Wat is er met mijn dalmatier Molly?


Weet je overigens wel zeker dat er een mollyman bij zit of zijn het toch 2 vrouwen? Wat als de molly's nou gewoon aan het schuilen zijn vanwege de goudvissen. Dat kan nl.
De mollies lijken te spelen met de goudvissen en andersom. Er is geen aanwijzing dat ze op elkaar jagen.
 
Ook ik heb bovengenoemde testkoffer in huis gehaald. In het afgelopen jaar heb ik geleerd dat het houden van goudvissen en in mijn geval sluierstaarten toch een vak apart is. Daarom heb ik, speciaal voor houders van goudvissen/ sluierstaarten een aangepast topic over de stikstofcyclus gemaakt.


Maar nu naar jouw bak. Je schrijft dat je begon met een kom voor je twee goudvissen en toen deze bak van 65 liter hebt aangeschaft. En daar de mollies bij hebt gezet. Helaas is de bak veel te klein voor je goudvissen. Deze zorgen voor zo veel urine en ontlasting in het water dat de ammoniak- en nitrietwaarden vermoedelijk regelmatig te hoog zijn. Nu lijken je goudvissen daar nog geen last van te hebben, maar je mollies zullen daar zeker problemen mee hebben. Hun weerstand gaat omlaag en ze voelen zich niet lekker. Over een of twee weken zullen je goudvissen zich ook minder prettig voelen als er niets verandert. Normaal gesproken zie ik gewone goudvissen ook liever op een lagere temperatuur dan kamertemperatuur, ze zitten het liefst op 15 - 20 graden, en kunnen zelfs in vijvers op temperaturen tussen 5 en 10 graden overleven.

Wat nu te doen? Je huidige bak is een prima formaat voor de mollies, maar niet voor de goudvissen. Daar kun je het beste, zolang het buiten nog niet onder de 5 graden is, een vijver voor zoeken. Zelfs een speciekuip van 80 cm diep en 90 cm doorsnede, ingegraven in de grond, is een optie. Wil je ze toch binnen houden, dan raad ik je aan om een aquarium van minimaal 120 cm breed, liever nog 150 cm, te zoeken en dat in een onverwarmde ruimte te zetten. Met voldoende filtering, voor details zie de link hierboven.

In ieder geval zou ik nu dagelijks een 50% waterwissel doen, en als het een beetje normaliseert om de dag. Dit zul je waarschijnlijk vol moeten houden zolang je deze combinatie van vissen hebt zitten. Heb je alleen mollies in je bak, dan kun je wekelijks 30% water verversen.Je zult zien dat het gedrag dan verandert.
Heb het water ververst en doe dat nu af en toe. Ik denk dat het aan de cyclus inderdaad lag, want de mollies lijken weer aardig rond te zwemmen, net als de goudvissen. šŸ™ˆ
 
Ik zit zelf met mijn 200 l bak en 3 Sluierstaarten plus 1 Ancistrus op 60% waterwissel iedere 3 dagen, dus iets vaker dan " af en toe". Het is best intensief, maar als je eenmaal in het ritme zit valt het mee. Als de kwaliteit van het water slecht is en je ververst, dan knappen ze direct op. Maar de ammoniak- en nitrietwaarden kruipen daarna weer stiekem omhoog, en je merkt het pas als ze ziek en/of lusteloos worden omdat hun weerstand lager is. En dan ben je eigenlijk al te laat. Ik voeg overigens ook bij iedere waterwissel preventief Voogle toe, wat goed is voor hun weerstand.
 

Terug
Bovenaan