Wat is er nieuw

Wat kan ik het beste doen?

Zanna

Well-known member
Lid geworden
30 april 2020
Hallo iedereen.
ik ben nog heel nieuw in de aquarium wereld en heb een aantal vragen. Misschien dat jullie mij even kunnen helpen?

wij hebben een Superfish aquarium (80liter)
Met voedings bodem en aardig wat beplanting.
Bewoners
Beta halfmoon
6 corydoras
1verdwaalde gup
Het aquarium staat nu 9a10 weken

Ik zet er foto's bij
1van het Aquarium en 1 van Doragon die zich net even verstopt (onze vissen hebben namen)
nu mijn vragen
-Hoe vaak kan ik het beste water wisselen? Wij doen 1x per week max 50%.
-wij hebben het probleem dat wij een laag kh hebben (max 5) deze sturen wij bij met kh spul max wat wij eruit krijgen is 7. 1dag niet bij sturen, zakt deze meteen weer
Dit hebben wij ook met de GH. Dus deze sturen wij ook bij. Wij hebben hier heel zacht water (zuid limburg)
6AC43018-BF8C-48BD-8AD4-EA2ECDE4DDB0.jpeg

Bijlagen

• 300948C5-7E74-4D53-8D8D-884951ED5449.jpeg
    300948C5-7E74-4D53-8D8D-884951ED5449.jpeg
    254.5 KB · Weergaven: 133
  • image.jpg
    image.jpg
    169.3 KB · Weergaven: 117
  • image.jpg
    image.jpg
    137.7 KB · Weergaven: 139
  • image.jpg
    image.jpg
    201.7 KB · Weergaven: 127
Welkom Zana, ik zou het even aankijken, lage kh en gh waarden hoeven niet tot problemen te leiden, veel leden gebruiken osmose om juist lagere waarden te krijgen, als alles het goed doet is dat prima zo.
Wat zijn je totale waarden en waarmee getest?

Wij gebruiken druppel tests. Ik kreeg te veel van de strips. Deze gebruik ik alleen voor nitraat omdat het testlap begin volgende week pas geleverd word.
Nitraat 25
Nitrit 0
Gh 6
Kh6
Ph 7
Temp25

De nitraat is wat aan de hoge kant misschien kan je dat nog wat verminderen met je plantvoeding? (welke gebruik je)
Kan je ook de Po4 meten?

Oh. En bedankt voor de reactie 😀
Ik ben nog vrij onzeker omdat onze eerste poging tot massamoord leide ( tweede hands biorp waar na 24uur alle vissen dood waren) dus ik zou het nu het liefst perfect willen ?

Ja met een Biorp kan ik dat helemaal begrijpen, dat is geen goed systeem mijns inziens.

Welkom op het forum!
De goede plek om met deze vragen te komen.
Je waarden zie ik niet direct als problematisch (behalve nitraat inderdaad wat hoog), ik denk dat stabiele waarden beter zijn dan continu schommelingen doordat je middeltjes toevoegt. Maar daar weten anderen hier veel meer over te zeggen dan ik. 😉

De nitraat is wat aan de hoge kant misschien kan je dat nog wat verminderen met je plantvoeding? (welke gebruik je)
Kan je ook de Po4 meten?
Wij gebruiken nog geen voeding voor de planten. Ons werd vertelt dat deze door de bodem nog wat aan de hoge kant zou liggen. Deze neemt alles nog extreem op.
Po4 kan ik niet meten.
Is deze ook belangrijk voor de visjes?

Welkom op het forum!
De goede plek om met deze vragen te komen.
Je waarden zie ik niet direct als problematisch (behalve nitraat inderdaad wat hoog), ik denk dat stabiele waarden beter zijn dan continu schommelingen doordat je middeltjes toevoegt. Maar daar weten anderen hier veel meer over te zeggen dan ik. 😉
Als ik er geen kh in doe vrees ik voor de visjes ?
Aan die, die we hebben licht mijn hart aan. Vooral aan Doragon.

Wij gebruiken nog geen voeding voor de planten. Ons werd vertelt dat deze door de bodem nog wat aan de hoge kant zou liggen. Deze neemt alles nog extreem op.
Po4 kan ik niet meten.
Is deze ook belangrijk voor de visjes?
Po4 is wel belangrijk in combinatie met de Nitraat, ideaal 10 nitraat / 1 fosfaat.
Planten hebben wel voeding nodig, wat voor bodem heb je? en welke planten?

Po4 is wel belangrijk in combinatie met de Nitraat, ideaal 10 nitraat / 1 fosfaat.
Planten hebben wel voeding nodig, wat voor bodem heb je? en welke planten?
Wij heb en de flora base pro bodem (grove korrels)
3 Anubia 1nubia Anano/bonzai (op houd en steen bevestigt
2 grote Hygrophila polysperma 1 kleine Hygrophila polysperma
2 Ceratophyllum demersum
En nog een paar waar ik de stoort niet meer van weet.
2 drijf planten 3 kleintjes die afkomstig zijn van 1 grote
de planten groeien goed. Ze worden nu zelfs meer en die die in het begin gesneuveld zijn, komen nu weer nieuw op.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    145.3 KB · Weergaven: 132
  • image.jpg
    image.jpg
    135.4 KB · Weergaven: 134
Dus een voedingsbodem, dat kan mogelijk je verhoogde No3 veroorzaken, dus is de water verversing van 50% wekelijks goed te doen anders zou dat een probleem kunnen worden, als alles lekker groeit en bloeit zou ik op dit moment niet meer doen dan je nu doet, alleen niet de gh en kh verhogen, ook niet het filter schoonmaken als dat niet echt in stroming is afgenomen.

Dus een voedingsbodem, dat kan mogelijk je verhoogde No3 veroorzaken, dus is de water verversing van 50% wekelijks goed te doen anders zou dat een probleem kunnen worden, als alles lekker groeit en bloeit zou ik op dit moment niet meer doen dan je nu doet, alleen niet de gh en kh verhogen, ook niet het filter schoonmaken als dat niet echt in stroming is afgenomen.
Het test lab is binnen dus die gaan we vandaag ophalen. Dan kan ook naar fosfaat getest worden.
ok dus bij die 1x weeks blijven. Ik dacht al dat dit te vaak was.
Filter hebben we in het begin 1maal met aquarium water gespoeld. Ivm rommelen om alles te beplanten. De uitstroom is hier op zijn zachts wegen de Beta. Hij vond een te harde stroom minder leuk. En het extra zuurstof pompje vond hij ook maar niks. Sinds deze weg is groeien wel de planten beter en zakte het Nitraat een beetje.
Oh nog een tussen vraag. Gisteren twee corysoras gekregen. Eigelijk zou vandaag de wissel aan staan. Wat is nu beter? Even 1a2 dagen wachten ivm de nieuwe visjes of gewoon doen.

Ik zou gewoon verversen met water met dezelfde temperatuur, ik ben benieuwd naar je test resultaten.

Ik ken de bodem verder niet maar zover ik lees is die ph en gh verlagend dus dat zal verklaren waarom je waterwaarden dalen.

Ik ken de bodem verder niet maar zover ik lees is die ph en gh verlagend dus dat zal verklaren waarom je waterwaarden dalen.
Dit was ook mijn gedachte. Alleen dat ik niet veel over lage waardes lees. De meeste informatie die je vind is bij te hoge waardes.

Ik zou gewoon verversen met water met dezelfde temperatuur, ik ben benieuwd naar je test resultaten.
Ik krijg het al benauwt als het water 1 Grade te laag of te hoog is ?.
als we hem hebben, zal ik het door geven.

Flora Base Pro is geen voedingsbodem maar een aquasoil en deze heeft de eigenschap dat het je pH en KH verlaagd. :book:
Dank je wel! Ik was echt van gedachte dat deze ook voedend was.
de planten groeien goed. Zelfs nieuwe stekjes die komen. Moet ik dan toch bij mesten, en heeft dit weer gevolgen op de vissen/water waardes

Ik zie mensen meer vissen doden door middeltjes toe te voegen dan de mensen die dit achterwege laten. Ik kom ook uit Zuid-Limburg en gebruik al een paar jaar de zogenaamde 'dirted tank' aanpak. Deze gaat ervan uit dat een goede voedingsbodem in combinatie met voldoende aquatische planten meer dan genoeg is om een ecologisch evenwicht te bereiken. Zonder dat je constant waterwissels hoeft uit te voeren of allerlei middeltjes moet doseren en toevoegen en je waterwaardes moet meten.
Sinds ik met deze aanpak werk heb ik meer tijd om rustig naar mijn aquarium te kijken, minder geklieder met waterwissels (en ik verbruik ook minder water) en mijn planten en vissen doen het prima zonder dat ik veel geld kwijt ben aan allerlei techniek en middeltjes.

Ik wil hiermee niet zeggen dat al die middeltjes en technieken verkeerd zijn, met een aantal zijn aanzienlijk mooie resultaten gerealiseerd, in veel kortere tijd dat een 'dirted tank' dat kan. Maar door deze middeltjes is het voor beginners vaak lastig om evenwicht te crieeëren en komt het regelmatig voor dat bewoners het loodje leggen. Aquariumzaken smeren het je echter maar al te graag aan, want al die middeltjes is $.

Ik zie mensen meer vissen doden door middeltjes toe te voegen dan de mensen die dit achterwege laten. Ik kom ook uit Zuid-Limburg en gebruik al een paar jaar de zogenaamde 'dirted tank' aanpak. Deze gaat ervan uit dat een goede voedingsbodem in combinatie met voldoende aquatische planten meer dan genoeg is om een ecologisch evenwicht te bereiken. Zonder dat je constant waterwissels hoeft uit te voeren of allerlei middeltjes moet doseren en toevoegen en je waterwaardes moet meten.
Sinds ik met deze aanpak werk heb ik meer tijd om rustig naar mijn aquarium te kijken, minder geklieder met waterwissels (en ik verbruik ook minder water) en mijn planten en vissen doen het prima zonder dat ik veel geld kwijt ben aan allerlei techniek en middeltjes.

Ik wil hiermee niet zeggen dat al die middeltjes en technieken verkeerd zijn, met een aantal zijn aanzienlijk mooie resultaten gerealiseerd, in veel kortere tijd dat een 'dirted tank' dat kan. Maar door deze middeltjes is het voor beginners vaak lastig om evenwicht te crieeëren en komt het regelmatig voor dat bewoners het loodje leggen. Aquariumzaken smeren het je echter maar al te graag aan, want al die middeltjes is $.
Bedankt voor de uitleg. Alleen ben ik nu onzeker of dit hier gaat.
80liter met flora base pro bodem en +/- 20 bodem plantjes, 2 drijf planten en 2 stukjes java mos.

Ik las hier dat het een "Aanbevolen voedingsbodem voor aquascaping, made in Japan" is.
https://www.aquastorexl.nl/colombo-flora-base-pro-fijn-zwart-10l.html
En dit verwart mij nu nog meer. :stom:
ik lees zoveel en er word veel aan geraden en veel weer niet. ?
Mijn moeder heeft deze bode ook in een 180Liter bak en never nooit bij gemest. En mega veel planten (behalve de rode, die gingen kapot)
Dit ging goed tot dat zij na 3 haar bodem rot had

@Cornelius heeft veel kijk op dit soort bodems, ik zou nog even zijn antwoord afwachten.

33planten ? plus het java mos en de drijvers.

Welkom op het www.

Een voedingsbodem is opgebouwd uit meerder lagen van organisch materiaal wat voeding geeft aan de plant. Een soil is een gebakken klei wat geimpregneerd is met voedingsstoffen.
Beide zijn primair bedoeld om voeding af te staan aan de planten(wortels).
Een voordeel van een voedingsbodem is dat het jaren mee gaat, een nadeel is dat het een grote modderbende gaat vormen bij het herschikken van planten.
Een voordeel van een soil is dat het de pH/KH naar beneden trekt wat weer erg gunstig is voor plantengroei, een nadeel is de prijs en het uiteenvallen vanm de korrels na verloop van tijd.

Bij Colombo vind je nergens op de website dat FloraBase Pro een voedingsbodem is.
Dat er retailers zijn die zulke informatie verspreiden in hun product omschrijving zegt mij meer over de ontoereikende kennis van de winkel dan over het product.

Welkom op het www.

Een voedingsbodem is opgebouwd uit meerder lagen van organisch materiaal wat voeding geeft aan de plant. Een soil is een gebakken klei wat geimpregneerd is met voedingsstoffen.
Beide zijn primair bedoeld om voeding af te staan aan de planten(wortels).

Een voordeel van een voedingsbodem is dat het jaren mee gaat, een nadeel is dat het een grote modderbende gaat vormen bij het herschikken van planten.
Een voordeel van een soil is dat het de pH/KH naar beneden trekt wat weer erg gunstig is voor plantengroei, een nadeel is de prijs en het uiteenvallen vanm de korrels na verloop van tijd.

Bij Colombo vind je nergens op de website dat FloraBase Pro een voedingsbodem is.
Dat er retailers zijn die zulke informatie verspreiden in hun product omschrijving zegt mij meer over de ontoereikende kennis van de winkel dan over het product.
Bedankt voor je antwoord. Ik weet alleen dat mij deze geadviseerd werd door de aquarium speciaal zaak. Ik weet alleen niet meer 100% zeker of het deze was of een andere. De verkoper die ons verder heeft geholpen weet wat er vooraf is gebeurt en dat ik het nu meer dan goed wilde doen. Ook met beplantingen en schuil mogelijkheden. Hin hebben twee soorten. Die die ik noemde en nog een ander. Helaas weet ik het niet 100% zeker

als ik nu een nieuw plantje erin zet of toen we met de emmer deden vullen, was het aquarium een grote bruine bende. Nu met slang duidelijk minder. En beplanten/plant onderhoud alleen maar met pincet?

Mijn moeder heeft deze bode ook in een 180Liter bak en never nooit bij gemest. En mega veel planten (behalve de rode, die gingen kapot)
Dit ging goed tot dat zij na 3 haar bodem rot had
Deze soort bodems gaan dan ook maar 1 jaar mee. Nadien zijn ze uitgewerkt en dienen ze vervangen te worden

Tadaaaaa
Kh is van 5 naar 7 gegaan. Van vanochtend tot nu
GH van 5 naar 6

30-April-2020
Nitriet: 0
Nitraat: 15
Ammoniak: 0
PH: 7,5
KH: 7
GH: 6
Phosphate: 0

Laatst bewerkt:
Middeltjes in je water. Ik zou het niet doen. En weet je.... ik wordt langzamerhand ook huiverig wat sommige verkopers je vertellen.

Middeltjes in je water. Ik zou het niet doen. En weet je.... ik wordt langzamerhand ook huiverig wat sommige verkopers je vertellen.
Ben alleen bang dat de visjes (zitten er nu 5 weken in) rip gaan?

dit zijn nu de actuele waardes. Vanochtend was de KH op 5en GH5 op 5
30-April-2020

Ben alleen bang dat de visjes (zitten er nu 5 weken in) rip gaan?

dit zijn nu de actuele waardes. Vanochtend was de KH op 5en GH5 op 5
30-April-2020
Nou, ik zie aan deze waterwaarden niets waaraan je vissen zouden doodgaan? Er is wel verbetring mogelijk. Zo zou je fosfaatwaarde iets omhoog mogen. T.o.v. je huidige nitraatlevel kan je dan denken aan 1 of 1,5. Er is wel een tekort aan CO2, je zit echt op een minimum. Wanneer je niet de mogelijkheid hebt om CO2 toe te voegen kan je, als alternatief, Carbo gebruiken. (Niet óverdoseren!)

De Ph-Kh tabel gaat hier niet op door de regulerende bodem.

@Zanna, je bent nu continu aan het vechten tegen de werking van je bodem wat een voor continu schommeling van je hardheid en zuurtegraad zorgt.
Dit is niet goed voor je vissen en niet waarvoor de bodem dient.
Ofwel moet je de bodem vervangen ofwel moet je stoppen met hard water toe te voegen en enkel zacht water gebruiken zonder Kh en een lage Gh. De bodem zal dan de buffering van de Ph voor z'n rekening nemen en alles zal stabiliseren

De Ph-Kh tabel gaat hier niet op door de regulerende bodem.

@Zanna, je bent nu continu aan het vechten tegen de werking van je bodem wat een voor continu schommeling van je hardheid en zuurtegraad zorgt.
Dit is niet goed voor je vissen en niet waarvoor de bodem dient.
Ofwel moet je de bodem vervangen ofwel moet je stoppen met hard water toe te voegen en enkel zacht water gebruiken zonder Kh en een lage Gh. De bodem zal dan de buffering van de Ph voor z'n rekening nemen en alles zal stabiliseren
Dank je wel voor je reactie!
Wij hebben zacht water. Dit bleek uit de druppel test in de speciaalzaak.
Het rare is, dat de Ph altijd rond de 7 zat en de Kh,Gh steeds zakt. Mij werd uit gelegd dat de Kh een buffer is voor de Ph. Voor dat de Ph zakt gaat de Kh zakken. En daar door ben ik juist onzeker. En op advies gaan bij sturen met de bodige middeltjes ?‍♀️
Wij zullen nu niks meer toevoegen behalve start Bacteriën bij het waterwissel moment.
hoop alleen dat de kh dan niet verder keldert dan 4

Dank je wel voor je reactie!
Wij hebben zacht water. Dit bleek uit de druppel test in de speciaalzaak.
Het rare is, dat de Ph altijd rond de 7 zat en de Kh,Gh steeds zakt. Mij werd uit gelegd dat de Kh een buffer is voor de Ph. Voor dat de Ph zakt gaat de Kh zakken. En daar door ben ik juist onzeker. En op advies gaan bij sturen met de bodige middeltjes ?‍♀️
Wij zullen nu niks meer toevoegen behalve start Bacteriën bij het waterwissel moment.
hoop alleen dat de kh dan niet verder keldert dan 4
Je bent vanalles door elkaar aan het slaan.
Je bodem is aan het vechten tegen de Kh, zolang die niet op nul staat zal de bodem die willen absorberen. Maar dar kan op zich geen kwaad, de bodem neemt ook de buffering van de Ph over en zal deze op een 6,3 stabiliseren.
Jullie hebben idd vrij zacht water maar niet zacht genoeg voor de bodem. Die vecht tegen iedere Kh die er in zit.

Ps. Die opstartbacterien zijn al evenveel verloren kosten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan