
    IMG_3241.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 34
  • IMG_3256.jpeg
    IMG_3256.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 31
Heb je al water ververst?

Beiden vissen zijn trouwens aan de magere kant.
 
@Botia Ja, ik heb het water 50% ververst. Ik gebruik sluierstaartkorrels en geef ze beide 4 korrels per dag (op advies van de dierenwinkel) Nu je aangeeft dat ze wat mager zijn, vraag ik me af of dit wel genoeg is?
 
Wat ik zou doen:
Dagelijks 80% water verversen met water dat ongeveer dezelfde temperatuur heeft.
Groter aquarium kopen.
Groot filter kopen
Zand/klein grind kopen.
Goed inlezen, Jessica alias John heeft een goede link gestuurd.

Rode aderen zijn tekenen van ziekte en/of stress.
Dat ze achter elkaar aan zwemmen is niet zo’n probleem.
Wel dat ze mager zijn. Dat geeft minder weerstand. Begin maar 2x of 3x per dag te voeren wat ze in een minuut opkunnen. Er mag geen eten op de grond blijven liggen. ( als ze na een paar weken dikker zijn, kun je het weer iets afbouwen. Tenslotte wil je ook geen obese vissen).

Meer eten is meer poep is meer bacteriën is meer waterverversen en het grind schoon houden.

Helaas gaan veel sluiers vroegtijdig dood vanwege kleine huisvesting en matige verzorging. Als je wilt, kun je dat voorkomen voor jouw sluiers, maar dan is actie wel gewenst.
Succes!

Wil je ze boosten en verwennen? Koop dan diepvries of levend voer om af te wisselen.
 
Het zijn 2 visjes, allebei sluierstaartjes van de zelfde dierenwinkel, de witte heb ik ongeveer 2 maand en de oranje 1 week. De bak is 50 liter. Helaas hebben ze mij bij de dierenwinkel valse informatie gegeven. De steentjes zijn inderdaad veel te grof. waar kan ik wel geschikt zand halen? En hoe reinig ik de bak? Ik vind het lastig om de bodem goed te reinigen
Waar ik goede ervaringen mee heb is bijvoorbeeld een Sera bodemreiniger, een paar emmers erbij en dan ben je al een heel eind.

https://www.intratuin.nl/sera-aquar...xIzbAMRKUvAZ3yi6IHr8-fERT2-WXGxLlft2LvO7Zax8g
 
Vanochtend 50% water gewisseld en vandaag 2x gevoerd, ze zijn er niet best aan toe. De vin van de oranje is gaan hangen en de visjes hangen beide lusteloos onderin. Help aub!
 
Met dat bakje zou ik eerder als het kan 2x daags verversen met deze problemen. Ik neem aan dat er een binnenfilter inzit?
 
en ik neem aan dat je dan 80% ververst @jessicapilon ?
Nou TS had het over 50% en gelet op het kleine bakje zou ik dat dan nu 2x doen. Zelf ververs ik wekelijks de helft maar ja die bak is 5x groter met flinke buitenfilter dus geen vergelijk natuurlijk.
 
Als er niet structureel een betere waterkwaliteit is (zoals al aangegeven: groter filter, grotere bak en andere bodem) dan zullen ziektes zich helaas herhalen tot ze een keertje fataal worden. Dus daar zijn keuzes in te maken. 🙂 Hoewel ook bij een perfecte zorg de gezondheid van sluiers nooit helemaal te garanderen is, door hoe ze gekweekt zijn.
 
Zou het misschien een idee zijn @jessicapilon - John en @Gino88 - Gino om als noodoplossing voor nu wanneer de TS een opbergbox van de action of nog beter van de Hornbach (140 liter) zou halen? Wieltjes eronder verwijderen.

@Annievisjes op de site van Hornbach kun je ook eens rustig rondneuzen op (volglas) aquaria, filters.

Ook op marktplaats is een optie om naar te kijken.
Ter voorbeeld.
Opbergbox DIRK Oversize 140 liter https://www.hornbach.nl/p/opbergbox-dirk-oversize-140-liter/8493773/

https://www.hornbach.nl/c/dieren-aquaria-terraria/aquaria/aquariums/aquariumbakken/S9294/
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geen expert maar hoe groter hoe beter zou ik denken en dan proberen om een groter aquarium te regelen als dat mogelijk is.
 
Welk filter zouden jullie aanraden?
 
Ik zou een filter kiezen met mandjes en ingebouwde kraantje(s). Denk bijvoorbeeld maar aan JBL 1502.
Bij Eheim potfilters zijn 2 dubbele kranen handig. 2215/2217
Een JBL is helemaal compleet.
Andere types van Eheim zijn ook compleet maar wel prijzig.

Hou ook rekening met de (benodigde openingen in de bak voor het aansluiten.

Jouw portemonnee, jouw keuze.

https://www.jbl.de/nl/producten/detail/8028/jbl-cristalprofi-e1502-greenline?country=nl

Voorbeeld

JBL Aquarium buitenfilter CristalProfi e1502 greenline, 160-600 L https://www.hornbach.nl/p/jbl-aquarium-buitenfilter-cristalprofi-e1502-greenline-160-600-l/6387050/

Anderen kunnen je hierbij idd ook helpen, meedenken.

Goed dat je je gemeld hebt op het forum. Je zult hier, net als anderen en ik enorm goed worden geholpen, meelezen raadt ik je ook aan.
 
Laatst bewerkt:
Hangt ook van de bak af maar als je echt een meterbak aanschaft dan zou ik een ruim filter nemen want het zijn best vervuilers.
 
Hi allen. Slecht bericht, ik heb het gevoel dat ze elk moment kunnen sterven. Ze zijn er beide heel slecht aan toe. De oranje hangt al de hele dag onder het filter en de witte zwemt nog heel iets maar is ook lusteloos. Ze eten nog wel maar dat is alles. Vandaag 80% verschoond maar daar reageren ze ook niet op.
 
Wat jammer om te lezen @Annievisjes maar jij hebt gedaan wat in je macht lag. Waarschijnlijk was er al te veel aan de hand.
Ben ik ook bang voor inderdaad… Wel ontzettend bedankt voor al het advies. De volgende keer ga ik de sluierstaarten vanaf het begin in een groter aquarium houden met de gepaste benodigdheden. Treurig om zo te moeten leren, maar het is nu niet meer anders
 
Hoe gaat het nu met de goudvissen? Ik vroeg me af of je niet iemand kent met een grote vijver, waar ze evt bij in kunnen? Mits ze niet ziek zijn dan want dan zouden ze de hele vijver kunnen besmetten.
Mochten ze het niet redden, dan zou ik het hele bakje leeg halen, andere bodem erin doen, fijner grind of zand, nieuwe filter watten enz kopen, plantjes, en dan opnieuw laten indraaien om er wat andere visjes in te doen. Of garnaaltjes, zijn ook heel leuk. Ik weet niet hoe groot de bak is in lengte en breedte enzo? Maar heb zelf een 53 liter bakje en daar valt met kleine visjes en garnaaltjes best iets heel leuks van te maken. Goudvissen zijn helaas totaal niet geschikt voor zulke kleine bakjes maar daar was je al achter.. erg jammer dat ze in de winkels toch dit soort adviezen blijven geven.
 
Heyy iedereen! Een leuke en een minder leuke update! Met de witte (henkie) Gaat het bijzonder goed. Hij zwemt lekker actief en eet ook goed! Ook zijn de aderen in zijn staart bijna verdwenen. Met de oranje (sjonnie) Gaat het minder goed. Ik heb hem in een quarantine bak gezet met fris water die ik elke dag ververs en ik hoop dat hij daarin een beetje op kan knappen. Ook geef ik hem extra voer.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan