Wat is het effect van de reflector

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
122,073
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Ik las ergens in een topic dat een reflector de opbrengst 3x verhoogd.
Is het echt zo dat het effect van een reflector zo groot is want op het oog zou je dat namelijk echt niet zeggen.

Ik heb een bak van 180 liter met 78W.
Dat is dik 0,4W/L dus, maar als je dat x3 zou doen dan kom je op dik 1,2W/L.

Dus mijn vraag is of iemand weet wat het werkelijke effect van een reflector is.

Een tl met reflector erop geeft 3 maal zoveel licht als een tl zonder een.

Dit was dus in een ander topic te lezen en daarom dat ik op deze vraag kwam.
 
Je oog kan zo'n verschillen niet altijd zien.
Daarom zijn er meters voor uitgevonden.

Die drie keer is natuurlijk theoretisch, een tl schijnt 360° in het rond
als je nu een reflector aan brengt gaat de hoek waar het licht gaat uitkomen bv 120° zijn
maar de reflector heeft natuurlijk geen 100% reflectie
en je verliest natuurlijk niet al het licht als je geen reflector gaat gebruiken

JbMalawi
 
Dat begrijp ik dus het is lastig om een effectief getal te noemen wat een reflector aan meeropbrengst zal geven.
Zal denk ik ook mede van de soort reflector afhangen want je hebt er diverse soorten in. ik heb hier zowel de witte van kunststof als de aluminium.
 
Jb Malawi zei:
Je oog kan zo'n verschillen niet altijd zien.
Daarom zijn er meters voor uitgevonden.

Die drie keer is natuurlijk theoretisch, een tl schijnt 360° in het rond
als je nu een reflector aan brengt gaat de hoek waar het licht gaat uitkomen bv 120° zijn
maar de reflector heeft natuurlijk geen 100% reflectie
en je verliest natuurlijk niet al het licht als je geen reflector gaat gebruiken

JbMalawi

Het licht wat in het aquarium komt na het plaatsen van een reflector kan natuurlijk natuurlijk wel verdubbelen. Maar meer licht creeren dan dat de tl geeft zal niet gebeuren.

Ik kan zelf zeggen dat een reflector een bak meer licht in het aquarium geeft. Maar laat het 1,5x meer licht zijn. 3x lijkt me iets te optimistisch, was het maar waar!
 
Vandaar ook mijn vraag wat nu ongeveer het effect is. Dat van die 3x heb ik dus uit een ander topic gehaald.
Ik heb in alle topics al diverse getallen de revu zien passeren namelijk.
Zoals ik zei zal het ook wel afhangen van de soort reflector die men gebruikt. Ik denk dat de aluminium beter zullen werken dan de vaak standaard witte plastic reflectoren, maar ja dat is maar een gedachte van mij hoor.
 
Als je het echt wil weten zal je een professionele licht apparatuur nodig hebben
dan kan je aflezen hoeveel lux het gaat verschillen

JbMalawi
 
Ja, dat begrijp ik inmiddels. Het was meer een vraag uit interesse.
Aangezien het per reflector zal verschillen zal er geen eenduidig antwoord mogelijk zijn.
Toch bedankt voor de reacties.
 
Terug
Bovenaan