Wat is er nieuw

Wat is voor jullie de beste bodem?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ledstrip
  • Startdatum Startdatum
L

ledstrip

Guest
Hoi,

Voor mijn nieuw bak zou ik mijn planten eerst in bloempotten in het aquarium willen plaatsen.
Dit omdat ik het aquarium maar wil scapen en de bodem toevoegen over enkele maanden.
In de potten ga ik snelgroeiende planten gebruiken om het aquarium goed in te draaien. Deze planten zou ik groot en vol willen laten worden om die dan in de latere scape te gebruiken.

Welke bodem stellen jullie voor en wat voor voeding zou ik der in doen?

De bodem heeft een grote bijdrage aan de bacteriecultuur in een stabiel aquarium. Wil je je aquarium dus goed indraaien kan je het beste met een bodem beginnen.

Mocht je toch willen beginnen zonder bodem om je planten op te kweken zou ik in de potten een voedingsbodem leggen, afgevuld met filterzand. Dat werkt prima. Voedingsbodem werkt heel goed, maar slechts voor bepaalde tijd (afhankelijk van je beplanting).

Wat je ook kan doen is om zonder water te beginnen, zoals je denk ik wel weet zijn veel aquariumplanten eigenlijk moerasplanten.

Succes 🙂

Nou, is gedeeltelijk waar,he.

Aquariumplant is die,die omvalt in je hand.

Moerasplant blijft rechtop staan.

Bertus zei:
Nou, is gedeeltelijk waar,he.

Aquariumplant is die,die omvalt in je hand.

Moerasplant blijft rechtop staan.

De Bleheri "valt" ook om in mn handen bertus 😀 😉.

Heb je de verkeerde.
bleheri is een moerasplant.
Moet kleibolletje bij.

Echinodorus bleheri is een botanische naam, die kennelijk omstreden is. Volgens Tropicos is het potentieel een synoniem van Echinodorus grisebachii. Het gaat om een moerasplant uit de waterweegbreefamilie (Alismataceae).

Bertus zei:
Heb je de verkeerde.
Moet kleibolletje bij.

Echinodorus bleheri is een botanische naam, die kennelijk omstreden is. Volgens Tropicos is het potentieel een synoniem van Echinodorus grisebachii. Het gaat om een moerasplant uit de waterweegbreefamilie (Alismataceae).

Haha, ja dat weet ik wel Bertus want ik heb er verschillende maar als ik een waterwissel doe dan vallen de bladeren wel om tot op het oppervlak. Dat dus als ik 50% van het water eruit haal. Hij heeft niet echt hele stevige bladeren. En ja natuurlijk gebruik ik kleibollen of compostkegels 😉.
De ene moerasplant is steviger dan de ander.

jessicapilon zei:
Bertus zei:
Heb je de verkeerde.
Moet kleibolletje bij.

Haha, ja dat weet ik wel Bertus want ik heb er verschillende maar als ik een waterwissel doe dan vallen de bladeren wel om tot op het oppervlak. Dat dus als ik 50% van het water eruit haal. Hij heeft niet echt hele stevige bladeren. En ja natuurlijk gebruik ik kleibollen of compostkegels 😉.
De ene moerasplant is steviger dan de ander.

😀 :thumbs:
Ik verduidelijk het graag voor je,hoor.

Doen ze bij mij ook,gek ,he. 😀

Hoe ga je ervoor zorgen dat je planten niet gelijk gaan drijven? Ga je bijvoorbeeld steenwol gebruiken?
Ik zie trouwens geen voordeel om eerst met planten te beginnen en er later een bodem in te doen. Lijkt me lastig.

Hobbygroet,
Jos Hut

Jos Hut zei:
Hoe ga je ervoor zorgen dat je planten niet gelijk gaan drijven? Ga je bijvoorbeeld steenwol gebruiken?
Ik zie trouwens geen voordeel om eerst met planten te beginnen en er later een bodem in te doen. Lijkt me lastig.

Hobbygroet,
Jos Hut

:thumbs:

Kleiringen uit de potjes?

De planten worden in terracotta bloempotten geplant en zo in het aquarium geplaatst.
Deze bak wil ik later inrichten maar nu eerst als opgroeibak gebruiken voor men jonge apisto's.
In de potten komen snelgroeiende waterplanten.
Nu is mijn vraag welke bodem ik der best in doe? vb. Dennerle Scaper's Soil, JBL Manado, ...
Kan ik der best nog iets van voeding in doen? vb; kleibolletjes, Dennerle Deponit NutriBalls, ...

Kleibollen gebruik je eigenlijk alleen bij de moerasplanten.
Ik heb zelf de zwarte bodem van Pets Place die niet duur is. 10 kilo voor 5 euro dacht ik.
Al die merken zijn veel duurder en of het beter is dat is nog maar de vraag.

Planten in terracotta potten planten en dan in het aquarium zetten werkt absoluut niet. Ik heb het geprobeerd. Ook mandjes die in vijvers worden gebruikt werken niet ondanks dat ze meer water doorlaten.De wortels van de planten rotten binnen een mum van tijd weg en de bodem in de terracottapotten wordt een stinkende massa. Er is geen doorstroming van water dus voor dat je het weet heb je nitriet.
Onde de terracottapotten hoopt zich ook nog eens veel vuil op dat omhoog warrelt als je de pot verzet of eruit haalt.

Jonge vis is heel goed in een volledig kaal aquarium op te kweken. Ze kunnen goed bij het voer en het is gemakkelijk schoon temaken. Wat denk je waarom kwekers massaal kale bakken gebruiken om hun jongen in op te kweken. Planten in opkweekbakken heb je niet nodig als je zorgt voor voldoende waterbeweging met een luchtsteentje of andere oplossing. Planten in een opkweekaquarium zijn ook lastig bij het schoonmaken.
Gebruik je in een aquarium waarin je vissen opkweekt een bodem als bv grind dan moet je er rekening mee houden dat een bodem erg snel kan vervuilen. Blauwalg ligt dan op de loer omdat je ook erg vaak voert.

Hobbygroet,
Jos Hut

Op jou advies toch alles in de bodem geplaatst. Een kaal aquarium voor de jonge vissen vind ik niet mooi.
946213_0_82_dscn1299.jpg
[/img]
Dit is maar een voorlopige bodem. Later gaat der alles uit en komt der zo n bodem in als John voorstelt, zwart grind. Maar ik zou der een goede voedingsbodem onder doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan