Wat kan ik tegen dit probleem doen?


AquaMelissa

Active member
Lid geworden
9 september 2019
Berichten
36
Leeftijd
19
Hallo iedereen,

Ik heb nog een vraagje, ik heb namelijk een platy die erg dun aan het worden is. Er is een paar dagen geleden ook al een platy en een black molly hieraan gestorven. Kan iemand mij hier mee helpen??
Mijn aquarium is 125L en alle water waarden zijn goed, zegt de test.

Groet Melissa
 
Wat zijn de waterwaarden en heb je een totaaltje van de bak met wat info over de medebewoners en je verversingsbeleid en wat je verder toevoegt aan de bak.
En hoelang draait je bak nu, en hoelang heb je deze vissen nu?
 
Vermagering kan twee dingen betekenen: ofwel d evissen eten niet omdat d eomstandigheden niet goed zijn (verkeerde waterwaardes bijv.) ofwel hebben ze wormen en dan steekt er meestal wat uit de anus van de vis
 
Mijn bak: Juwel Rio 125L
Medebewoners: 4 koperzalmpjes, 3 guppen, 2 platy's, 4 black molly's, 2 balloon molly's, 3 japonica garnalen, 2 algeneters
Planten: Veel planten, allemaal echt.
Verversing: Ongeveer om de 2 a 3 weken ververs ik 1/3 deel van het water. Soms dan haal ik de stofzuiger er door om de dikste vuil van de bodem te krijgen. Als ik 1/3 eruit heb doe ik er nieuw water bij, samen met AquaSafe van Tetra.
Waterwaarden: Ik heb een foto erbij gezet, alles staat in het groen. Of is deze test niet nauwkeurig genoeg??
Deze bak draait nu 10 maanden.
De platy waar het over gaat heb ik nu denk ik 4 maanden.
De koperzalmpjes zitten er al van het begin in. 1 daarvan is overleden.
1 platy is er ook al vanaf het begin in. Molly's ook
Guppy's uit de winkel deden het niet, ik heb er nu nog alleen nakomelingen van.
 
20191031_184601-jpg.282807
20191031_184645.jpg
20191031_184823.jpg
 

Bijlagen

  • 20191031_184601.jpg
    20191031_184601.jpg
    47.4 KB · Weergaven: 904
Vroeger heb ik ook een tijd platy's gehad. Na een maand werden ze mager , de vinnen gingen ze knijpen en uiteindelijk stierven ze. Het knijpen van de vinnen zie ik bij de vis op jou foto ook. Denk eigenlijk dat het geen sterke vissen zijn. Ben ermee gestopt met platy's
 
Mijn bak: Juwel Rio 125L
Medebewoners: 4 koperzalmpjes, 3 guppen, 2 platy's, 4 black molly's, 2 balloon molly's, 3 japonica garnalen, 2 algeneters
Planten: Veel planten, allemaal echt.
Verversing: Ongeveer om de 2 a 3 weken ververs ik 1/3 deel van het water. Soms dan haal ik de stofzuiger er door om de dikste vuil van de bodem te krijgen. Als ik 1/3 eruit heb doe ik er nieuw water bij, samen met AquaSafe van Tetra.
Waterwaarden: Ik heb een foto erbij gezet, alles staat in het groen. Of is deze test niet nauwkeurig genoeg??
Deze bak draait nu 10 maanden.
De platy waar het over gaat heb ik nu denk ik 4 maanden.
De koperzalmpjes zitten er al van het begin in. 1 daarvan is overleden.
1 platy is er ook al vanaf het begin in. Molly's ook
Guppy's uit de winkel deden het niet, ik heb er nu nog alleen nakomelingen van.

Hallo Melissa, welkom op dit forum en goed dat je je vraag hier stelt met alle informatie die je al gegeven hebt.
Ik zie dat je ongeveer iedere 2-3 weken 1/3e van het water ververst. Gezien de gezondheid van je vissen lijkt het mij een goed idee om dit op te hogen naar wekelijks 50% water verversen. Het gebruik van AquaSafe is mijnsziens overbodig en daar zou je direct mee kunnen stoppen. Je aquarium draait al 10 maanden dus indraaien is niet meer nodig.

De test die je gebruikt om de waterwaardes te testen is erg onnauwkeurig en wordt hier op het forum vaak beschouwd als nutteloos. Ook ik zou je aanraden om druppeltesten aan te schaffen. Deze lijken duurder te zijn in aanschaf maar zijn een heel stuk nauwkeuriger en daardoor wel bruikbaar.

Verder vind ik dat je een leuke mix aan vissen in je aquarium hebt zitten en hoop ik dat je iets met mijn antwoorden kunt. Heel veel plezier!
 
Vinnen knijpen is inderdaad niet goed. Ik weet niet of visje tegen zout kan maar je zou kunnen overwegen om hem in water te zetten met wat zout. Dat helpt tegen het een en ander.

Inderdaad om de 2/3 weken wat verversen kun je beter vaker doen. Afhevelen al waaierend boven je bodem omdat daar de meeste ellende zit. Zou morgen eens 50% doen en dan elke week een deel. Is ook preventief.

Wat doe je aan filter onderhoud?

Even wachten of er mensen weten of de vis wat zout kan hebben.
 
Een platy kan idd wel wat zout gebruiken, de koperzalmen en de algeneters niet.
Wat ik hier zie lijkt me het ondersteboven syndroom. (geen wetenschappelijke benaming) Daarbij komt de bolling van de buik op de rug te zitten en is de buik plat.
Oorzaak ligt volgens mij bij slechte waterkwaliteit tijdens het opgroeien.
Als je de vissen groter dan 2cm gekocht hebt is er helemaal niets dat je er aan kan doen.
 
Vinnen knijpen is inderdaad niet goed. Ik weet niet of visje tegen zout kan maar je zou kunnen overwegen om hem in water te zetten met wat zout. Dat helpt tegen het een en ander.

Inderdaad om de 2/3 weken wat verversen kun je beter vaker doen. Afhevelen al waaierend boven je bodem omdat daar de meeste ellende zit. Zou morgen eens 50% doen en dan elke week een deel. Is ook preventief.

Wat doe je aan filter onderhoud?

Even wachten of er mensen weten of de vis wat zout kan hebben.
Ik ververs het bovenste watje/biopad om de week. De zwarte biocarb eronder spoel ik uit in een bakje aquarium water, dat doe ik als ik het water ververs. Het materiaal eronder laat ik zitten voor de bacteriën.
 
Dit is mijn filter materiaal, nummer 5 op het plaatje heb ik niet.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20191031-225716_Chrome.jpg
    Screenshot_20191031-225716_Chrome.jpg
    30.5 KB · Weergaven: 108
Vroeger heb ik ook een tijd platy's gehad. Na een maand werden ze mager , de vinnen gingen ze knijpen en uiteindelijk stierven ze. Het knijpen van de vinnen zie ik bij de vis op jou foto ook. Denk eigenlijk dat het geen sterke vissen zijn. Ben ermee gestopt met platy's
Over het algemeen kunnen platy's juist veel hebben. Als ze het niet goed doen is er meestal iets niet optimaal aan het water (soms komt het al "verkeerd" uit de kraan) of hebben ze een ziekteverwekker opgepikt. Er zijn daarnaast ongetwijfeld veel aandoeningen die nog niet goed herkend (en dus behandeld) kunnen worden in de hobby. En een slechte/doorgefokte "batch" wil ook wel eens voorkomen. Soms heb je wat dat betreft helaas pech. :)
 
Zat/zit die rechtopstaande gup ook in dit aquarium? Ik zie ook een gup met een grote staart die aardig gehavend is. Is dit al lang of wordt dit steeds ereger? Kijk een goed bij de andere vissen als je het idee heb dat de oogjes wat verder uit de kop staan, staarten en of vinnen rafelen, witte aanslag op bek of iets anders wat opvalt?

Filter zal op jouw wijze inderdaad bacties houden dus dat zal het probleem niet zijn. het weinige verversen wel. Misschien is het een optie om het zieke visje apart te zetten met 3 gram zout per liter. Je zult dit wel heel regelmatig moeten verversen. Als je een klein curvertje heb (action goedkoop) dan vers water temperatuur zoals aquarium erin doen. Zout zonder jodium erin en goed met garde roeren zodat oplost. Visje bij voorkeur met bakje vangen met water en al en overzetten. Afhankelijk hoe groot curvertje/quarantaine is om de dag geheel verversen. Vis met bakje uitvangen en quarantaine weer geheel nieuw maken. Luchtpompje erbij. De gup kun je er ook bij in zetten, die kan ook wat zout hebben. Kijken of ze op deze wijze opknappen.
 
Bedankt voor alle reacties/oplossingen, ik ga sowieso een druppeltest set halen. Ik ga ook proberen met quarantaine, ik laat weten of het is gelukt met het visje. De gup met de oranje staart heeft niet zoveel last van zijn staart maar er zitten een paar kleine pikjes in. Het is niet zo erg. Voor de rest zien alle vissen er gezond uit.
 
Goed dat je de tips hier serieus neemt en er ook iets mee wilt gaan doen. Goed bezig hoor! :petjeaf:
 
Als ik het visje in quarantaine zet, moet het bakje dan ook steeds op temperatuur blijven? Want als ik water uit het aquarium haal koelt het erbuiten af.
 
Ik zou proberen om de temperatuur van de quarantaine bak zo veel mogelijk overeen te laten komen met de temperatuur in het aquarium waar de vis vandaan komt.
En als je het water gaat wisselen niet vergeten om vooraf de verwarming en pomp uit te zetten. ;-)
 
Hoe hou ik dat het meest constant in zo'n curver bak? Wat michelle1 zei?
 
Even het topic door gelezen..

Platy's met geknepen vinnen en ingevallen buik (mager) zijn ten dode opschrijven, ik heb al zo vaak geprobeerd dit soort zieke platy's te behandelen met zout/bactopur/anti-funghi etc etc maar gaat niet meer helpen in dat stadium.
Probleem zit in hun darmen met een infectie die niet echt te behandelen is, waar komt het door ?.

Als je jongen krijgt in het aquarium en je water waardes zijn behoorlijk matig zoals nitraat boven de 50ppm en veel organische afval stoffen zullen sommige zwakkere jongen met een slecht inmuum systeem gaan groeien en als ze wat groter worden vatbaar zijn voor allerlei bacteriele infecties, ook de slijmhuid is zodanig slecht ontwikkeld dat flagaten/schimmels en parasieten bijna vrij spel hebben.

Hoe kan je dit voorkomen,

Niet om de 3weken water gaan verversen maar elke week 30% ! Platy's houden juist van wat harder water en vers water.
Elke week de bodem af hevelen van vuil en dode planten resten verwijderen.
Elke week Nitraat, fosfaat meten en de KH en hier je waterwissel op aan passen.. probeer nitraat tussen de 10-30ppm te houden en fosfaat tussen 0,5-2ppm

Vissen die je hebt gekocht kan jij weinig aan doen als ze ziek worden maar dat vertelt wel wat over de gezondheid van deze vissen vanuit de winkel of de kweker, eenmaal teveel doorgefokt of op slecht water opgegroeid worden platy's ook zwakker en zullen vaak de sterkste jongen hiervan het vaak maar overleven.
Guppen gewoon mee stoppen en niet meer kopen, deze zijn zo zwak geworden door het doorfokken dat het zwakke visjes zijn geworden die kort leven hebben en vaak als eerste dood gaan na het kopen in een gezond aquarium terecht komen.
Wil je toch perse guppen ga dan op zoek naar Endlers van een goede bekende kweker waarvan nog een goed kweek van is die wel sterk zijn of een hobbyist die ze heeft en kweek.
 
Quarantaine bak wellicht tegen je kachel of vensterbank ofzo aanzetten en kijken of het een beetje op temperatuur blijft. Dat het s nacht wat koeler word is geen drama. Quarantaine ook beter mocht visje dood gaan. Op elke visje zit alle soorten ellende. Als visje in aquarium dood gaat vertrekt alle ellende op zoek naar een vers visje dus hem in zout zetten met doel aankijken als hij misschien toch opknapt en preventief ziekte kiemen verspreiding in aquarium voor komen.

Als visje na enige dagen niet opknapt en verslechter zul je hem naar de vissenhemel moet brengen. Dit is een naar klusje maar een vis wekenlang laten lijden en wachten totdat hij dood gaat is ook niet zo prettig voor visje. Flesje kruidnagel olie halen. Visje in water met olie en dan slaapt hij in. Goed kijken even aantikken naar kieuwen en bek. Kieuwen en bek dicht houden is hij dood.

sterkte en ik ga evengoed voor je duimen dat visjes met zout weer beter gaan worden maar hou rekening mee dat je visje wellicht uit zijn lijden moet verlossen
 
Ik ga het in iedergeval proberen! Ik heb de vorige molly helaas ook moeten inslapen. Ook met kruidnagelolie gedaan. Ik ga het proberen.
 
Als ik het visje in quarantaine zet, moet het bakje dan ook steeds op temperatuur blijven? Want als ik water uit het aquarium haal koelt het erbuiten af.

Niet water uit aquarium halen want is niet zeker of hier nu juist de oorzaak in zit. Vers water uit de kraan van dezelfde temperatuur als aquarium. Schoon water zit niets in en omdat quarantaine is geen bacties die je watertje goed houden daarom veel verversen. Zieke visjes in zout en dan een hele grote verversing in aquarium doen. Afhevelen bij bodem zodat je ziekte ellende het riool in stuur. Zou deze week even 2x 50% doen.

Moet wel beweging van water zijn in quaranatine bak. Luchtpomp of filtertje!!! stilstaand water niet goed.
 
Het was blijkbaar al te laat voor het visje, heb hem uit de bak moeten scheppen. RIP
 

Terug
Bovenaan