Wat is er nieuw

Wat is er mis?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sander uit Velsen
  • Startdatum Startdatum
S

Sander uit Velsen

Guest
Sinds een paar weken gaan mijn planten bijna allemaal achteruit. De gaten vallen er in en worden ook bruin. Ook heb ik nu op eens baardalg......
Heb wat rond gelezen en mijn CO2 verhoogd, het lijkt niet echt te werken. Daarom een watertestkit van Colombo gekocht en de nitraat, ammoniak en fosfaat gemeten, deze lijken mij het meest relevenant.
Alles is zeer laag. pH ~6,5. In de LFS werd mij geadviseerd meer voeding toe te voegen. Wat denken jullie? Waar kan het aan liggen en wat te doen.
Grt,
Sander

Waterwaardes.jpg

Je nitraat en fosfaat zijn vrijwel 0 op basis van je test. Dan kunnen planten niet groeien. Dus nitraat en fosfaat toevoegen.

Ik gebruik af en toe FloraGrow van Colombo eerlijk gezegd twijfelde ik altijd een beetje aan het nut. Maar misschien dat ik het effect onderschat?

Ik gebruik af en toe FloraGrow van Colombo eerlijk gezegd twijfelde ik altijd een beetje aan het nut. Maar misschien dat ik het effect onderschat?
Ook Flora Grow bevat geen Nitraat of fosfaat, dat zal je dus moeten toevoegen. Verder moet je in aanmerking nemen dat de meeste planten in onze bakken moerasplanten zijn en dus voeding via hun wortels opnemen. Daarom ontkom je niet aan bodemvoeding.

Werk zelf ook met een soil maar dan nog is de bodem getorpedeerd met kleibolletjes en werk ik met een gestructureerd voedingschema. Anders houden de planten het licht en co² niet bij. Zwakke planten geven ruimte aan alg. Lekkende bladeren zijn heerlijk voor baardalg.
Planten hebben veel eten nodig🙂

Hè bah, een bak vol baardalg en bruine planten is niet wat je wilt. Misschien heb je hier wat aan; Ik voeg geen co2 toe, heb sterke lichten maar amper alg omdat ik mijn planten voed en regelmatig meet wat de waardes zijn. Nitraat, kalium, fosfaat en micro’s en kijken naar hoeveel je belicht. Ook de stroming is belangrijk, alle plantjes moeten stroming voelen 🙂. Dus naar de winkel en kopen wat het hierboven beschreven allemaal bevat, is mijn tip. Good luck!

Bedank voor de adviezen. Ik heb nu twee producten op het oog:
- HS Aqua Balance NO3 plus 350 ml, nitraat verhoger en HS Aqua Balance PO4 plus 350 ml, fosfaat verhoger samen 23 euro
- Easy Life Nitro, 500 ml en Easy Life Fosfo, 500 ml samen 17 euro.
Ik neig naar de laatste: iets lagere concentraties maar wel meer volume en lagere prijs. Of heeft HS een betere naam??

Bedank voor de adviezen. Ik heb nu twee producten op het oog:
- HS Aqua Balance NO3 plus 350 ml, nitraat verhoger en HS Aqua Balance PO4 plus 350 ml, fosfaat verhoger samen 23 euro
- Easy Life Nitro, 500 ml en Easy Life Fosfo, 500 ml samen 17 euro.
Ik neig naar de laatste: iets lagere concentraties maar wel meer volume en lagere prijs. Of heeft HS een betere naam??
Kijk hier eens, allen losse middelen, als je kaliumnitraat, kaliumfosfaat en sporen neemt en daar de kleibolletjesmix erbij heb je voor een paar centen in de maand een complete voeding welke je naar behoefte kan aanpassen.

Werk zelf naar tevredenheid met de producten van easy life maar als mijn huidige voorraad op is ga ik naar de winkel van @TonHageraats . Veel goedkoper en zelfde chemie. Eerst dacht ik zelf te gaan mixen maar die bulkverpakking 'complete' , de micro's en de kleibolletjesmix zien er ook wel heel aantrekkelijk uit.

Kijk hier eens, allen losse middelen, als je kaliumnitraat, kaliumfosfaat en sporen neemt en daar de kleibolletjesmix erbij heb je voor een paar centen in de maand een complete voeding welke je naar behoefte kan aanpassen.

Deze gebruik ik ook. Meer dan prima. Neem gelijk de doseerflesjes erbij, zijn ook handig. Kleien heb ik maar een keer gedaan, dat werd een beetje teveel gedoe voor mij, die koop ik gewoon.

Inbreekpost: dank voor deze tip @TonHageraats ! Ik heb al een aantal producten staan (Profito, Ferropol, A-complex). Die ga ik eerst opmaken, in combinatie met bovenstaande producten minus de sporen. En dan als dat allemaal op is, richting de complete voeding. Volgens mij kom ik dan eindelijk eens een heel eind verder mijn mijn kwakkelende Home 60 bak zonder CO2-bemesting. En ben ik gelijk ook mooi op weg voor de twee kleinere bakjes.

Even een update. Nu ruim een maand verder en doseer de kaliumnitraat en kaliumfosfaat wekelijks. Bak ziet er een stuk beter uit! Baardalg verdwijnt langzaam en planten doen het duidelijk beter.
Bedankt voor de goede adviezen.

Goed om te horen. En presoonlijk zou ik lekker bij de micro nutriënten blijven nitraat / fosfaat. In mijn ervaring zit er in de compleet voedingen altijd te veel van het een en te weinig van het andere. Door het zelf bij te sturen heb je veel meer grip op je bak.

Fijn! Ik merk dat het bij mij ook echt geholpen heeft om NO3 bij te voegen. Met fosfaat ben ik iets voorzichtiger. Voorlopig een mooie groene bak met goede groeiers, en dat zonder CO2.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan