Wat is er nieuw

Wat is er mis?

Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
514
Locatie
Zwammerdam
Goedeavond,

zouden jullie je mening kunnen geven aan de hand van de foto’s.
heb last van baardalg en de bodem wordt elke keer bruin/groen.
 

Bijlagen

  • 9B792B0C-5F92-4D10-8037-96B83C9274C8.jpeg
    9B792B0C-5F92-4D10-8037-96B83C9274C8.jpeg
    637.4 KB · Weergaven: 157
  • 4B0337B3-F319-4506-A640-DE6177E565DD.jpeg
    4B0337B3-F319-4506-A640-DE6177E565DD.jpeg
    590.2 KB · Weergaven: 167
  • 869DBD44-790F-4583-8B2D-D69D9F23EC43.jpeg
    869DBD44-790F-4583-8B2D-D69D9F23EC43.jpeg
    590.3 KB · Weergaven: 154
  • EC34A451-39EE-4929-8BC1-127F1B11C66A.jpeg
    EC34A451-39EE-4929-8BC1-127F1B11C66A.jpeg
    330.3 KB · Weergaven: 155
  • A4502706-407A-4CDC-9BCA-2FBBAAC7B6BC.jpeg
    A4502706-407A-4CDC-9BCA-2FBBAAC7B6BC.jpeg
    502.2 KB · Weergaven: 159
  • E750FC53-5319-4D4A-80D3-FE5CB2171EE9.jpeg
    E750FC53-5319-4D4A-80D3-FE5CB2171EE9.jpeg
    419.3 KB · Weergaven: 151
  • 95AB2406-F70F-41DF-BDC7-6A565226736D.jpeg
    95AB2406-F70F-41DF-BDC7-6A565226736D.jpeg
    476.6 KB · Weergaven: 148
  • EA36F00D-7FAF-42DC-8591-ED28C73F4359.jpeg
    EA36F00D-7FAF-42DC-8591-ED28C73F4359.jpeg
    498.6 KB · Weergaven: 157
Klopt het dat je dropcheckers knalgeel zijn Erik?

Zou je verder nog wat kunnen delen over je verlichting, waterwaardes en of je verder voedingsstoffen toevoegd?

Gr. Ed
 
Klopt het dat je dropcheckers knalgeel zijn Erik?

Zou je verder nog wat kunnen delen over je verlichting, waterwaardes en of je verder voedingsstoffen toevoegd?

Gr. Ed
Lijkt het wel, en de kieuw van neon is ook knalrood--> flink veel CO2


Ik zou direct minder CO2 geven en zelfs water verversen, dit is duidelijk teveel CO2.
Baardalg ontstaat onder andere door een CO2 tekort, nu8 is dat hier gewoon niet ter sprake, maar wat zijn de concentraties van de andere voedingstoffen? Nitraat, fosfaat, ijzer etc?

Verder zie ik niet echt baardalg. Dat de bodem verkleurt kan ook komen door een ammoniumpiek / soort blauwalg(of andere cyanobacteire). Hoe oud is deze bak?
 
Lijkt het wel, en de kieuw van neon is ook knalrood--> flink veel CO2


Ik zou direct minder CO2 geven en zelfs water verversen, dit is duidelijk teveel CO2.
Baardalg ontstaat onder andere door een CO2 tekort, nu8 is dat hier gewoon niet ter sprake, maar wat zijn de concentraties van de andere voedingstoffen? Nitraat, fosfaat, ijzer etc?

Verder zie ik niet echt baardalg. Dat de bodem verkleurt kan ook komen door een ammoniumpiek / soort blauwalg(of andere cyanobacteire). Hoe oud is deze bak?
Doordat er schijnbaar teveel CO2 wordt toegevoegd vragen je planten ook veel andere voedingsstoffen, dus krijg je tekorten. Maar verder eens met Kikkervis, CO2 terug schroeven en direct water verversen min 50%, maar het liefst wat meer.

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
der staat ph 11 op de meter ?? komt dat dan door het te veel co2?
 
Ph 11! 😳 dat is wel heel fors. Wat zijn kh en gh?
Is het een digitale ph-meter? Zo ja, is die dan goed gekalibreerd?

Ik zou hoe dan ook direct 50% water verversen als deze waarden kloppen.
Dan weer checken na de waterwissel. Ph moet weer rond 6,5 komen

Elke dag blijven meten. Als de ph echt weer zo hoog wordt, dan zit er iets in de bak. CO2 verhogen verlaagd de ph. Er is dus iets flink mis als jouw metingen kloppen.
 
Laatst bewerkt:
Als een dropchecker kanarie geel kleurt, dan kan de PH mijn inziens nooit 11 zijn.
Ik zou de PH pen gaan kalibreren met ijkvloeistof.
 
En door de kletterende spraybar verlies je ook nog eens onnodig veel CO2.
Plaats je spraybar net onder de waterlijn en richt de stralen schijn naar beneden richting de voorruit.
 
Goedeavond,

zouden jullie je mening kunnen geven aan de hand van de foto’s.
heb last van baardalg en de bodem wordt elke keer bruin/groen.

Aan de hand van de foto's zie ik de volgende dingen.
- dood visjes tegen aanzuigkorf
- 3x knalgelde dropchecker
- ph meter met onmogelijke waarde ph11?
- temperatuurmeter met onmogelijke waarde 3°C?
- 5 soorten scholenvisjes!!!
- aan de planten te zien draaid de bak nog niet zo heel lang.
- een bouwlamp qua verlichting erboven.

Zou je ons van de volgende informatie willen voorzien.
- hoelang draaid de bak.
- wat zijn al je waterwaarden, met een deuppeltest gemeten? Volgende waardes hebben we nodig:
Ph, kh, no2, no3, po4, temperatuur.
- Welke verlichting hangt er boven de bak?
- welke plantenvoeding, micro, macro. Gebruik je?

Als bovenstaande vragen zijn beantwoord, kunnen we gericht naar de oorzaak van je "alg" problemen kijken, al denk ik dat je eerst een paar andere problemen op te lossen hebt.
 
Goedmorgen,

Ik kon gisteren niet meer reageren omdat ik vroeg op bed moet vanwege mijn werk.
Eerst even een paar misverstanden wegwerken.
Co2 gehalte is veel te hoog, dat weet ik, maar baardalg is co2 gerelateerd dus ik dacht omhoog die co2.(heb inmiddels al water wissel gedaan en de ph computer terug gezet op 6,5)
Ph is geen 11, maar 6,1 net zoals de temp die is geen 3 maar 25,6(foto's zijn denk niet goed gegaan)
De spraybar staat naar de voorruit gericht en omdat ik tijdens het fotograveren het water aan het verversen was lijkt dat de spraybar te hoog zit, maar zit normaal net onder het oppervlak met een goede rimpel.
Verlichting is van Chihiros en staat maar op 25% en brand 8 uur per dag.
Deze bak draait ruim 2 jaar, maar ik heb 5 weken geleden mijn staurogene repens verwijdert waardoor er veel in de bodem is gerommeld.
Ik volg de EI methode ik voeg elke week na 50 & waterwissel oplossingen van kno3, k2so4, kh2po4 en sporen elementen toe.
Ph elektrode wordt elke maand geijkt met ijvloeistof.
Water waardes zijn(gemeten met wespro test koffer)
Kh 8,0
Gh 7,0
NH3 0,0
NO2 0,0
PO4 1,0
NO3 20
In het begin deed de bak het goed, maar vorig jaar oktober opeens baardalg, vooral in de staurogene repens die op de voorgrond stonden en op het glas van de dropcheckers.
Toen is het gedoe eigenlijk begonnen, co2 omhoog en zo voorts.
Er wordt vaak gezegd dat baardalg meestal komt door onstabiele co2, maar ik gebruik een co2 computer dus is de Ph(co2)altijd op het zelfde niveau.
Weer een heel verhaal, maar hoop dat jullie er iets mee kunnen.

Dank alvast
 
Jammer dat je de plant eruit gehaald hebt, nu is je indicatie weg en weet je niet als de dingen die je nu veranderd gaan helpen. Na 2 jaar zijn er veel bodems uitgewerkt ( meestal al na een jaar ) gebruik je voedingscapsules ?

Je lijkt geen soil te gebruiken ? Deze slaan de voedingsstoffen op en worden vaak met ei en CO2 gebruikt.

( En heel eerlijk, mijn bak begon het pas goed te doen na dat ik met ei methode en CO2 gestopt ben, lamp minder gezet en walstadt op gepakt mijn bak was zo goed ingedraaid na 2 jaar dat ik er een half potje visvoer kon in donderen en er gebeurde niks, alles draait op balans en soms is less more )
 
Hoi Erik
Je geeft aan dat je jaren lang een goed draaiend aquarium had met goeie plantengroei wat is er gebeurd dat dit veranderd is?
-Andere watersamenstelling?
-Anderen NPK verhouding?
-Andere sporenmix ?
-Andere verlichting?
-Andere watertemperatuur?

-Weet ook dat er tussen zichtbare baardalg en mogelijke oorzaak meerdere weken vertraging is.
 
Wanneer je KH 8.00 is en je Ph 6,1 moet je rap de CO2 toevoer minderen! Je zou dan op zo'n 200 mg/ltr.zitten? Daar waar een gemiddelde van rond de 24 mg/ltr. CO2 voldoende is? Volgens mij klopt dit gewoon niet hoewel je dropchecker inderdaad veel te veel geel aangeeft. Je CO2 waarden zijn gerelateerd aan je lichtsterkte waarden die weer ingesteld behoren te zijn aan de lichtvraag van je planten. Als die juist zijn zou je geen baardalgprobleem hebben. Dus zomaar je CO2 toevoeging naar boven bijstellen is onjuist en gevaarlijk. Verder zijn ook de nitraat waarden te laag en ook niet afgestemd op de fosfaat levels.
 
Hoi Erik
Je geeft aan dat je jaren lang een goed draaiend aquarium had met goeie plantengroei wat is er gebeurd dat dit veranderd is?
-Andere watersamenstelling?
-Anderen NPK verhouding?
-Andere sporenmix ?
-Andere verlichting?
-Andere watertemperatuur?

-Weet ook dat er tussen zichtbare baardalg en mogelijke oorzaak meerdere weken vertraging is.
ik heb niets verandert, althans niet bewust, maar toch was daar de baardalg.

Wanneer je KH 8.00 is en je Ph 6,1 moet je rap de CO2 toevoer minderen! Je zou dan op zo'n 200 mg/ltr.zitten? Daar waar een gemiddelde van rond de 24 mg/ltr. CO2 voldoende is? Volgens mij klopt dit gewoon niet hoewel je dropchecker inderdaad veel te veel geel aangeeft. Je CO2 waarden zijn gerelateerd aan je lichtsterkte waarden die weer ingesteld behoren te zijn aan de lichtvraag van je planten. Als die juist zijn zou je geen baardalgprobleem hebben. Dus zomaar je CO2 toevoeging naar boven bijstellen is onjuist en gevaarlijk. Verder zijn ook de nitraat waarden te laag en ook niet afgestemd op de fosfaat levels.
ik heb de co2 al terug gezet naar een ph van 6,6.
wat bedoel je met nitraat afstemmen op de fosfaat?
deze metingen zijn gedaan vlak voor de wekelijkse waterwissel, dus liggen iets lager.
is deze kleur van de dropchecker beter?
 

Bijlagen

  • A4799798-13AE-4BE6-B00D-0A25AE5E488C.jpeg
    A4799798-13AE-4BE6-B00D-0A25AE5E488C.jpeg
    527.8 KB · Weergaven: 97
  • 7E441023-A474-40A8-9933-3321861FDF19.jpeg
    7E441023-A474-40A8-9933-3321861FDF19.jpeg
    571.2 KB · Weergaven: 102
ik heb niets verandert, althans niet bewust, maar toch was daar de baardalg.


ik heb de co2 al terug gezet naar een ph van 6,6.
wat bedoel je met nitraat afstemmen op de fosfaat?
deze metingen zijn gedaan vlak voor de wekelijkse waterwissel, dus liggen iets lager.
is deze kleur van de dropchecker beter?
Baardalg wijst op een tekort van CO2. Maar je moet je CO2 altijd beoordelen in verhouding tot je lichtsterkte! En die lichtsterkte, en dat is wat anders als lichtduur, moet als eerste worden aangepast aan de lichintensiteitsvraag van je planten. Heb je dat eenmaal juist ingesteld pas dan begin je de CO2 aan te passen aan je licht!! Altijd moeilijk te beoordelen op een foto maar de kleur van je checker lijkt al beter. Wanneer je echt een carbonaathardheid hebt van 8.00 KH dan zou daar een pH gehalte zo van ongeveer 7.0 bij passen overigens omdat dat een prima waarde rond de 24 mg/ltr. CO2 geeft. Ik zie een nitraat waarde van 0. Dat is laag die zou best zo rond de 10 mogen zitten bij een fosfaathoogte van 1.0 die je al hebt. Een verhouding van nitraat tot fosfaat van 10 staat tot 1 wordt veelal als passend gezien. Waarbij, als een ander voorbeeld, als je nitraat op 20 staat je fosfaat de waarde 2.0 zou kunnen hebben. Geen wetmatigeheid hoor, maar wel een goed gemiddelde.
 
Laatst bewerkt:
ik heb niets verandert, althans niet bewust, maar toch was daar de baardalg.
Je NPK wekelijk met 20/2 verhouding toedienen na je 50% waterwissel.
Je huidige hoeveelheid sporenelementen verdubbelen en in de bodem injecteren ipv de waterkolom
Verlichting hetzeĺfde houden
Co2 afstellen naar groen/geel
Snelgroeiende planten toevoegen 1/4 a 1/5 op je plantenbestand
 
Laatst bewerkt:
Baardalg wordt hier meestal toegeschreven aan te lage co2 gehaltes.
Co2 kan de oorzaak zijn maar evengoed een tekort/rem aan andere plantenvoeding.
Baardalg komt volgens me voor wanneer beschadigingen /lekken of stop in bladgroei is.
Zo kan opschroeven van het co2 gehalte de bladeren beschadigen door overdreven assimilatie
 
Zo kan opschroeven van het co2 gehalte de bladeren beschadigen door overdreven assimilatie
Vaak zie je dan een stroom belletjes vanuit het blad opstijgen en dan is het blad kapot door teveel zuurstof wat hij niet meer kan afvoeren. Daarbij gaat het blad lekken en dat kan algen veroorzaken. Maar goed dan heb je naast veel co2 ook een pak aan licht nodig want met minder licht zal de assimilatie gering zijn.
 
Vaak zie je dan een stroom belletjes vanuit het blad opstijgen en dan is het blad kapot door teveel zuurstof wat hij niet meer kan afvoeren.
Hoeft niet persee kapot blad te zijn, maar je planten kunnen ook simpelweg hun zuurstof niet meer kwijt aan het water omdat dit verzadigd is. Dit is verder geen probleem. Beschadigingen op blad kan een oorzaak zijn van lokale algen groei, omdat dit blad in principe niet goed meer werkt.

Gr. Ed
 
Hoeft niet persee kapot blad te zijn, maar je planten kunnen ook simpelweg hun zuurstof niet meer kwijt aan het water omdat dit verzadigd is
Dat is meer wanneer je hele blad onder de kleine belletjes zit volgens mij maar zo n snelle stroom belletjes is zover ik weet meer een kwestie van een kapot blad waardoor dat lekt en daardoor zie je ook de zuurstof in een straal belletjes opstijgen.

Wat GillesF hier benoemt is dan wat ik bedoel.

https://aquaforum.nl/threads/luchtbelletjes-uit-plant.8633/
 
Baardalg wijst op een tekort van CO2. Maar je moet je CO2 altijd beoordelen in verhouding tot je lichtsterkte! En die lichtsterkte, en dat is wat anders als lichtduur, moet als eerste worden aangepast aan de lichintensiteitsvraag van je planten. Heb je dat eenmaal juist ingesteld pas dan begin je de CO2 aan te passen aan je licht!! Altijd moeilijk te beoordelen op een foto maar de kleur van je checker lijkt al beter. Wanneer je echt een carbonaathardheid hebt van 8.00 KH dan zou daar een pH gehalte zo van ongeveer 7.0 bij passen overigens omdat dat een prima waarde rond de 24 mg/ltr. CO2 geeft. Ik zie een nitraat waarde van 0. Dat is laag die zou best zo rond de 10 mogen zitten bij een fosfaathoogte van 1.0 die je al hebt. Een verhouding van nitraat tot fosfaat van 10 staat tot 1 wordt veelal als passend gezien. Waarbij, als een ander voorbeeld, als je nitraat op 20 staat je fosfaat de waarde 2.0 zou kunnen hebben. Geen wetmatigeheid hoor, maar wel een goed gemiddelde.
Hoi Ben,

dank je wel voor je advies.
mijn NO3 is geen nul , maar 20, maar ik snap wat je bedoelt.
Je NPK wekelijk met 20/2 verhouding toedienen na je 50% waterwissel.
Je huidige hoeveelheid sporenelementen verdubbelen en in de bodem injecteren ipv de waterkolom
Verlichting hetzeĺfde houden
Co2 afstellen naar groen/geel
Snelgroeiende planten toevoegen 1/4 a 1/5 op je plantenbestand
Triple,

welke snel groeiers zou je me aanraden?
 
Triple,

welke snel groeiers zou je me aanraden?
Zelf heb ik verschillende snelle groeiers maar myriophyllum ( tuberculatum) steekt er bovenuit zowel in snelheid van groeien en gemakkelijk te snoeien.
Bijna alle myriophyllums en hygrophilias kunnen per week verdubbelen in massa maar er zijn nog zeer veel andere bruikbare planten hiervoor.
 
Goedeavond,

zouden jullie je mening kunnen geven aan de hand van de foto’s.
heb last van baardalg en de bodem wordt elke keer bruin/groen.
Hoi,
Goeie stralen zeg uit de spraybar.
Lukt bij mij helaas niet met m’n oase filter.
Is er een manier omdat te veranderen misschien ! Of alleen met een ander filter ?
Gr..loef
 
Misschien minder gaatjes of ze kleiner houden.
 
Met wat grotere gaatjes is de kracht juist minder en met kleine gaatjes krachtiger.
 
Hoi Ben,

dank je wel voor je advies.
mijn NO3 is geen nul , maar 20, maar ik snap wat je bedoelt.

Triple,

welke snel groeiers zou je me aanraden?
Mijn fout!
Zelf ben ik niet zo van de snelgroeiers. Het verzorgen vam stabiele verhoudingen in je bak helpt beter en sneller omdat je dan ál je planten optimale groeikansen geeft wat dan weer het beste wapen tegen algen is. Maar zou je, eventueel tijdelijk, snelgroeiers in je bak willen dan is Elodea densa (waterpest) wel een goede kandidaat.
 
Misschien minder gaatjes of ze kleiner houden.
Hangt nu aan de korte kant links in aquarium maar als ik ‘m verleng over de hele breedte van de bak (1m10) dan krijg veelste weinig stoming
Zijn standaard gaatjes wat er in zit..
 
Is toch vaak de hoeveelheid gaatjes en de grote van de gaatjes, de standaard gaatjes zijn vaak te groot(van Eheim wel vindt ik).
Ik heb een Eheim Pro3e 600t die doet 1850 l/h zegt men of dat waar is weet ik natuurlijk niet.
 
Is toch vaak de hoeveelheid gaatjes en de grote van de gaatjes, de standaard gaatjes zijn vaak te groot(van Eheim wel vindt ik).
Ik heb een Eheim Pro3e 600t die doet 1850 l/h zegt men of dat waar is weet ik natuurlijk niet.
Oke,
Ik heb een oase 1100 liter p/u bak van 300 liter,dus misschien te weinig capiciteit ?
 
Hangt nu aan de korte kant links in aquarium maar als ik ‘m verleng over de hele breedte van de bak (1m10) dan krijg veelste weinig stoming
Zijn standaard gaatjes wat er in zit..
Wanneer je een spraybar wilt over de volle achterkant wilt moet je ook nooit die standaard bijgeleverde buisjes gebruiken. De gaatjes die daarin zitten zijn veel te groot. Bovendien moet de stroming over de lengte van de bak wanneer je op de korte kant water invoegt te ver overbruggen wat teveel krachtverlies oplevert. Het is een voudig om zelf een spraybar te maken van een buis met op elke 3 cm. een gaatje van, om te beginnnen, 2 á 2,5 mm. niet groter. Wanneer je nu de spraybar zo kort mogelijk onder het wateroppervlak aan de achterkant zet met de gaatjes op zo'n 30 graden naar onder gericht gaat je waterstroming, die dan nog wél kracht heeft, kaatsen met de voorruit en wordt naar onder geduwd naar de bodem. Waar ze vervolgens naar achter gaat en naar weer naar boven komt voor de volgende duw. Er ontstaat zo een spiraalvormige waterdistributie in je bak richting je aanzuiging. Dit brengt je plantenbemesting naar elke plek, óók over de bodem normaal een moeilijk bereikbare plaats, in je bak. Je water oppervlak krijgt zo een lichte rimpeling wat ook erg goed is.
 
Wanneer je een spraybar wilt over de volle achterkant wilt moet je ook nooit die standaard bijgeleverde buisjes gebruiken. De gaatjes die daarin zitten zijn veel te groot. Bovendien moet de stroming over de lengte van de bak wanneer je op de korte kant water invoegt te ver overbruggen wat teveel krachtverlies oplevert. Het is een voudig om zelf een spraybar te maken van een buis met op elke 3 cm. een gaatje van, om te beginnnen, 2 á 2,5 mm. niet groter. Wanneer je nu de spraybar zo kort mogelijk onder het wateroppervlak aan de achterkant zet met de gaatjes op zo'n 30 graden naar onder gericht gaat je waterstroming, die dan nog wél kracht heeft, kaatsen met de voorruit en wordt naar onder geduwd naar de bodem. Waar ze vervolgens naar achter gaat en naar weer naar boven komt voor de volgende duw. Er ontstaat zo een spiraalvormige waterdistributie in je bak richting je aanzuiging. Dit brengt je plantenbemesting naar elke plek, óók over de bodem normaal een moeilijk bereikbare plaats, in je bak. Je water oppervlak krijgt zo een lichte rimpeling wat ook erg goed is.
Hoi,
Bedankt voor de uitleg en zal dan toch een andere buis moeten maken !
 
Ik heb het ook zo gedaan, alleen heb ik een droogkamer in mijn bak waardoor ik de spraybar op 1/3 van de achterwand heb hangen(ter hoogte van de droogkamer).
Als ik hem tegen de achterwand hang dan is hij zowiezo 10 cm korter en ik heb dan geen stroming voor de droogkamer.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan