Wat is er nieuw

Wat is je favo L-nr en waarom

roberto1983

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2020
Berichten
1,653
Leeftijd
41
Hoi hoi,

Wij hebben ruimte voor nog 1 of 2 L-nrs, de keuze is reuze maar de identificatie van, en de informatie over, de vele verschillende modellen is soms
lastig te ontleden. Momenteel hebben wij 1 "gewone" pleco, die kwam helaas in onze tweedehands Lido aquarium mee, maar het is een heel geinig beest
dus zolang ze past, mag ze blijven. We hebben 1 L075 Peckoltia Sabaji, heel leuk beest, heel actief, niet schuw. En we hebben een L201, groeit enorm
langzaam, schuw maar beweegt wel regelmatig door de bak, heel mooi beestje om te zien.

Heb nu een aanbod van 2 L398 voor 20 euro, nog vrij kleine. Ik vind ze mooi, maar ik lees overal dat ze hout eten, nou hebben we daar genoeg van, maar
dat moet er over 2-3-4 jaar nog steeds staan als het even kan, en niet weggeknaagd zijn. Ik welke mate eten ze ervan?

In het verleden hebben we ook al eens een bristlenose gehad, die leefde helaas niet lang, en ook een green phantom, zelfde verhaal, kwamen beide niet
op eten af. Ik vind zowel de green als blue phantom fantastisch om te zien, maar huiverig om het er nog eens mee te proberen, hoewel misschien toch
maar eens doen, maar wat zijn nou nog andere leuke, actieve, niet al te schuwe L-nrs, en welke juist niet omdat ze heel agressief zijn, een heel specifiek
dieet vereisen of nauwelijks tot niet zichtbaar zijn..? 😊

 
In principe zijn ancistrussen just goed zichtbaar is mijn ervaring en ze schrappen heel de de dag overal algjes af. Ik heb ze dan ook in elke bak. Ik heb nu snowwhites en die zijn super zichtbaar.
De meeste L nummers zie je niet veel, zeker niet als het mannen zijn. Die liggen vaak heel de dag in hun hol en komen in de schemering eens eten. Vrouwen zie je veel vaker door de bak gaan.
Panaqolussoorten onderhouden je hout, ze halen de zachte delen weg. Daar heb ik ook altijd een koppel van. Het geeft wel wat rommel op de bodem, maar dat zuig ik 1x per week even af met een slangetje.
 
Ik weet eerlijk niet waar de benaming 'Lnummer" ophoudt/ begint, dus ik ga een gewaagde uitspraak doen. Doe ermee wat je wilt:
Ik ben gek op Farlowella vittata.
Gaat prima samen met cichliden (de cichliden 'zien' ze niet eens, ze zijn heel rustig aanwezig, knagen rustig aan algenlaagjes of hangen ergens aan een plant en het zijn gewoon 'gekke' beesten om te zien. Ze geven ook ondanks hun lengte een minimale bakbelasting.
 
Ik weet eerlijk niet waar de benaming 'Lnummer" ophoudt/ begint, dus ik ga een gewaagde uitspraak doen. Doe ermee wat je wilt:
Ik ben gek op Farlowella vittata.
Gaat prima samen met cichliden (de cichliden 'zien' ze niet eens, ze zijn heel rustig aanwezig, knagen rustig aan algenlaagjes of hangen ergens aan een plant en het zijn gewoon 'gekke' beesten om te zien. Ze geven ook ondanks hun lengte een minimale bakbelasting.
het is inderdaad geen L nummer maar die vergat ik nog te noemen. Zijn superleuk!
Sturisoma is ook leuk voor een grote bak.
 
Ik zou zeggen de L46. Prachtige vis en wat exclusiever omdat ze wat aan de prijs zijn.
 
Bij mij houden de ancistrus Rio Itenez, ook wel de l519, het hout keurig schoon. Dit is een soort die een paar jaar geleden ontdekt is en eenmprachtige tekening hebben. Worden max 9cm.
20231129_203710.jpg
 
Bij mij houden de ancistrus Rio Itenez, ook wel de l519, het hout keurig schoon. Dit is een soort die een paar jaar geleden ontdekt is en eenmprachtige tekening hebben. Worden max 9cm.
+1 🙂
 
Ik heb de L010a gehad en die kleuren mooi rood maar zoals vaak met L nummers zie je ze niet erg vaak.

Hebben wij er ook 3 van ja, 2 in de lido, die zien we vrijwel de hele dag door, degene in de grote bak heeft zoveel
verstopplekjes en ruimte, die zien we een stuk minder ja, maar zeker hele geinige beestjes 😀
 
Ik heb de L010a gehad en die kleuren mooi rood maar zoals vaak met L nummers zie je ze niet erg vaak.
Dit hangt ook wel deels van je inrichting af, met veel verstopplekken, hout, stenen en niet te veel licht en wat drijvers laten ze zich best wel aardig zien.
 
L015

Ik vind het gewoon een prachtige vis.

Ik heb 1 dame zitten en wil eigelijk nog een man erbij. Helaas nergens te vinden.
Veel winkeliers halennze ook door elkaar en hebben dan de verkeerde.

1000172595.jpg
 
Ik heb al meer dan 10 jaar L333 in mijn bak zitten.
Ik vind het gewoon een prachtige vis!

48739728xz.jpeg
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan