Wat is er nieuw

Wat is nou een echt lekker buitenfilter voor een 240l bak

maffie666

Well-known member
Lid geworden
30 december 2016
Leeftijd
57
Lekker goedkoop bedoel ik maar uiteraard wel goed dat op zijn tijd een lekkere golfslag kan genereren zodat mijn krabben kunnen surfen?

Zonder gekheid ik heb nu in mijn 80 cm een 500 liter per uur binnen filter dat dus bijna 5x de inhoud per uur pompt.

Mijn indruk is dat dat voldoende is. Maar dat doet dus 5x de inhoud per uur. Moet ik voor mijn 120cm 1250 liter per uur rondpompen? Of kan het minder of moet het meer?

Het betreft een nog aan te schaffen gezelschapsaquarium met veel planten 40 vuurneons , 5 a 7 Botia almorhae 10 van die donkere kuhli's of hoe heten ze en 3 krabben. En drie onbekende grote witte slakken.

Wat voor betaalbare pomp zou hier geschikt voor zijn?

Op mijn meterbak (190 liter) staat een JBL cristalprofi e902, dit blijkt net voldoende, hij is weliswaar 900 l/u maar dat is bruto, dus haal er gerust één derde of meer vanaf.

In jouw geval zou ik dan voor een e1502 kiezen, of een Eheim met vergelijkbare capaciteit maar die zijn wat duurder.

Veel ligt ook aan de belasting van de bak en of je veel of weinig stroming nodig hebt met de bewoners. Gemiddeld adviseert men vaak bruto 3x de inhoudt waarvan je ongeveer de helft overhoudt. Je kan eens kijken naar een JBL 901 of een Eheim potfilter met een vergelijkbare capaciteit.

Filter capaciteit en stroming zijn 2 aparte dingen.

Niet door elkaar halen!

Als je voor je krabben alleen wat meer stroming wilt, kun je eenvoudig volstaan met een stromingspomp erbij.
Kun je zelfs nog op golfstand zetten.

Je filter hoort het water alleen zuiver te houden.

Stroming voor krabben was grapje. Ik vroeg me gewoon af wat voor capaciteit nodig is voor een door mij beschreven aquarium. De door jessicapilon genoemde pompen lijken idd goed genoeg te zijn althans volgens de specs en wellicht dat ze er zelf ervaring mee heeft. Maar ik las laatst ook van iemand die 10x per uur zijn hele aquarium rondpompt. Die vuur neons houden volgens mij helemaal niet van stroming maar die botia's duidelijk wel. De krabben vermaken zich sowieso wel. Ik dacht dat dat pompen ook met zuurstof te maken had?

Ik heb de 901 op een 190 liter bak en de stroming is verder wel goed maar zelf zou ik een volgende keer voor een filter zonder mandjes kiezen. Maar dat is persoonlijk.
10x is heel veel en ja je hebt er uitzonderingen bij maar normaliter is dat niet nodig. Flinke capaciteit is altijd aan te raden omdat er dan meer ruimte is voor de bacterien.

Is werken met 2 kleinere filters een optie voor je?

Wat is daar t voordeel van?

Is tetra EX 800 Plus niks? En wat is een filter zonder mandjes ? Want alles wat ik bekijk heeft mandjes.

je zou ook eens kunnen kijken voor een fluval fx serie ikzelf heb de fx6 maar jij kan ook een fx4 kijken

Voordeel van 2 filters is dat je om de beurt onderhoud kan plegen en dat bij uitval er altijd nog een doordraait.

Ik weet dat Biljoenblik ook weer is overgestapt op de potfilter van Eheim en daar erg tevreden over is. Zelf gebruik ik 2 2213 en die bevallen prima en alles is goed erbij te verkrijgen

2 pompen is idd wel helemaal stoer eigenlijk ja. Ik zo er de voordelen idd.

Ik vind het een hele moeilijke beslissing. Als ik 2 van die 2213 classic plus dingen koop is misschien de meest veilige en handige manier qua gebruik en dat ik snel aan de gang kan omdat ik dan alles heb denk ik nu. Maar als ik een sunsun koop van 1000 liter zit ik op de helft van de prijs. Of is dat classic plus gebeuren nieeet nodig en moet ik gewoon classic kopen en evt ander materiaal kopen zoals kraantjes en filtermateriaal om een handige pomp te hebben waarmee ik direct aan de gang kan.

?? Ik ben een beginner met buiten filteren he

Qua stroom verbruik alleen al zou ik geen sunsun nemen..

Oh ja dat ook nog nou dat maakt de keus dan idd wat makkelijker.

Het grote voordeel van de classic is dat ze super eenvoudig zijn.

De onderdelen zijn overal verkrijgbaar. Mits nodig.

En het is het enige filter waarbij het water echt door alle filtermassa heen moet. Er is geen omweg.

Als je handig bent. Dan kun je ze voor een prikkie op marrktplaats kopen.

Meestal hebben ze alleen een paar nieuwe rubbers nodig.

Ik heb 2x de 2217 op marktplaats gekocht. Heb ze helemaal gereviseerd.
Alles kan uit elkaar en is 100% waterdicht.

Ik heb er nieuwe rubbers, rotor, as en clips opgezet. En heb daardoor voor een klein bedrag een hagelnieuw filter.

Maar ik vond het dan ook leuk om ze helemaal op te lappen.

Psies maar daar heb je gewoon t overzicht voor nodig van wat je allemaal nodig hebt. Ik schat gewoon wel 1 zo'n classic plus aan om te beginnen en dan zet ik die op mijn 80 cm om te oefenen.

Ok heb classic 2213 plus besteld. Paar vraagjes nog:

Als ik nu het filtermateriaal uit mijn oude pomp erin prop samen met t materiaal dat eheim erbij levert kan die nieuwe pomp dan direct mijn oude pomp vervangen in mijn huidige 110 liter aquarium? Daar zit filterschuim en een soort siporax achtig iets in.

Tweede vraag mijn plan is nu dus om dadelijk voor mijn 240 liter bak nog een 2213 te kopen en uiteindelijk beide 2213s voor de 240liter bak te gebruiken. Is dat niet een beetje overdreven? Want volgens de specs van eheim zou 1 2213 volstaan en in een review lees ik iemand die 1 2213 gebruikt voor een 240 bak en daar tevreden over is. Of is 2x 2213 gewoon lekker comfortabel ruim voldoende filtering waar niks op aan te merken is?

En hoe vaak maak je zo'n filter dan eigenlijk schoon stel je hebt er 2 en doet t om en om?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan