Wat is er nieuw

Wat is nu de echte luipaarddanio?

• Onderwerp starter Onderwerp starter erik123456
  • Startdatum Startdatum
E

erik123456

Guest
Ola,

Ik zat eens mbv google images visjes te bekijken en bij luipaarddanio krijg ik twee versies te zien:

de stippenversie
ye0kIkYxeZjGjVx_BK0Mo2oCMdlJIVGg.jpeg

de vlekkenversie
ye0kIkYxeZjGjVx_BK0Mo2oCMdlJIVGg.jpeg

Wat is nu de echte? Of zijn het echt twee versies van dezelfde vis?

Met "luipaarddanio" word meestal de gevlekte vorm van de Brachydanio rerio bedoeld (bovenste foto, bekend als B. rerio var. frankei), op de onderste foto is gevlekte vorm van de Brachydanio kyathit te zien (oranje vinnen).

Gewoon de nederlandse naam vergeten en de echte naam onthouden.

Ik heb al ruim een jaar geleden een mail naar Hobbykwekers (waar je foto vandaan komt) gestuurd dat de foto van de Danio frankei niet klopt en het de Danio kyathit betreft. Dit is dus nog niet aangepast.

Jou eerste foto is een lang vinnige vorm van de frankei.

Dit is de normaal vinnige vorm.
tOpcwx0uihFAYMjv6d6_rv2MS8p6yFzI.jpeg

Voor zover ik Weet is het nu Danio ipv Brachydanio.

Ik heb je opmerking over deze foto's over het hoofd gezien Botia, excuus. Ik heb de foto's verplaatst naar de juiste soort. Nu nog goede foto's vinden van de frankei.

Oke, dat kan gebeuren.

Ik keek net even op de website en zag nog een fout bij de Danio's.

http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... bolineatus

Dit gaat over de Danio albolineatus maar de foto toont een Danio choprae.

Dit is de Danio albolineatus
iGzjhqoRHExEuOSdPmdTxPCXVT-piw9S.jpeg

Albo is wit en lineatus is streep. Maar de vis heeft geen witte streep. Dit komt omdat de soort zijn naam heeft gekregen aan de hand van vissen op sterk water. En deze dieren waren verkleurt en zodoende was de streep wit geworden.

Dank jullie wel!!

Dan is de Danio kyathit degene die ik, kwa mooiheid in mijn bak wil 🙂

Maar wat een verschillende info over de lengte daarvan vind je zeg... alles van 4 tot 6.5 vind je zo ongeveer :s

Dat komt onder andere door het verschil in wat een website opschrijft: TL = totale lengte dus inclusief staarvin, SL = standaard lengte dat is van de punt van de neus tot aan de staartwortel....Op de hele lengte scheelt dat bij dit kleine visje nogal. Daarnaast heb je ook te maken met afrondingsverschillen, verschillen in lengte tussen wildvang en aquarium gekweekte vissen.

JDL zei:
...Nu nog goede foto's vinden van de frankei.

De frankei is gewoon een Danio rerio, ook in het wild komt dit kleurenpatroon voor tussen de "normale" vorm.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan