Wat is er nieuw

wat is het risico van zacht water?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Gast08
  • Startdatum Startdatum
G

Gast08

Guest
In mijn Platy-aquarium meet ik een GH >7 , Dat zou ideaal veel hoger moeten liggen.

Wat is nu het risico voor mijn vissen? Voelen Platy's zich ongemakkelijk in te zacht water?

meeste platy's zullen wel nakweek van nakweek van nakweek zijn. die kunnen een aardige diverse range van waterwaardes dus wel hebben.

overigens vind ik 7> wel een goede waarde. 7> is trouwens al niet echt zacht water meer.

is getest met strip? 7> kan dan ook wel 10 of 14 zijn.

Ik test inderdaad met strips van JBL met een app op de telefoon.

Het zijn en blijven strips maar zoals al gezegd hangt het mede af van wat je voor bewoners wilt/hebt.

Klopt John , ik heb inmiddels zelf wat gezocht en wat Richard ook stelde zijn Platy's bijna altijd nakweek van nakweek en kunnen ze wel wat hebben.

Ligt de GH te ver af van wat een vis wenst dan moet die harder werken (osmoregulatie) om zich prettig te blijven voelen. Er lijkt dus voor de vis nogal wat af te hangen van een goede GH waarde.

In mijn geval dus misschien toch proberen met kalkhoudende stenen de GH richting 16 te krijgen? Ik las ook iets over kippengrit in je filter, dat ga ik nog verder uitzoeken.

ik denk dat de klap van verschillende water waardes na een water wissel (wat je krijgt omdat je ververs water andere waardes heeft dan je aqua water door de stenen oid) slechter zijn voor de vissen dan een constante wat lagere waarde.

Wat je aanhaalt Richard over waterwissel is ook wel een punt inderdaad. Op 70 literbak wissel ik normaal 1 emmer per week dat is iets meer dan 14 % per keer. Vorige week wisselde ik 2 emmers bij de schoonmaak. Hierna water gemeten en inderdaad zakte de GH terug van >7 naar >4 , de KH liep op van 4,5 naar 8. Maar het gekste was dat ik normaal No3 op 18 meet, na een wissel van 2 emmers had ik 0 No3 over ??? Bij wissels van 1 emmer springen de waarden van mijn water eigenlijk niet noemenswaardig. Dus dat heb ik er in ieder geval van opgestoken. Blijf ik zitten met de vraag hoe ik van 18 naar 0 No3 ga door een waterwissel van minder dan 30%

Zou door de stripjes kunnen komen wat al eerder is aangegeven want ondanks dat ze digitaal worden afgelezen blijven het stripjes natuurlijk.

Tja de stripjes, ik begrijp dat men er hier niet weg van is. Aan de andere kant kan je ook zeggen wat heeft het voor nut om precies te meten als men zegt dat een GH van 1/3 van de waarde die je wil hoog genoeg zal zijn. Met andere woorden wel precies meten maar niks aan je waarden veranderen.

Dat gedoe met flesjes en kaarten en dan zoeken naar de juiste kleur lijkt me in mijn geval ook niet erg betrouwbaar, ik zie nooit of iets nu een beetje groen of iets meer groen of nog iets meer groen danwel geel of roze uitslaat..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan