Wat is er nieuw

Wat kan er nog voor de vallisneria op dit benepen plaatsje

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Er zit me nog veel niet lekker qua inrichting van dit aquarium maar wat me vooral stoort is de rechterkant. Daar heb ik Vallisneria Gigantea geplaatst om de interne filter te camoufleren.

Nu zou ik voor die Vallisneria nog iets willen plaatsen, want Vallisneria is zo lomp als voorgrondplant.
Ik heb geprobeerd met, zoals ik het noem, Nieuw Zeelandgras maar dat is het toch niet echt.
Iemand een aanrader wat ik daar zou kunnen plaatsen, rekening houdend met de kleine ruimte en de corydorassen die zich daar graag stallen ?

20160326_171505.jpg

20160326_171513.jpg

Javavaren, grotere variant. En, wellicht een Rotala rotundifolia? Laatstgenoemde is er in een roodachtige maar ook in een groene variant. Daarmee losten wij dat probleem op.

Groet,
Ben.

Je hebt het al geprobeerd met ee echt voorgrondplantje ervoor. Niet de oplossing, want daarmee oogt de gigantea zeker niet minder lomp, misschien juist wel meer.
De Rotala ervoor is ook weer een plant die hoger gaat groeien. Zou dat het lompe oplossen?

Zou zomaar eens kunnen dat de beste oplosssing is een vloeiende lijn van Vallisneria te laten lopen van vooraan bij de zuiruit tot over de hele breedte voor het filterhuis (en daar misschien nog wel voorbij).

1 stengel (nr. 1) in de hoek
iets schuin daarachter 1 stengel (nr. 2)
daarachter twee stengels, eentje recht achter nr. 1 (nr. 3), eentje schuin achter nr. 2 (nr. 4)
daarachter weer twee stengels, eentje recht achter nr. 2, eentje schuin achter nr. 4.
etc.
etc.

Zo vorm je een patroontje waarbij er een vloeiend verloop kan zijn naar uiteindelijk de breedte die de bos Vallisneria moet hebben om je filterhuis te verhullen. Werkt hier perfect.

Schematisch:
Code:
       . . . .  |
        . . . . |
         . . .  |
          . . . |
           . .  |
            . . |
             .  |
              . |
De | is natuurlijk de zijwant, de . zijn de stengels Vallisneria.

Maar bedenk sowieso: je wilt een lomp plastic filterhuis verhullen, bijzonder lastig om dat elegant te doen.

Een Rotala, Mascha&Ivo, kan inderdaad hoog doorgroeien. Maar het grote voordeel is dat de plant zich in elk gewenst "model" laat snoeien. Door het snoeien kan Rotala bovendien "bosachtig" worden, wat erg mooi kan zijn.
Javavaren laat zich op elke plaats vastzetten waardoor je ook een vormgeving kan afdwingen.

Jullie idee is overigens ook goed waarbij ik dan wel weer zou kiezen voor een wat fijner blad. Hetgeen goed kan binnen de Vallisneria soorten, bijvoorbeeld nana.

Natuurlijk geldt ook hier, ieder zijn/haar smaak!

Groet,
Ben

Bedankt voor de tips.

Nog even over die Javavaren, op hobbykwekers.nl raadt men niet aan om deze plant in de bodem te plaatsen. Enig idee waarom dit zou kunnen zijn ?

Dat heeft met de wortels te maken. Net als een Anubias die ook niet met de wortelstok in de grond mag. Javavaren bindt ik altijd op hout of steen vast.

jessicapilon zei:
Dat heeft met de wortels te maken. Net als een Anubias die ook niet met de wortelstok in de grond mag. Javavaren bindt ik altijd op hout of steen vast.

Javavaren kan je ook, bijvoorbeeld, vastzetten op je achterwand. Dat geeft mogelijkheden, zoals ik eerder aangaf, om je interne filter te verbergen. Ja kan nl. achterwand tegen je filter zetten en daarop je Javavaren op elke gewenste plek vast zetten. Een prima manier om dat minder mooie bakje te verbergen.
De Microsorum pteropus zoals de Javavaren met z'n deftige naam heet is er in een kleinbladige maar ook in een grootbladige vorm verkrijgbaar. De grootbladige vorm zie je minder vaak maar bijv. Intratuin hebben hem meestal wel. Ik zeg dit omdat de laatste, voor jouw doel, m.i. de mooiste soort is.

Succes!

Groet,
Ben.

Dat van een stuk achterwand tegen het filter aan is ook een goed idee als je een interne filter hebt.
Er is ook een vrij kleine vorm van de Javavaren te koop dacht ik want die heb ik op het hout in de 60cm.

Javavaren...normaal gezien kom ik het frequent tegen als ik een LFS binnenstap, behalve deze week natuurlijk... (Rotalia ook niet gevonden)

Uiteindelijk gegaan voor een fijnbladige Cabomba aquatica. Ik vind het al een serieuze verbetering in vgl met ervoor maar 't is nog altijd niet jedat h� 😉

Nu, de corydorassen vinden het super om in te schuilen alsook de opvang blauwbaarsjes.

Denk dat ik me even ga nadenken of ik, buiten het javamos, ook een ander plantje op het kienhout ga binden. Heb nu al een Anubias Bonza� staan in de bodem, goed mogelijk dat ik die ervoor gebruik.

20160329_181539.jpg

20160329_181547.jpg

20160329_181521.jpg

Herbstnebel zei:
Javavaren...normaal gezien kom ik het frequent tegen als ik een LFS binnenstap, behalve deze week natuurlijk... (Rotalia ook niet gevonden)

Uiteindelijk gegaan voor een fijnbladige Cabomba aquatica. Ik vind het al een serieuze verbetering in vgl met ervoor maar 't is nog altijd niet jedat h� 😉

Nu, de corydorassen vinden het super om in te schuilen alsook de opvang blauwbaarsjes.

Denk dat ik me even ga nadenken of ik, buiten het javamos, ook een ander plantje op het kienhout ga binden. Heb nu al een Anubias Bonza� staan in de bodem, goed mogelijk dat ik die ervoor gebruik.

20160329_181539.jpg

20160329_181547.jpg

20160329_181521.jpg

Anubias Bonza�, de naam zegt het al, is een dwergsoort en in elk geval een zeer langzame groeier. Als je dus je filter daarmee weg wil werken zou je veel plantjes moeten hebben...

Overigens, Rotala en ook Javavaren kan je natuurlijk ook via Internet bestellen.

Groet,
Ben.

Neenee, die anubias bonzai is niet om het filter te camoufleren maar om het kienhout te versieren. voorlopig staat die in de bodem.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan