Wat is er nieuw

Wat is er aan de hand met mijn waterpest ?

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Sinds een paar dagen zien de blaadjes op een paar stengels van mijn waterpestplantje er een beetje verwelkt uit.
Wat zouden de mogelijke oorzaken hiervan kunnen zijn en laat ik het gewoon zoals het is of snoei ik de slechte takjes ervan tussen ?

groeten,

DSCN0057.JPG

DSCN0060.JPG

Kan het zijn dat je de koudwaterversie in een tropische bak hebt?

Ik heb er geen idee van. Hoe kan ik dat zien ? De watertemperatuur is nu ongeveer 21 � 22�C.
Het zijn ook maar een paar (oudere) stengels, vooral waar de vissen aan knabbelden.

Kan ook met voeding te maken hebben.
Vandaar die lichte stengels.
Is dit de Home 25?

Ja, met ledverlichting die 12uur per dag op staat. Heb er een donkerblauwe achtergrond tegengekleefd zodat de pleco wat meer op zijn gemak ligt onder z'n stuk drifthout.
Er zit ook nog een loodje aan de meeste stengels om ze bij elkaar op de bodem te houden. Heb me nu ook al afgevraagd of dit wel een goed idee was...
Een paar jongere stekjes drijven gewoon rond aan de oppervlakte en daar is (voorlopig) niets mee aan de hand.

Er wordt geen extra voeding toegevoegd voor de waterpest. Ik laat ze alles halen uit de nitraten van de vissen.

Nu uiteindelijk is dit maar een tijdelijke setup. Eens de vissen in de 260 liter bak rondzwemmen ga ik in de home 25 een volledig andere biotoop opzetten.

Ik denk dat Aad gelijk heeft en je de verkeerde soort hebt.
Ik heb dat ook al meegemaakt. de fs verkoopt het hier ook in onverwarmde bakken namelijk.

Je moet argentijnse of mexicaanse waterpest hebben (latijnse namen weet ik niet).
Ik heb 1 van beide eens gekocht bij Bertus.
Die zijn wel warmbloedig, de waterpest dus.. niet Bertus 😉

Ik lees ook dat de plant graag wat harder (kalkrijk) water heeft. Nu dat is geen probleem om dat toe te voegen aan gezien ik een ontkalker op de waterleiding heb zitten die ik tijdelijk kan uitschakelen indien ik hard water zou nodig hebben.
Maar mijn vraag is dan of de vissen, goudmoor sluier en pleco, dit kunnen verdragen ?

Eigenlijk is deze plant enkel geschikt voor koudwater aquaria als ik het goed begrijp. Jammer want het is wel een plant die veel zuurstof geeft aan het water en een hoop nitraat opneemt.

Waterpest gaat goed hoor in warmer water , ik heb hem vorige week nog op 29 graden gehad .
Normaliter is het bij mij steeds 24-25 graden en blijft goed en mooi groeien .
Op de foto komt het plantje wel wat tekort .

Elodea densa > koudwater variant
Egeria najas > tropisch variant

Allebei waterpest, dus @ herbstnebel zou je de tropische variant moeten nemen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan