Wat is hier aan de hand?


Jor86

Active member
Lid geworden
4 juni 2023
Berichten
28
Leeftijd
37
Goedenavond,

Ik kwakkel al een tijdje met m’n Juwel240.
Ik heb het water laten testen en bleek dat ik een enorm fosfaat gehalte in het water had.
Ik filter momenteel over JBL Phosex ultra, op advies van de LFS.

Het leek veel beter te gaan.

Ik heb nieuwe plantjes besteld omdat ik de voorgrond wilde aankleden en er planten gesneuveld waren.
Ik heb ook gevriesdroogde roden muggen larven mee besteld.
Dit heb ik ze gegeven, maar waren eigenlijk veel te groot voor de vissen.
Enkel de platy’s zouden ze in theorie echt gegeten kunnen hebben.
Nu zag ik zojuist iets heel abnormaals.
Zie foto.
Enorm dikke en lange ontlasting bij een platy en de andere dik en doorzichtig.

Is er iets aan de hand of komt dit door die wormen?
 

Bijlagen

  • IMG_7261.jpeg
    IMG_7261.jpeg
    764.5 KB · Weergaven: 60
  • IMG_7265.jpeg
    IMG_7265.jpeg
    1 MB · Weergaven: 53
  • IMG_7267.jpeg
    IMG_7267.jpeg
    1 MB · Weergaven: 54
  • IMG_7263.jpeg
    IMG_7263.jpeg
    936.1 KB · Weergaven: 54
Hoe hoog was de fosfaat dan en waarom nieuwe planten gekocht? Dat staat los van je vissenvraag natuurlijk.
Had je last van alg en zo ja wat geef je aan voeding en weet je de waterwaarden van je bak?
 
Hoi @Jor86 - Jor.
Als ik zo kijk naar de ontlasting van de vissen en je verhaal dan zou ik eerder kiezen voor een minimale waterwissel van 50% en een paar dagen overslaan met voeren. Minder is beter lijkt me.
 
Hier zijn de platy's ook steeds volgevreten. Ze kapen de bovenste waterlaag en gaan ervoor :br:. Ik kan eigenlijk niet anders dan flink voeren anders is er niks voor de bewoners van de middenlaag laat staan de bodem. Dus hier ook flinke platy's. Ze vervuilen dus wel wat maar heb het precies nog nooit bezien dat het zulke flinke drollen waren :unsure: .

Tip: verander niet in het wilde weg vanalles in je bak. Beter stap voor stap, dan weet je of iets effect heeft of niet.
 
Hoe hoog was de fosfaat dan en waarom nieuwe planten gekocht? Dat staat los van je vissenvraag natuurlijk.
Had je last van alg en zo ja wat geef je aan voeding en weet je de waterwaarden van je bak?
Ik testte steeds met stripjes, wetende dat dat niet nauwkeurig is. Toch ook laten testen in LFS en daar was alles perfect op fosfaat na. Kleur moest lichtblauw zijn meen ik en binnen paar seconden heel donkerblauw.
Ze hebben aan de waterleiding gewerkt een aantal weken geleden en dus waarschijnlijk is het kraan water waarmee ik ververst heb niet goed geweest.
Ik heb het 2 weken geleden al laten testen en toen 80% ververst met goed water. Ik heb hierna ook heel weinig gevoerd. En nog steeds maar 1 keer per 3 dagen. Ik heb geen last van alg, nog nooit gehad gelukkig.
Wel groeien m’n drijfplanten als een gek en blokkeren het licht in de bak.
Ik kan ze er niet makkelijk uitscheppen omdat er steeds garnaaltjes of babyvisjes tussen zitten.

Ik geef de grote vissen semi floating micro pellets van Hikari Tropical.
De baby vissen geef ik Sera vipan baby.
Garnalen af en toe Crusta Gran.
Af en toe Sera Vipachips.
Alles met mate omdat ik een tijdje een explosie aan baby vissen heb gehad en teveel voerde. Daar kreeg ik een slakkenexplosie van.
Nu met dat fosfaat probleem is zowat 80% van de slakken gestorven, overal lege huisjes.
Ik wilde de voorgrond aankleden. Vandaar nieuwe plantjes.
 
Maar goed wat noem je dan een fosfaat die niet goed is?
 
Hier zijn de platy's ook steeds volgevreten. Ze kapen de bovenste waterlaag en gaan ervoor :br:. Ik kan eigenlijk niet anders dan flink voeren anders is er niks voor de bewoners van de middenlaag laat staan de bodem. Dus hier ook flinke platy's. Ze vervuilen dus wel wat maar heb het precies nog nooit bezien dat het zulke flinke drollen waren :unsure: .

Tip: verander niet in het wilde weg vanalles in je bak. Beter stap voor stap, dan weet je of iets effect heeft of niet.
Ik had het ook nog nooit gezien. Ik heb een spuit met water gevuld en het water in hun richting gespoten zodat ze ‘schrokken’. Het is eraf gevallen.
Ik heb hele gulzige vissen. De platy’s, de gold mollies ook. Kardinaal tetra’s zijn heel voorzichtig.
Corydoras ook heel netjes natuurlijk, die scharrelen altijd op de bodem. Daar heb ik speciaal de vipachips voor gekocht maar daar geven ze eigenlijk niets om. De guppen en mollies zijn daar wel gek op.

Ik heb niet teveel veranderd in m’n bak, ik heb enkel water laten testen, water wissel gedaan en Phosex ultra erin gedaan. Twee weken laten rusten.
 
Maar goed wat noem je dan een fosfaat die niet goed is?
Omdat dat het enige is dat er aan de hand geweest is en ik gisteren dus die platy met enorme ontlasting zag. Ik schrok ervan. Die Phosex zou zeker binnen een week het fosfaat eruit gefilterd moeten hebben. Zal morgen nog eens het water laten testen. Ik dacht dat de vis misschien een enorme worm had maar dan zou het door een snelle beweging van de vis er niet afvallen. Het was hele flinke ontlasting.
 
Ik had het ook nog nooit gezien. Ik heb een spuit met water gevuld en het water in hun richting gespoten zodat ze ‘schrokken’. Het is eraf gevallen.
Ik heb hele gulzige vissen. De platy’s, de gold mollies ook. Kardinaal tetra’s zijn heel voorzichtig.
Corydoras ook heel netjes natuurlijk, die scharrelen altijd op de bodem. Daar heb ik speciaal de vipachips voor gekocht maar daar geven ze eigenlijk niets om. De guppen en mollies zijn daar wel gek op.

Ik heb niet teveel veranderd in m’n bak, ik heb enkel water laten testen, water wissel gedaan en Phosex ultra erin gedaan. Twee weken laten rusten.

Ik geef af en toe rode mug. Dat zakt vlot naar de bodem en daar genieten de cory's ook van. Ook Artemia lusten de cory's. Ze mogen toch niet vergeten worden want ik had er een paar maanden terug één die altijd klein was gebleven en mager werd. Die heeft het helaas niet gehaald. Die chips zijn inderdaad waardeloos.
 
Ik geef af en toe rode mug. Dat zakt vlot naar de bodem en daar genieten de cory's ook van. Ook Artemia lusten de cory's. Ze mogen toch niet vergeten worden want ik had er een paar maanden terug één die altijd klein was gebleven en mager werd. Die heeft het helaas niet gehaald. Die chips zijn inderdaad waardeloos.
Ik maakte voorheen de artemia zelf, baby artemia. Teveel gedoe om ze groter te laten groeien.
Deze gedroogde rode muggenlarven zijn echt groot. Ik denk dat ik ze dus maar kleiner ga snijden 😬
Mijn corydoras waren heel klein toen ik ze kreeg, paar weken oud. Zijn nu gelukkig volgroeid. Vind ze erg leuk.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Omdat dat het enige is dat er aan de hand geweest is en ik gisteren dus die platy met enorme ontlasting zag. Ik schrok ervan. Die Phosex zou zeker binnen een week het fosfaat eruit gefilterd moeten hebben. Zal morgen nog eens het water laten testen. Ik dacht dat de vis misschien een enorme worm had maar dan zou het door een snelle beweging van de vis er niet afvallen. Het was hele flinke ontlasting.
Ja nou ja dat middel gebruik je nu maar wat was de waarde dan voordat je het ging gebruiken want soms adviseert men snel middeltjes die niet echt nodig zijn.
Fosfaat is voor de planten en vissen gaan daar normaliter niet dood aan en worden er ook niet ziek van lijkt me. Onder normale omstandigheden dan.
Vandaar dat ik vraag hoe hoog de fosfaat was bij de "hoge" meting.
 
Hij heeft alleen aan de hand van de kleur gezegd dat het veel te hoog was. Omdat het in enkele seconden al donkerblauw werd en normaal lichtblauw moet zijn. Ik heb dus geen waarden meegekregen.
Mijn PH en KH waren ook niet goed. Heb daar KH plus voor gehaald en nu is dat weer goed.
 
Mijn PH en KH waren ook niet goed
Weet je die waardes?
Het gebeurt maar zelden dat iets aan pH en KH gedaan moet worden voor een gewone gezelschapsbak of er moet heel lang geen waterwissels gedaan zijn bijvoorbeeld, dan wil KH wel eens laag zijn. Toevallig de KH+ gekocht bij de LFS die gemeten heeft?

Als ik jou zo hoor zou ik zelf een testkoffer aanschaffen, dat gaat je geld besparen omdat je geen onnodige aankopen hoeft te doen. Kijk eens naar het koffer van Colombo (is voor vijver maar ook voor aquaria geschikt). Interpretaties van de waardes kun je prima mee hier terecht als je het zelf niet weet.

Er zijn duurdere en luxere koffers maar de testjes doen allemaal hetzelfde.

Het gaat om dit koffer: https://www.bol.com/nl/nl/p/test-la...en-producten-te-ontwikkelen/9200000011241918/

Zelf even Googlen naar de beste prijs.
 
Hij heeft alleen aan de hand van de kleur gezegd dat het veel te hoog was. Omdat het in enkele seconden al donkerblauw werd en normaal lichtblauw moet zijn. Ik heb dus geen waarden meegekregen.
Mijn PH en KH waren ook niet goed. Heb daar KH plus voor gehaald en nu is dat weer goed.
Donkerblauw is bij Colombo zo n 2 mg en daar is niets mis mee maar ja wellicht wilden ze iets verkopen. Als hij echt zo n 2 mg zou zijn dan had je simpeler een flinke verversing kunnen doen. Bij de EI voegt men wekelijks ook 2 mg toe en zit daarna vaak rond de 3-4mg en dat kan echt geen kwaad.
 
Weet je die waardes?
Het gebeurt maar zelden dat iets aan pH en KH gedaan moet worden voor een gewone gezelschapsbak of er moet heel lang geen waterwissels gedaan zijn bijvoorbeeld, dan wil KH wel eens laag zijn. Toevallig de KH+ gekocht bij de LFS die gemeten heeft?

Als ik jou zo hoor zou ik zelf een testkoffer aanschaffen, dat gaat je geld besparen omdat je geen onnodige aankopen hoeft te doen. Kijk eens naar het koffer van Colombo (is voor vijver maar ook voor aquaria geschikt). Interpretaties van de waardes kun je prima mee hier terecht als je het zelf niet weet.

Er zijn duurdere en luxere koffers maar de testjes doen allemaal hetzelfde.

Het gaat om dit koffer: https://www.bol.com/nl/nl/p/test-la...en-producten-te-ontwikkelen/9200000011241918/

Zelf even Googlen naar de beste prijs.
Die druppel testen lijken me maar ingewikkeld 😅 Daarom uitgesteld. Mijn vorige bak ging eigenlijk helemaal vanzelf, geen problemen. De 240 liter heeft zo nu en dan wat problemen. Ga toch een druppeltest inderdaad aanschaffen. Ik wist wel dat die stripjes eigenlijk niet voldeden. Dankjewel
 
Donkerblauw is bij Colombo zo n 2 mg en daar is niets mis mee maar ja wellicht wilden ze iets verkopen. Als hij echt zo n 2 mg zou zijn dan had je simpeler een flinke verversing kunnen doen. Bij de EI voegt men wekelijks ook 2 mg toe en zit daarna vaak rond de 3-4mg en dat kan echt geen kwaad.
Ik heb zelf gevraagd naar een product om het op te lossen. Had niet echt het idee dat hij perse wilde verkopen. Ik ga zelf een test aanschaffen, lijkt me beter 😊
 
Het valt wel mee hoor dat ingewikkeld. De eerste keer misschien maar op de flesjes staat hoeveel druppels. Dan heb je bij 2 testen nog poedertjes maar als ik me goed herinner staat ook de volgorde op de flesjes/poedertjes.

Wat ik wel eens gedaan heb, is op een A4 opschrijven hoe je moet testen. Dus bv 5 druppels van flesje 1, 5 druppels van flesje 2 , 15 minuten wachten.
Dan hoef je niet steeds in de gebruiksaanwijzing te duiken maar zie je het met 1 blik.
 
Het valt wel mee hoor dat ingewikkeld. De eerste keer misschien maar op de flesjes staat hoeveel druppels. Dan heb je bij 2 testen nog poedertjes maar als ik me goed herinner staat ook de volgorde op de flesjes/poedertjes.

Wat ik wel eens gedaan heb, is op een A4 opschrijven hoe je moet testen. Dus bv 5 druppels van flesje 1, 5 druppels van flesje 2 , 15 minuten wachten.
Dan hoef je niet steeds in de gebruiksaanwijzing te duiken maar zie je het met 1 blik.

Jij weet altijd van die slimme oplossingen. Ik moet eerst telkens uitstuffelen op welke pagina het in het Ndls staat.
 
Jij weet altijd van die slimme oplossingen. Ik moet eerst telkens uitstuffelen op welke pagina het in het Ndls staat.
Ja, van die handleidingen in meerdere talen in hele kleine lettertjes haha.

Als ik me goed herinner heeft Colombo er maar 1 A4 in zitten, dubbelzijdig dan wel wat verwarrend kan zijn ;)
 
Ja, van die handleidingen in meerdere talen in hele kleine lettertjes haha.

Als ik me goed herinner heeft Colombo er maar 1 A4 in zitten, dubbelzijdig dan wel wat verwarrend kan zijn ;)

Ik had blijkbaar geld teveel en kocht destijds de Sera. Waarschijnlijk rechtvaardigt de handleiding in 37 talen de extra kost.
 
Zovaak test je denk ik niet en als je dat wel doet dan weet je na 2-3x wel hoe het moet. Ik gebruik de handleiding dus nooit tenzij ik een test gebruik die ik al heel lang niet heb hoeven te gebruiken.
Als ik een kwarktaart maak dan moet ik ook telkens weer kijken op de achterkant hoe het weer moest;)
 

Terug
Bovenaan