Wat is er nieuw

Wat is normaal zwemgedrag van Platy's?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zora
  • Startdatum Startdatum
Z

Zora

Guest
Hoe is het zwemgedrag van Platy's?

Zag gisteren in een dieren winkel een "show-aquarium" staan.
Heel mooi ingericht en er zaten o.a. Platy's in.

Ze zwommen dan beneden, dan weer even boven door de bak.
Dan elkaar wat na jagen.
Maar soms bleven ze ook tijdelijk op ��n plekje hangen, zo'n 5cm onder het wateroppervlak, tussen de wortels van de drijfplanten.
Om vervolgens weer gewoon door de hele bak te gaan zwemmen.

Is dat een soort uitrusten of relaxen?
Ze deden het vrijwel allemaal wel eens een keertje.
Soms ook twee of drie tegelijk op dezelfde plek.

Het was een vrij grote bak met o.a. Platy's, Rouwtetra's, en Neons.
Bijna heel het oppervlak was bedekt met drijfplanten en er waren ook plekken waar ze zich terug konden trekken indien nodig.

Er zat voor zover ik kon zien bij de Platy's, ��n mannetje in.
De rest waren verschillende kleuren vrouwtjes.

De stroming was normaal tot rustig van het water.

Omdat ikzelf heel misschien ook wel Platy's wil ooit, ben ik erg benieuwd of dit normaal gedrag is van ze.
Vind het zelf wel fijn om gedrag te herkennen wat normaal is voor ze, zodat ik me niet meteen zorgen hoef te maken als er eens een vis even gewoon wat hangt/uitrust in het water, zeg maar.

Hier doen de platy's dat ook hoor dus ik denk dat dat normaal is. Kan zijn dat het mannetje opdringerig is en ze rust willen of gaan bevallen. Soms hangen ze ook met 2 tussen de planten. Het lijkt mij een manier om te relaxen. Ik heb zo'n kitsch nepbootje waar gaten inzitten en in dat bootje past net een volwassen platy, ik heb een vrouwtje die daar ook regelmatig inhangt.

Ik heb ze goed geobserveerd en het mannetje was niet echt vervelend.
Dan zat hij bij dat vrouwtje en dan weer bij die.
Of hij zwom gewoon rustig door de bak heen.

Er waren wel twee vrouwtjes bij die soms andere vrouwtjes even een stukje opjaagden, maar dat was ook zo weer gebeurd.
Dat was meestal zo als ze ergens lekker zaten te eten/ iets eetbaars gevonden hadden.
Later zwommen ze ook weer gewoon samen dan.

Als dat hangen/relaxen verder gewoon normaal is, dan weet ik dat alvast.
Als ik ze ooit aan zou schaffen, dan weet ik dat ik me niet meteen zorgen hoef te maken.

Hier kan ik ook goed zien als ze gestressed zijn, dan zwemmen ze steeds van boven naar beneden en terug. Toen ik ze net had deden ze dat en nu kan ik zien dat een vrouwtje gaat bevallen. Ik vind dat je juist bij platy's heel goed kunt zien hoe ze zich voelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan