wat is er nu weer aan de hand?


ik heb gewoon het standaard binnen filter van juwel en 4 T5 lampen (2 day, 1 Nature, 1 colour)

Calculator voor esha heeft geen zin, aangezien ik costapur van sera gebruik nu. En bovendien geeft de calculator exact hetzelfde aan als wat op de bijsluiter staan, alleen hoef ik het dan niet meer uit te rekenen.
 
Ja, dit is ook een extra filter.
Die je tussendoor schoon kunt maken.

Hoef je niets uit je bak te halen.
 
Ik snap even niet goed meer waar het overgaat. Met die hele discussie tussendoor ben ik volgens mij de draad kwijt geraakt.
 
Bertus zei:
Witte stip - Aquagids



www.aquagids.nl/Witte_stip.html






Een volwassen witte stip kan zich delen in 250 tot wel 1000 jonge larve ... Een U.V.filter is zeer effectief tegen een vrij zwemmende parasiet zoals witte stip, dit is ...

Zou dit eens proberen.

Binnenfilter met UV is niet zo duur.

Daarom heb ik nooit geen stip. Krijgen de kans niet,door het UV filter.


Dit.

Met UV filter extra geen stip meer, die wordt verbrand door de UV.
 
Amber de Beer zei:
Ik snap even niet goed meer waar het overgaat. Met die hele discussie tussendoor ben ik volgens mij de draad kwijt geraakt.

Je kan gewoon een UV-filter in je bak plaatsen.

Die zijn beschikbaar voor interne en externe filters. Bij sommige filters zit het standaard al aanwezig.

Met die UV-filter, zou je volgens Bertus, die witte stip parasieten kunnen mollen.

Ook een hoop andere ongenodigde gasten kan je ermee naar de eeuwige jachtvelden sturen - zonder het nadelig is voor plant en vis.
 
Welke zou ik dan nodig moeten hebben voor mijn filter?
 
En dat filter helpt dus om oa de witte stip te laten verdwijnen en ook meerdere andere ziektes te voorkomen/genezen door die mee te laten draaien samen met het gewone filter? Waar kan ik die dan het beste hangen? En waar kan ik de extra sponzen vinden, die zie ik namelijk nerfens op de site staan.

even met mijn ouders over hebben, aangezien het aquarium al ruim over het budjet heen is en ik zonder werk nog heel veel ervan moet betalen. Mijn oiders schieten wel voor, maar moet het terug betalen en daar zit natuurlijk ook een max aan. Als het nu en in de toekomst mijn vissen geneest en meerdere andere ziekte voorkomt, zal het uiteindelijk goedkoper zijn dan vissen verliezen en medicijnen kopen.
 
Ja want wat ik begreep pakt dat uv de ziekteverwekker aan die in je water zit.
Bertus heeft er goede resultaten mee dacht ik. En met een uv in de filter sla je 2 vliegen in ��n klap zeg maar.
 
Oke en waar zou ik het uv filter dan het best kunnen plaatsen?
 
Heb je een extern buitenfilter, dan 1 voor in de uitstroom. goedkoopste. Dan geen sponzen.

Anders een Aquael UV 500.


AquaplantsonLine, uw specials op het gebied van zoet en zout water aquaria.
www.aquaplantsonline.nl/


Kijk bij UV.
 
Ik zie toch echt nergens aparte sponzen voor dat filter staan op de site?
Ik heb gewoon het standaard binnenfilter dus dan zal ik al het volledigenfilter moeten nemen.
 
Klopt. Laat maar zitten.

Ik had ze apart besteld.

Aquael Mini UV sterilizer.

Is een uniek apparaat welke geinstalleerd kan worden op de uitlaat van de filter.
Vier zeer zuinige UV led bevinden zich in de behuizing van het opzet stuk.
Het apparaat kan zeer gemakkelijk geinstalleert worden op Aquael filters.
Maar kan ook zeer eenvouding vast gemaakt worden aan de uitstroom van andere kleinere binnenfilters, zoals bijvoorbeeld (superfish, Juwel etc) Dan gebruikt u een stukje slang als verloop stukje.
U kunt voor de Mini UV een stukje slang van 12-16 mm gebruiken.
Het vernietigd protozoa welke voor troebel water kunnen zorgen (bv waterbloei, roetalg).
Het apparaat verreist geen speciaal onderhoud.
En kan uitstekend gebruikt worden voor problemen in de kleine aquaria zoals de garnalen aquaria.
Zeer lage wattage, minder dan 1 watt.
Heel gemakkelijk te installeren.
Te gebruiken voor het verwijderen van bacterieen, protozoa en zweefalgen.

kan ook op de uitstroom van Juwel.
 
Maar... Een Aquael 500 uv gaan ze sneller door,he.

En je hebt een extra filter.
Ik heb er wel gemak van, ook in de 1.60 m.
 
Die had ik inderdaad ook gezien maar er staat kleine juwel filters. Met slangen gaan werken ed denk ik dat ik met een groot filter de stroming te veel ga verminderen ofzo waardoor ik dadelijk niet alles goed gefilterd krijg, en dan heb ik weer nieuwe problemen. Mijn voorkuur gaat dus eerder uit naar het extra filter. Alleen vraag ik me af waar ik hem moet plaatsen, kan ik hem gewoon proberen te plaatsen vlakbij de uitstroom van het grote filter?
 
Mijn ouders willen geen extern filter, ondanks dat het meer voordelen heeft. Dus dat gaat hem niet worden.
 
Nu had ik mijn ouders bijna zover voor een uv filter, maar nu krabbelen ze om 2 redenen wat terug. 1e reden: ze hebben ergens gelezen dat de uv lamp elk jaar vervangen moet worden, is dat zo? (Zou niet zo'n heel groot prbleem zijn)
2e reden: de uv zou ook profito enzo onwerkzaam maken. Aangezien ik juist profito toevoeg voor de planten, zou dat niet echt goed zijn. Klopt het?
 
Vertel jij nou je ouders, dat het blauwe UV leds zijn.
Die zijn op als wij 100 jaar zijn.

2 reden, hoe komen ze erop???
Is wel zo, dat ziektest voor 95 % uit gebannen zijn.

Waar hang jij hem? Net als ik, aan de andere kant,to. de andere uitstroom.

De jaren 80 zijn voorbij,hoor.

Ik heb zelf WEl 2 UV buisjes, in een 3 x gezekerde lichtkast, om printen te belichten.

Dat is oud. Leds zijn nieuw.
https://youtu.be/JAtlq_dARrU.

Je kunt ze zien, als de voorkant met een staafje open maakt(stroom eraf)!!!!!
Dan zie je de 2 ledjes zitten.

Dit is een verbeterde versie,dan die van mij.... Mooi.
 
Aan de andere kant, dus je bedoeld links. Dat gaat niet, we kijken vanaf de bank tegen de linker zijkant aan. Om de bak van voren te zien, moet je ervoor gaan staan of een stoel erbij pakken.
het uv licht zou de verbindingen aantasten van de profito waardoor het niet meer opgenomen kon worden door planten.
 
Ik zie geen stip meer, bij geen enkele vis. De corydoras daarentegen.. alle 3 de sterbai zijn dood. Alle 3 miste ze hun baarddraden. Nu net met voeren zag ik ook de delphax die het rare gddrag vertoonde (wat ik hem al een tijdje niet heb zien doen) en deze mist ook zijn baarddraden + heeft uitpuilende ogen. Ik heb eigenaar van de winkel gemeld dat ik bij hem corydoras had gekocht en deze hoogstwaarschijnlijk iets besmettelijks hebben. Ik vertelde hem wat er precies was en ik kreeg direct te horen dat ze alleen baarddraden miste met te scherpe bodem. Ondanks dat ik vertelde zand te hebben, bleef hij herhalen dat het door de bodem moest komen.... hij wist het dus gewoon niet, maar gaf het niet echt toe.

ik las dat missende baarddraden niet altijd door scherp grind zou komen, maar ook een bacterie kan zijn. Zou ik daar last van hebben?
 
Ha Amber, hoe gaat het nu met de bak??

Wie zitten er nog in en hoe gaat het met ze?
(IK been even kwijt wat je er nu wel of niet in hebt zitten)

Je bent klaar met kuren nu toch?
 
Ik ben inderdaad klaar met kuren.
er zit nog in:
8 betta vrouwen
19 paracheirodon axelrodi
9 gymnocorymbus ternetzi
7 corydoras delphax

de enige die nu nog iets lijkt te hebben is dus de corydora zonder baarddraden en met uitpuilende ogen die voorheen steeds tolde (heb ik hem niet meer zien doen)

Misschien waren ze inderdaad door de medicatie verzwakt.
 
Ik heb sinds een week 8 corydoras panda in mijn 80cm bak zitten.. deze zijn bij dezelfde winkel gekocht als de delphax en de sterbai. Je raad het misschien al: ook hier is een corydora bij die sinds vandaag leven op zijn zij ligt... :(
ik was van plan ze bij een andere winkel te gaan halen eerst. Maar ik kon geen winkel in de buurt vinden. Voortaan toch maar ver rijden, want dit helpt niet.
In deze bak zijn dus GEEN medicijnen toegevoegd, waardoor ze verzwakt kunnen zijn.
 
De panda is overleden, gelukkig voor hem vrij snel.
 

Terug
Bovenaan