Wat is er nieuw

wat kan ik erbij doen

• Onderwerp starter Onderwerp starter D81
  • Startdatum Startdatum
D

D81

Guest
Vraagje ik wil met discus gaan beginnen en nu heb ik al een klein aquarium wat ik mischien behoud maar dat is nog niet zeker.
Daar zit nu in 2 siamese algeneters,koppel dwerg goerami,10 pangio kuhli en10 5streepbarbelen.Kan ik van deze soorten iets in de bak van de discus gaan doen of is het niet te doen.de dwerg goerami weet ik zeker dat dat niet gaat maar de rest kan daar iets van over.
andere bak word 120x50x60

Zou daar geen discussen in gaan doen. Tenminste. Als dat de bak voor discussen wordt?

Dat is te minimaal denk ik

Oh nou heb al van diverse gehoord dat dat prima gaat hoor.
zijn zelfs al winkels die jaren ervaring hebben die mij vertelde er zonder bijvis makkelijk 8 in kunnen

In de winkel zullen ze zeggen dat je er 20 in een juwel 60 kan houden. Als ze maar verkopen. Ik zou geen discusvissen in mijn bak houden, en die is groter dan die jij voorstelt.

Marcje heeft gelijk! Veel te weinig ruimte. Ik had eerder 6 discussen in 400 liter zitten en dat vond ik al krap. Je kunt merken dat ze niet echt lekker hun gang kunnen gaan.

Nu heb ik er 8 in mijn 1500 liter en dan heb ik ruimte over maar ik zou in een ingerichte 120 cm bak geen discussen plaatsen..... je doet dan tekort aan het welzijn van de dieren en uiteindelijk ook tekort aan jezelf omdat de beesten jou niet kunnen bieden wat je van ze verwacht.

Vertrouwen in een verkoper van vis zou ik niet zomaar meer hebben tenzij er sprake is van een gerenommeerde lfs. En die zijn er niet zoveel helaas.

Kijk eens in het foto-album van Alex (Mondeo). Dat is meen ik ook een 120*50*60 (buitenmaten).

Heb je gelijk een prachtidee voor een inrichting 😀

~ Ivo

Ik bedoelde richvio. Heeft dezelfde avatar als marcje. ....

Bedankt voorde info allemaal maar de meningen verschillen nogal wat ik hoor was van de week bij een hele goeie hobby kweker en die zij makkelijk 10 15 discussen in een 150 pak als sier te doen dus zo zie je maar het verschilt nogal.
maar iemand antwoord of 1 van de vissen die ik heb bij de discussen kan.

In zo'n bak kunnen echt geen Discussen.

Maar als jij in sprookjes wilt geloven... Wie zijn wij dan om je tegen te houden? Alleen zonde van dieren die je echt tekort doet.

Mischien passen er wel 20

Alleen de kuhli zou kunnen. Maar nogmaals; het is je zeer af te raden om in een bak van dergelijk formaat een schooltje discussen te plaatsen. Ik weet het niet van de boekjes, wel uit eigen ervaring.

Denk dat zijn gedachten toch wel
Vast staan

Bedankt voor de info
ik weet even genoeg

We proberen je niet af te zeiken of zo. Alleen problemen met de vissen te voorkomen. Dat is voor jezelf ook niet leuk. Je probeert toch om gezonde vissen te hebben en houden toch?

Raar,Ivo had het er ook al over maar er is sowieso een lid hier met die afmetingen en zo te zien prima Discussen heeft zwemmen.
Doet zelfs mee aan keuringen en letten ze ook op het welzijn van de vissen volgens mij...

Je hebt mij niet horen zeggen dat Mondeo het welzijn van zijn vissen niet voorop heeft staan toch? Ik zal de allerlaatste zijn die dat zal beweren en daarbij komt ook nog dat hij een stel prachtige Tefe's heeft zwemmen.

Wat ik geprobeerd heb duidelijk te maken is, dat men het welzijn van de vissen voorop moet stellen, omdat de eigenaar van de vissen daar het meeste belang bij heeft. Een school discusvissen in een bak van 120 centimeter is mijns inziens behoorlijk op het randje; rekening houdend met de stellingname dat 50 liter per vis gehanteerd wordt. Nu ben ikzelf iemand die het liefst zoveel mogelijk liters per vis rekent en daarom een dergelijke bezetting in een dergelijke bak niet zal adviseren.

Ik heb slechts gezegd dat mijn ervaring met 400 liter met 6 discussen erin al een krappe bedoening was en dat ik daarom in 120 centimeter geen school discussen zou gaan houden.

De topicstarter haalt zelfs aantallen discussen in een dergelijke bak aan waar ik persoonlijk kromme tenen van krijg.

Maar ik impliceer zeker niet dat de topicstarter iemand is die het welzijn van zijn dieren niet in het oog houdt.

Ik heb niet het idee dat John op jou reageert Erwin.

~ Ivo

Nee klopt. En hoe vaak gaat het niet goed op die afmeting? Maar het blijft zijn keuze!!

Ik quote jouw reactie of noem jouw naam toch niet Erwin? 😉
Botia is toch heel duidelijk met z'n reactie en doelde daar eigenlijk meer op.

Nee, dat klopt ook en ik bedoel het ook niet persoonlijk. Maar ik wil toch wel effe duidelijk maken dat het slechts een mening van mij is en dat anderen, die de vissen in een kleinere bezetting houden, niet per definitie het welzijn van die beestjes schaden.

Dat was de intentie er een beetje achter, snapt u?

Oke stoppppp iedereen probeerd mij te helpen dat weet ik maar de menigen verdelen nogal en ik heb nu ook al diverse mensen gevonden die uit ervaring zeggen dat het prima gaat.ander weer niet dat is zo.
ik gaat het toch proberen en dan wel met bijna geen bijvis.
Bedankt nogmaals allemaal

Hou ons op de hoogte hoe het gaat en maak regelmatig foto's zou ik zeggen. Ik denk dat iedereen oprecht geinteresseerd is hoe ze na verloop van tijd zullen zijn uitgegroeid.

Met veel verversen moet het verder goed komen. Veel succes 😛

Seabait zei:
Ik quote jouw reactie of noem jouw naam toch niet Erwin? 😉
Botia is toch heel duidelijk met z'n reactie en doelde daar eigenlijk meer op.
Dieren vragen er niet om, om gevangen te zitten. Wij mensen hebben die beesten gewoon in onze macht. En dan vind ik dat je de beesten tenminste een ruime omgeving dient te bieden.

Dat dieren er goed uitzien in een bepaalde bak kleine dat kan. Maar of het zo prettig is voor ze om in een betrekkelijk kleine bak te leven betwijfel ik. Zo zag ik deze week een vijver van ongeveer 1x 1 meter en een cm of 60 diep. Met 2 Goudwinde's van ruim 30cm. Grote en zeer mooie vissen, en echt kerngezond. Maar iedereen hier weet wel dat, dat ook veelte klein is en voor deze vissen.

Zelfs als je nog maar weinig hier bent komt je naam voorbij 😀

Maar de maat is niet ideaal, ik roep niet dat het niet kan.

Maar wat ik denk ik wel moet roepen is dat mondeo een zeer ervaren discushouder is en daardoor succesvol discus houd in zijn niet ruim bemeten bak.
Ik weet zeker dat TS geen enkele ervaring met discus heeft en dan is er maar 1 goed passend advies .... de bak is te klein voor zowel aquariaan als ook de discussen.

Bij beginners is een keihard advies 50 liter per vis en beslist niet minder.
Neem ook een groep van minimaal 7 a 8 vissen, dit zorgt voor meer harmonie en daardoor minder stress.
Stress is doodsoorzaak nmr. 1 bij discus.

Voor 7 a 8 vissen heb je dus minimaal 350/400 liter water nodig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan