Wat kan er bij twee borstelneusjes in een 80 L aquarium?


T

Toto

Guest
Ik dacht aan een schooltje luipaard of zebradanio's.
Maar misschien kan er nog iets anders bij? Liever geen (endler) guppen of platy's. Een tweede schooltje lijkt me krap?

Ik heb redelijk wat planten, een groot stuk kienhout, donkere bodem, ledverlichting. Ik heb deze bak een kleine 4 weken nu, zit wel wat opstart-alg in en nog resten van witte waas/alg wat op het hout zat.
In mijn bak zit een koppel ancistrussen (cm of 8-10). Die wil ik wel graag houden (ben aan ze gehecht).

Luipaard danio's lijkt me ook geschikt qua temperatuur, aangezien ik geen verwarming heb. Ph ligt rond de 7. Water schijnt hier wel vrij hard te zijn (Twente).
Op de bodem JBL Manado Dark (ik had graag cory's gewild, maar daar zie ik nu definitief vanaf).

Tips iemand?
 
Luipaard danio's lijkt me ook geschikt qua temperatuur, aangezien ik geen verwarming heb.
Voor de ancistrussen zul je toch minimaal 22 - 24 graden aan moet houden, ook als het 's nachts en zeker straks in de winter, koeler kan worden.

Wat is nu de laagste temperatuur over 24 uur in jouw bak?

Op www.aquainfo.nl zou je eens kunnen kijken naar wat je mooi vindt en of ze onder andere wat betreft temperatuur in jouw bakje passen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Toto
Ik zal het eens bij gaan houden hoe de temperatuur stijgt en daalt over 24 uur. Het is natuurlijk pas vroeg in het voorjaar. Maar ook afgelopen winter ging de temperatuur van de bak nooit onder de 20 graden. Dat is natuurlijk ook niet zo gek, als we het binnen koud vinden zetten we de verwarming aan. Ik denk dat er geen grote pieken en dalen zijn in onze bak.

(Zojuist gekeken, bak staan nu in het donker en het is 22.6 graden. Dus als ik straks naar bed ga nog even kijken en dan morgen vroeg ook weer)

In de zomer word het natuurlijk een ander verhaal. Dan heb je ook niets aan een heater in je aquarium. Het word eerder te warm dan te koud.

@NicoleE volgens mij heb je wbt de ancistrussen een goed punt. Toch heb ik het idee dat ze zich goed aangepast hebben naar kamertemperatuur. Het is enorm verwarrend dat informatie op internet zo uiteen loopt. De ene site zegt dat ancistrussen zich goed aanpassen aan verschillende omstandigheden, de andere, zoals Aquainfo, zegt minimaal 22 graden.

De Danio Rerio die ik op het oog heb (ik zou eigenlijk de luipaard versie willen): https://www.aquainfo.nl/artikel/danio-rerio-zebrabarbeel/, waar bij staat dat-ie op maximaal 24 graden kan.
 
Toch heb ik het idee dat ze zich goed aangepast hebben naar kamertemperatuur.
Aanpassen is niets iets wat binnen 1 generatie gebeurt of zelfs nog korter. Evolutie is iets wat over honderden jaren of nog wel langer gaat. Dat is in mijn ogen zich aanpassen en dat hoeft niet noodzakelijk in de richting te zijn die ons goed uit komt ;)

Het is enorm verwarrend dat informatie op internet zo uiteen loopt.
Iedereen kan daar schrijven wat hij wil, het is zaak de betrouwbaarheid van bron the checken. Als je met Engels overweg kunt heb je denk ik ook iets aan www.seriouslyfish.com
De Danio Rerio die ik op het oog heb (ik zou eigenlijk de luipaard versie willen): https://www.aquainfo.nl/artikel/danio-rerio-zebrabarbeel/, waar bij staat dat-ie op maximaal 24 graden kan.
Ik durf je echt niet te zeggen of die in jouw bak kan maar dan zou je een mooie gemiddelde temperatuur van 23 graden kunnen kiezen.

In de zomer word het natuurlijk een ander verhaal. Dan heb je ook niets aan een heater in je aquarium. Het word eerder te warm dan te koud.
Helaas!


Waarom wil je er eigenlijk geen verwarming in?
 
Waarom wil je er eigenlijk geen verwarming in?
Het is niet dat ik het niet wil maar ik heb me toen laten vertellen dat het niet echt nodig was. Ik heb altijd endler guppies gehad (en natuurlijk de ancistrussen) en die gingen daar goed op (veel nakweek, nooit dode vissen gehad, één keer een buikwaterzucht geval) en ik heb er honderden gehad.
Ik zou er nu eventueel wel eentje in willen doen, maar mijn vriend zei net dat je energierekening er flink van stijgt. Ik moet dat nog researchen (doe ik met bijna alles wel) en ik zou dan inderdaad wel graag inzichtelijk willen hebben wat het jaarlijks kost.
 
Tja, huisdieren hebben heeft natuurlijk wel zo zijn prijs. Ik bedoel dat niet rottig maar zo kijk ik er tegen aan.

Ik moet eens heel diep nadenken, er staat ergens (!) een calculator waar je het verbruik of mogelijk de kosten kunt berekenen. Daar wordt ook rekening gehouden met de kamertemperatuur.
Wordt iets voor morgen om dat terug te kunnen vinden.

Dekplaat erop scheelt trouwens al veel.
 
Tja, huisdieren hebben heeft natuurlijk wel zo zijn prijs. Ik bedoel dat niet rottig maar zo kijk ik er tegen aan.

Ik moet eens heel diep nadenken, er staat ergens (!) een calculator waar je het verbruik of mogelijk de kosten kunt berekenen. Daar wordt ook rekening gehouden met de kamertemperatuur.
Wordt iets voor morgen om dat terug te kunnen vinden.

Dekplaat erop scheelt trouwens al veel.
Dekplaat heb ik idd :) De Home 80 heeft een glazen plaat. Die heb je zelf ook als het goed is :)

Tuurlijk, alleen géén huisdieren hebben is goedkoop.

Ik ben benieuwd of ik het ergens kan uitrekenen. Dan kan ik daarmee schermen naar mijn vriend ;-)
 
Dekplaat heb ik idd :) De Home 80 heeft een glazen plaat. Die heb je zelf ook als het goed is :)

Tuurlijk, alleen géén huisdieren hebben is goedkoop.

Ik ben benieuwd of ik het ergens kan uitrekenen. Dan kan ik daarmee schermen naar mijn vriend ;-)
Ik ga daar morgen serieus naar zoeken. Ik heb geen flauw idee meer waar ik dat tegengekomen ben, ik zie de pagina nog zo voor me maar heb zelfs even geen idee welke zoekwoorden ik zou moeten gebruiken.

Ik heb inderdaad ook een dekplaat maar gebruik hem niet. Geen springers in het bakje.
 
Hier een voorbeeldje van zo'n rekenhulp: https://www.hamzasreef.com/Contents/Calculators/HeaterChillerSizing.php
Je had er ook een die wat overzichtelijker was, die vind ik zo gauw niet terug. Wellicht lukt het je met deze al.

Over de temperatuureisen van borstelneuzen bestaat inderdaad onenigheid. Over welk aspect van de hobby niet? 😂
Ik heb ze zelf altijd zonder verwarming hier en dat gaat prima. Ook op het laagste niveau in de winter (soms is het tijdje net iets onder de 20) is mijn ancistrus nog goed actief, eet prima, lijkt normaal te functioneren. En je leest online meer dat ze op kamertemperatuur kunnen zitten. Hier als voorbeeld twee artikeltjes van bronnen die ik vaak wel goed vind: https://www.tankarium.com/bristlenose-pleco/ en https://www.aquariumcoop.com/blogs/aquarium/goldfish-tank-mates?_pos=1&_sid=72fb6f2de&_ss=r

Ik las eens dat de "echte" Ancistrus cirrhosus voorkomt in het Paraná-riviersysteem. De vissen daar kennen meer seizoenwerking dan die uit het Amazonegebied en kunnen over het algemeen koeler gehouden worden. Eerlijkheidshalve is en blijft het de vraag of onze borstelneuzen precies van díé soort afstammen, of toch een ander oorsprongsgebied kennen. Vandaar ook de voorlopige naam A. "cf" cirrhosus.

Persoonlijk raadpleeg ik overigens zelden Nederlandse bronnen. In alle talen is goede en slechte info te vinden, maar online is het NL taalgebied vrij beperkt. De paar bekende aquariumsites die er zijn, tellen m.i. veel artikelen met een willekeur van brongebruik en/of achterhaalde info. Zoals temperatuurrichtlijnen uit (vermoedelijk) boeken van 40 jaar terug. Zulke dingen. In het Engels heb je --tussen alle zooi-- meer up-to-date en kritischer tot stand gekomen bronnen om uit te kiezen.
 
Ik dacht aan een schooltje luipaard of zebradanio's.
Maar misschien kan er nog iets anders bij? Liever geen (endler) guppen of platy's. Een tweede schooltje lijkt me krap?

Ik heb redelijk wat planten, een groot stuk kienhout, donkere bodem, ledverlichting. Ik heb deze bak een kleine 4 weken nu, zit wel wat opstart-alg in en nog resten van witte waas/alg wat op het hout zat.
In mijn bak zit een koppel ancistrussen (cm of 8-10). Die wil ik wel graag houden (ben aan ze gehecht).

Luipaard danio's lijkt me ook geschikt qua temperatuur, aangezien ik geen verwarming heb. Ph ligt rond de 7. Water schijnt hier wel vrij hard te zijn (Twente).
Op de bodem JBL Manado Dark (ik had graag cory's gewild, maar daar zie ik nu definitief vanaf).

Tips iemand?
Ik weet niet wat de lengte van je bak is maar de luipaard danios en gelijke soorten zijn in mijn ervaringen erg drukke vissen. Er was onlangs iemand anders die ook een onverwarmd aquarium heeft en die had er een hele lijst met vissen. Zal is kijken of ik die kan vinden
 

Visbestandvraag voor een 60*30*35 cm kampertemperatuur aquarium​


Bovenstaande staat onder kopje samenstelling visbestand

Misschien dat je daar wat mee kan
 
  • Leuk
Waarderingen: Toto

Visbestandvraag voor een 60*30*35 cm kampertemperatuur aquarium​


Bovenstaande staat onder kopje samenstelling visbestand

Misschien dat je daar wat mee kan
Bedankt! Ik ga daar eens naar kijken! Ben wel benieuwd,het is best lastig als je het echt goed wil proberen te doen (wat gewoon ook niet altijd kan). Ik weet alleen wel goed wat ik niet wil ;-)
Endler guppen heb ik gehad; makkelijke visjes en ook heel leuk, maar planten zich veels te snel voort, dus daar wil ik van wegblijven.
 
Ik heb de topics gevonden!

https://aquaforum.nl/threads/visbestandvraag-voor-een-60-30-35-cm-kampertemperatuur-aquarium.171538/
https://aquaforum.nl/threads/lijstje-met-vissen-die-je-kunt-houden-vanaf-18-graden.83201/
https://aquaforum.nl/threads/welke-soorten-corydoras-koudwater.65957/

Ik wil de bak rustig houden dus één schooltje van 8 zebradanio's voor boven en midden.
Maar het is misschien wel leuk om nog iets hieraan toe te voegen voor de bodem (alhoewel de borstelneuzen zich daar ook wel ophouden) of juist iets wat middenin en onder zwemt (één koppel of groepje).


Over de corydoras dat weet ik dus nog steeds niet, ik ben van plan om nog wat te zoeken op een grote internationale FB groep hoe het nou zit met de C.Pygmaeus en C.Hastatus.
Dit artikel geeft namelijk weer aan dat deze soorten niet per se op zand hoeven te zitten:
"The only Corydoras for which a a fine substrate is not essential are the open water swimmers and the smallest Corydoras known — the pygmy species C. hastatus and C. pygmaeus"

Het is toch wel een puzzel....lastiger dan ik dacht.
 
Heb je een foto van je bodem? En wat is de maatvoering ervan? Er zijn meer bodemvissen die rond de 20 a 22 graden kunnen kuhlli ofzo. Betta gaat ook prima
 
Mijn ervaringen zijn anders dat ze het prima doen op onverwarmd water maar goed dat je research doet:thumbs:
 
Mijn ervaringen zijn anders dat ze het prima doen op onverwarmd water maar goed dat je research doet:thumbs:
Hihi, ja anders ben ik bang gelijk afgestraft te worden door mensen die zeggen dat een bepaalde vis het loodje legt als ik die in mijn aquarium doe ;-)

Jij bedoelt trouwens killivissen denk ik?
 
Hihi, ja anders ben ik bang gelijk afgestraft te worden door mensen die zeggen dat een bepaalde vis het loodje legt als ik die in mijn aquarium doe ;-)

Jij bedoelt trouwens killivissen denk ik?
Goed bezig

Bedoelde niet de killivissen die houden van rust en niet echt een gelukkige combi denk met danios. Geen ervaringen mee trouwens. Dacht aan de kuhlis. Soort slangetjes op de bodem
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210416-165336_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210416-165336_Samsung Internet.jpg
    276.2 KB · Weergaven: 71
Goed bezig

Bedoelde niet de killivissen die houden van rust en niet echt een gelukkige combi denk met danios. Geen ervaringen mee trouwens. Dacht aan de kuhlis. Soort slangetjes op de bodem
Die heb ik ook opgezocht. Was iets mee. Mijn vriend vind die erg leuk. Weet even niet meer hoe het zat. Kilivissen zijn ook makkelijk volgens mij, maar nog niet opgezocht.



Wat zou er bij een groepje Danio Rerio kunnen.....? Iemand tips?
 
Goed bezig

Bedoelde niet de killivissen die houden van rust en niet echt een gelukkige combi denk met danios. Geen ervaringen mee trouwens. Dacht aan de kuhlis. Soort slangetjes op de bodem
Ja ik denk dat het deze zijn: https://www.aquainfo.nl/artikel/pangio-kuhlii-indische-modderkruiper/

Zien er wel leuk uit, ik denk alleen dat de temperatuur in mijn bak toch iets te laag gaat zijn voor ze, in de koelere maanden van het jaar in elk geval. Mijn bak is altijd 22 graden en je zou ze moeten houden tussen de 23 en 28 graden. De bodem is ook nog een twijfelpunt. Het materiaal is heel zacht, maar het is geen zand (wat wel aangeraden wordt).
 
Qua temperatuur verschilt nog wel eens per site. Zitten bij mij op 21 a 22 graden en dat gaat prima. Die had ik nog niet gezien bij jou, als het afgerond is is dat ook prima
 
Bij je bodem staat geschikt voor gravende vissen maar weet niet precies hoe of wat dit betekent en of dat echt zo is met deze bodem helaas geen ervaring mee. Misschien een lfs in de buurt opzoeken om te kijken wat voor bodemvissen, heb zelf alleen ervaringen met corrydorassen en kuhllis. Zou je het daarna thuis is rustig op kunnen zoeken
 
Kuhli's houden van heel fijn zand inderdaad, die komen uit kleine riviertjes met traag stromend water. Ze kruipen graag in/onder het zand. En ze houden van warmte.
Danio rerio moet niet te warm gehouden worden, dus kamertemperatuur is goed te doen. Minimale groepsgrootte 5 stuks, en in jouw bak moet dat prima kunnen. Leuke visjes, en erg sterk.
 
Kuhli's houden van heel fijn zand inderdaad, die komen uit kleine riviertjes met traag stromend water. Ze kruipen graag in/onder het zand. En ze houden van warmte.
Danio rerio moet niet te warm gehouden worden, dus kamertemperatuur is goed te doen. Minimale groepsgrootte 5 stuks, en in jouw bak moet dat prima kunnen. Leuke visjes, en erg sterk.
Dank voor de info!
Ik ben blij dat er ook iemand reageert die weet waar hij het over heeft wbt danio rerio :)
Ik vind de luipaard versie erg mooi maar het zijn wel wat drukkere visjes geloof ik? Ik zou dan een schooltje van 8 doen denk ik, maar het lijkt me leuk om dan nog een paartje van iets erbij te hebben. Maar daar kom ik slecht uit.
 
Persoonlijk raadpleeg ik overigens zelden Nederlandse bronnen. In alle talen is goede en slechte info te vinden, maar online is het NL taalgebied vrij beperkt. De paar bekende aquariumsites die er zijn, tellen m.i. veel artikelen met een willekeur van brongebruik en/of achterhaalde info. Zoals temperatuurrichtlijnen uit (vermoedelijk) boeken van 40 jaar terug. Zulke dingen. In het Engels heb je --tussen alle zooi-- meer up-to-date en kritischer tot stand gekomen bronnen om uit te kiezen.

Hoe bepaal je welke sites hele goede informatie hebben en hoe weet je waar ze informatie op hebben gebaseerd? Van een paar sites kan ik dat wel redelijk achterhalen: Cichlidae.com (€ 30 per jaar) en Planetcatfish (info vaak wat beperkt); Seriouslyfish (staat al weer een jaar of 5 stil). Maar anderen?

Het door jou aangehaalde artikel van Aquariumcoop bijvoorbeeld: wat kan er bij een goudvis.....1e vissoort Hillstream Loach??? Meer up to date en kritischer? Sorry maar naar mijn bescheiden mening heeft een Hillstream loach niets te zoeken bij goudvissen.....tenminste niet bij de kritische aquariaan. Wat ik wel zie is dat er meerdere sites verschijnen met op het oog uitgebreide artikelen....geschreven door SEO experts om zoveel mogelijk bezoekers te trekken, inclusief infographics, tekeningen, video etc.....voornamelijk gericht op een aantal soorten die veel traffic kunnen genereren....een van de websites is Tankarium....ook door jou benoemd. Leuk voor een paar veel gevraagde soorten maar niet voor een breed spectrum aan verschillende en minder gehouden soorten.

De hoeveelheid aan soorten en data maakt het een hele klus om beschrijvingen accuraat en volledig te maken. Er komt ook steeds meer informatie beschikbaar en het aantal mensen wat zich serieus wil (en kan) inzetten om dit om te zetten in een begrijpelijk verhaal is helaas heel beperkt.
 
Laat me voorop stellen: ik begrijp de situatie van jou als websitemaker heel goed. Het valt niet mee om het op alle fronten iedereen naar de zin te maken. En zoals jij zegt: het is lastig om aan (de mensen voor) kwalitatief goede artikelen te komen. We hebben allemaal stukjes van de puzzel, en samen moet je het geheel zien te leggen.

Had ik jou eerder dit jaar trouwens niet gemaild over het artikel van de Siamese algeneter? Haha. Ik zou nog steeds graag helpen om daar (en elders) wat puntjes op de I te zetten. Moet ik zeker een keer tijd voor maken. ^^ En nee, ook ik weet bepaald niet alles. Echt niet. Maar soms zijn dingen duidelijk niet correct, en dan zou het jammer zijn wanneer hobbyisten jarenlang twijfelachtige resultaten krijgen als ze op soortprofielen Googelen.

Hoe je weet of een (artikel van) een website betrouwbaar is? In het geval van seriouslyfish.com zijn veel artikelen voorzien van duidelijk bronvermeldingen, zijn de wetenschappelijke naamgevingen vrijwel altijd correct/actueel, en uit de diepgang van de informatie m.b.t. bijvoorbeeld het soortonderscheid, kun je opmaken dat de schrijvers kennis van zaken hebben. Ook die website is overigens niet noodzakelijkerwijs compleet of perfect.

Ik weet niet wat je het idee geeft dat SF al 5 jaar stil zou staan. Het is weliswaar zo dat er geen echt actuele nieuwssectie o.i.d. is, maar de website wordt wel onderhouden. Er zit achter die website één man, die heeft een voltijdsbaan en een gezin en zo, dus alle vakjes aanvinken is lastig. Hij probeert vooral te zorgen voor het actueel houden/maken van de soortprofielen. Daarbij kan hij de input van lezers (vandaar ook de comments section eronder) goed gebruiken. :) Net als jij denk ik.

Ook Aquarium Co-op, in de persoon van Cory McElroy, vind ik een betrouwbare kennisbron bieden. Heeft hij met zijn youtube-kanaal een winstmotief? Zeker. Maar dat is prima los te koppelen van de bergen kennis die hij als visnerd heeft opgedaan. Hij is erg intelligent, analytisch en leergierig, en dat zie je terug in de manier waarop hij kennis probeert te vergaren en overbrengen. Er is bijna geen vraag die hem van z'n stuk krijgt. Door zijn manier van aanvliegen wil hij nog wel eens conclusies vormen die een ander licht werpen op zaken die in de aquariumhobby al tientallen jaren zus of zo worden gezien. Hier bijvoorbeeld zijn filmpje over die hillstream loaches:





Dat moet dus prima kunnen met goudvissen volgens hem. Überhaupt wordt er over goudvissen veel "bijzonders" geschreven, verteld, aangenomen... Maar goed, die discussie is al geweest op dit forum. :DD


een van de websites is Tankarium....ook door jou benoemd
Ik kom er niet per se vaak, maar de paar artikelen die ik tot nu toe van ze las, vond ik inhoudelijk prima. Kan dan wel SEO-gelikt en/of commercieel zijn. Het gaat mij er vooral om dat mensen die vissoort X Googelen, betrouwbare info krijgen. :) Nu is het nog te vaak zo dat er soorten door elkaar geworden gehaald (die algeneters bijvoorbeeld) of dat er vereiste waterwaarden worden genoemd die geen enkele basis in de werkelijkheid hebben. Ik heb zelf diverse soorten zwemmen die volgens een aantal Nederlandse bronnen toch echt minstens op een graad of 24 zouden moeten zitten, en dan worden er vaak ook nog specifieke ranges genoemd van de waterhardheid en pH. Terwijl er bij 99 van de 100 mensen water uit de kraan komt dat, op kamertemperatuur (ik ga niet uit van een koelhuis), helemaal perfect is voor ze. In mijn eigen ervaring dus, en volgens die van anderen, maar ook volgens verscheidene bronnen. En dan blijkt vaak dat dergelijke vissen in de natuur ook echt populaties hebben die onder subtropische omstandigheden (kunnen) leven.
 
Had ik jou eerder dit jaar trouwens niet gemaild over het artikel van de Siamese algeneter? Haha. Ik zou nog steeds graag helpen om daar (en elders) wat puntjes op de I te zetten. Moet ik zeker een keer tijd voor maken. ^^ En nee, ook ik weet bepaald niet alles. Echt niet. Maar soms zijn dingen duidelijk niet correct, en dan zou het jammer zijn wanneer hobbyisten jarenlang twijfelachtige resultaten krijgen als ze op soortprofielen Googelen.
Helemaal mee eens, als ik foutieve info tegenkom of bericht krijg dat eea niet klopt dan probeer ik dat zsm te verbeteren....in het geval van de siamese algeneter heb ik dat even laten liggen in afwachting van... ;)

Ik weet niet wat je het idee geeft dat SF al 5 jaar stil zou staan.
Ehm.....meerdere dingen, in de linkerkant stond een balk met recente wijzigingen. Na een jaar of 2 a 3 geen wijzigingen te zien is die vervangen door Featured Species zodat het gebrek aan updates niet meer opvalt? Oproep tot mede auteurs waar geen vervolg aan wordt gegeven? Neemt niet weg dat het nog steeds een van de betere websites is qua inhoud en referenties.

- Aquarium coop ga ik nog een keer bekijken. Naar mijn idee is de combinatie goudvis / hilstream loach een bijzondere, maar kan zijn dat ik mijn mening moet bijstellen. Daarbij ook mezelf afvragend of je de combinatie moet willen adviseren.... Dat iets kan wil niet zeggen dat je het actief zou moeten adviseren...maar daar mag een ieder zijn eigen ideeën over hebben....er lopen meerdere wegen naar Rome.

Tankarium had ik inhoudelijk geen probleem mee, zeer uitgebreide informatie, correct en volledig maar dit soort websites heeft een andere insteek. Er worden inhoudelijk vaak goede informatieve pagina's gemaakt, maar alleen gericht op de soorten die heel veel verkeer genereren. De website is naar mijn idee dan ook niet vanuit de hobby ingestoken maar vanuit commercie. Alles bedoeld om de bezoekers te leiden naar Amazon. Neemt niet weg dat de pagina's in dit geval wel van hoge kwaliteit zijn. Alleen als je info zoekt over iets anders dan veel gezochte soorten dan moet je niet daar zijn.

Voor wat betreft AquaInfo probeer ik de kwaliteit van de beschrijvingen steeds hoger te brengen. Dat is een leerproces en naar mijn idee gaat dat ook vooruit. De beschrijvingen worden één voor één opgepakt en nieuwe informatie toegevoegd en verbetert. Het helpt wel dat er steeds meer informatie bij komt. Als je de eerstbeschrijvingen ziet uit eind 1800 en begin 1900 dan waren dat niet meer dan een paar regels tekst. Tegenwoordig is er al veel meer info beschikbaar.
 
Ik ben bezig met de lijst (https://aquaforum.nl/threads/lijstje-met-vissen-die-je-kunt-houden-vanaf-18-graden.83201/) af te vinken en kom zo nu en dan info op Aquainfo.nl tegen die niet klopt met wat er in die lijst staat (namelijk dat bepaalde vissen al vanaf 18 graden kunnen).Ik hou het nu dus bij één website, om het mezelf niet te lastig te maken, maar als ik zo'n verschil in temperatuur zie dan kijk ik ook nog een keer op SeriouslyFish.
 

Terug
Bovenaan