Wat is er met deze espei?


N

Nickey

Guest
Ik zat te kijken in de bak, (zoals zo vaak) en toen viel me ineens een espei op, foute boel... En ondertussen dat ik dit schrijf is er ook iets mis met een andere espei. Help :/
Foto's zijn verschrikkelijk, weet ik, ik ga zo verder met betere foto's maken...

Espei 1:

Heeft een gapend gat in de buik, is wit, maar geen schimmel, de randen zijn helemaal opgezwollen. Ook op de staart wortel zo'n zelfde gat...
IMG_20170809_130009_01.jpg
IMG_20170809_130009.jpg


Espei 2:
Doorgebogen rug, enorm mager, zwemt moeilijk (op de foto de espei in het midden, met witte waas over de vinnen)
IMG_20170809_130243.jpg


Info aquarium:
200l, trofis colisa 1000
Ik heb de vissen al ruim een half jaar, nooit iets mis mee geweest.

Vorige week was ik op vakantie, ben maandag teruggekomen en heb alle vissen gecontroleerd, gister was er nog niks aan de hand. In de week dat ik weg was zijn de vissen 2keer gevoerd, kleine hoeveelheid.

De waterwaarden zijn al maanden hetzelfde maar die zal ik straks opnieuw meten, altijd getest met druppeltest
pH: 7.2
KH: 9
Nitriet: 12
Nitraat: 0.2

Plantenvoeding is EI methode, met CO2 toevoeging van 40bellen per minuut.

Tempratuur, 24graden

Visbestand
30espei
10neon
1ancistrus
2diamant goerami
7mollies
7 cory panda.
X vuurgarnalen

Ik gooi er zo iig een catappa blad in...

Het feit dat het 2 vissen zijn die iets mankeren doet me niet goed...

Iemand een idee?
 
Ik snap je bezorgdheid. Dat heb ik ook als er meerdere vissen tegelijk ziek worden.

Er lijkt toch iets van een bacteriele infectie aan de gang te zijn.
Heb je er de laatste tijd nog nieuwe vissen bijgezet?
Is je filter nog voldoende schoon dat er stroming is?
Heb je de laatste tijd nog groot onderhoud gepleegd aan je bodem of filter?

Vissen kunnen door een verminderde weerstand een infectie oplopen. Dat kan door stress, overbevolking, wisselende waterwaarden of andere ziekte bijvoorbeeld komen.
Het kan ook zo maar zijn dat er een soort kruisbesmetting heeft plaatsgevonden. Je vangt heel veel vissen op en dan komen als het ware alle ziektekiemen en bacterien van al die andere vissen bij elkaar. De vissen uit de omgeving zijn dan resistent tegen de bacterien maar jouw eigen vissen niet. Kruisbesmetting kan van vis op vis maar bijvoorbeeld ook via sponsen, visnetjes of je eigen handen gebeuren.

Ik zou in elk geval de twee zieke vissen eruit halen, zodat het hopelijk bij deze twee blijft.
Je kunt ze apart zetten en behandelen, maar met dit soort kleine visjes geef ik je helaas weinig hoop.
Zelf zou ik ze daarom afmaken, maar dat is een persoonlijke beslissing.

Hopelijk heeft er iemand nog goede ideen, want verder dan dit ben ik niet thuis in visziekten.

Succes meid! :thumbs:
 
Nitriet en nitraat moet omgedraaid zijn neem ik aan, met 12 nitriet drijven alle vissen boven.

Bacteriele infectie lijkt mij het meest voor de hand liggend.

Stress kan ik me in die bak met die bezetting niet voorstellen, ook overbevolking zou het mijn inziens niet wezen.

Hoeveel/vaak ververs jij normaal?
 
Nitriet en nitraat moet omgedraaid zijn neem ik aan, met 12 nitriet drijven alle vissen boven.

Bacteriele infectie lijkt mij het meest voor de hand liggend.

Stress kan ik me in die bak met die bezetting niet voorstellen, ook overbevolking zou het mijn inziens niet wezen.

Hoeveel/vaak ververs jij normaal?

Ik onthoud dat maar niet... Is omgedraaid, klopt.

Ik doe ei methode maar met 25% verversen, dus wekelijks 25% , natuurlijk halveer ik dan ook de plantenvoeding ;)

@Sanneke80

Bedankt :)

Bacteriële infectie dus... :( Heb ik eerder gehad. Toen met de neons, die zitten hier nog in trouwens. Toen was het overbevolking.

Ik zet zo de UV erop, en als het me lukt die vissen uitvangen maar ik denk dat het een must is de stress zo laag mogelijk te houden nu. Ook een flinke verversing lijkt me wel handig (doen we met pompen dus hoef zelf niet de bak in)

Ik zal nog eens een poging doen foto's te maken
PicsArt_08-09-03.37.45.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zou nog wel eens kunnen Ruben, wat een akelige foto's... Ik heb me er nog niet in verdiept, zal ik zo even doen.

Ik heb de 2 vissen gelukkig makkelijk kunnen uitvangen, ik heb toen ook nog even foto's kunnen maken...
IMG-20170809-WA0011.jpg
IMG-20170809-WA0009.jpg


Ik zag ook iets wat leek op witte stipjes op de andere vis... Zie je niet op de foto maargoed. Ik heb al exit in huis voor het geval dat... Inmiddels heb ik ook contact opgenomen met een oude kennis, die heeft me de vorige keer begeleid met de bacteriële infectie, toen zijn er maar 2 visjes doodgegaan uiteindelijk. Omdat de overlevenden van toen hier nog bijzitten zou het heel misschien een connectie kunnen hebben...
 
Nou, shit!

KH 8
NO2 0.1
NO3 12
pH 8.3

Geen wonder dit... Maar hoe, srs hoe?! Dan moet er een vis dood gegaan zijn en lopen rotten ofzo, want echt, hoe...


Edit
Oorzaak gevonden... 2 dode appelslakken...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aiiii.... dat is balen zeg! Nou, snel verversen en goed blijven meten, dan komt het vast wel in orde!
 
Balen zeg, maar je weet in elk geval hoe het komt! Hopelijk gaat het weer goed na een flinke verversing.
 
De vissen ogen al beter na een 60% verversing, beter op kleur :) vanavond nog maar eens waardes meten denk ik
 
Ik ben geen kenner maar een no2 van 0.1 zou tijdelijk geen probleem moeten zijn toch? Denk eerder dat de vissen zoals hier al is gezegd een bacterie hebben en dat de waarde no2 iets is gestegen door de dode slakken maar op zich is 0,1 geen ramp.
 
Zover ik weet is een no2 van 2mg pas gevaarlijk en bij lagere waarden als het van langere duur is.
 
Oké, dus dat zou geen probleem moeten zijn, de pH dan?
Espei wil graag een lage ph, mischien als de ph hoger is, zijn ze vatbaarder voor ziektes.

Maar je moet nu weten met welke ziekte je te maken hebt, en waarmee je die kunt behandelen.
Kun je ze in quarantaine zetten? Dat is wat veiliger voor de rest van de vissen,;)
 
Espei wil graag een lage ph, mischien als de ph hoger is, zijn ze vatbaarder voor ziektes.

Maar je moet nu weten met welke ziekte je te maken hebt, en waarmee je die kunt behandelen.
Kun je ze in quarantaine zetten? Dat is wat veiliger voor de rest van de vissen,;)

Dat zou nog kunnen ja...
Ik heb te maken met de gatenziekte zoals je zei, een medicijn van Colombo is me aangeraden door die oude kennis van me. Al moet ik zeggen dat ik geen zieke vissen zie nu, is het mogelijk dat het bij die 2 bleef?

Die 2 zijn inmiddels in de vissenhemel. Ik neem daar geen risico's mee (en m'n quarantaine bak draaid al met andere vissen)
 
:oops:
Mijn hersenen laten me soms in de steek:D;)
Maar een ph van 8,3 is wel te hoog:juggle:

Ik heb te maken met de gatenziekte zoals je zei, een medicijn van Colombo is me aangeraden door die oude kennis van me. Al moet ik zeggen dat ik geen zieke vissen zie nu, is het mogelijk dat het bij die 2 bleef?
Zou nog even wachten en kijken hoe de rest het doet. Als er weer een ziek word, dan wel medicijn in het hele aquarium doen. Want dat betekent dan denk ik dat de ziekte nog steeds in de bak zit.;)
 
Wat extra verversen de komende tijd.
Goed controleren en als het kan zou ik de ph wel wat omlaag proberen te brengen met turf oid. 8.3 is voor heel veel vissen aan de (hele) hoge kant
 
En ook de no2 goed blijven monitoren maar als de bak goed is ingedraaid dan wordt dat vrij snel wel omgezet als de oorzaak bij 2 dode Appels ligt.
 
Tot nu toe geen zieke vissen meer gezien! Hopelijk waren we dus op tijd :)
 
Een NO2 van 0.1 is zeker nog niet schadelijk voor de vissen, pas als het langere tijd 0.4mg/L of hoger is. gewoon wat goede bacteriën toevoegen voor 3 dagen en verversen als dat weer nodig is, want het beste is natuurlijk een NO2 van 0mg/L
Wat ik zo zie lijkt op een schimmel en deze soort schimmel komt vaker voor bij dit soort vissen, vaak ontstaat het door verlaagde weerstand, dit kan door stress of een verandering in je waterwaardes.
Mocht het nog nodig zijn dan kan een kuurtje Femsee werken.

Je PH is wel erg hoog, zeker als je al CO2 toevoegt, kijk of de bellen goed oplossen in het water en of je niet door een luchtpompje of veel oppervlakte stroming weer al je CO2 de bak uitblaast.
Ook is het wel interessant om je fosfaat een keer te meten, dan heb je meteen een beter beeld van de afvalstoffen in je water.
 
Vandaag weer ff gouw de PH en KH gemeten

Ph 7.5
KH 8

Ik wil de pH nog een stukje lager hebben maar het gaat zeker al de goede kant op :)
 

Terug
Bovenaan