Wat is er nieuw

Wat kom ik tekort?

• Onderwerp starter Onderwerp starter JeffreyM
  • Startdatum Startdatum
J

JeffreyM

Guest
Op een aantal van mijn planten krijg ik last van baardalg(?) en gaten in het blad, maar ik heb geen flauw idee wat ik er aan kan doen.
Ik ververs over het algemeen 1x per week 50% water en voeg daarna 40ml Easy-Life Profito toe. Ook heb ik een CO2 apparaat die is aangesloten op een ph controller.

Overigens heb ik bij een aantal planten kleibolletjes van aquariumbemesting.nl en bij een aantal anderen terracaps van HS Aqua, maar ik weet niet of die nog wat doen.

Dit zijn mijn waterwaardes van afgelopen zondag (KH is waarschijnlijk wel lager nu, na toevoegen van boomschors extract, ik ga dit morgen meten):
pH 6,75 (volgens ph controller nu)
KH 6,5
GH 7
NO2 0
NO3 0
PO4 1 mg/l
Fe 0,1 mg/l
NH3/NH4 0

Dit zijn het aantal foto's van het probleem en van mijn lichtschema (2x 7000 witte LEDS en 1x RGB):
Gb0sSEERNeFRBgoS2j61skG_LhHzZN8S.jpeg

Gb0sSEERNeFRBgoS2j61skG_LhHzZN8S.jpeg

Schema tot een paar dagen terug:
Gb0sSEERNeFRBgoS2j61skG_LhHzZN8S.png

Schema nu:
Gb0sSEERNeFRBgoS2j61skG_LhHzZN8S.png

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

40ml profito, op hoeveel liter aquarium?
Gebruik je kraanwater? Mogelijks is er iets niet goed in de verhouding

Een derde mogelijkheid is slecht groeilicht. Maar wil eerst de eerste twee opties uitspitten.

Zijn die gaten er niet door bewoners in gevreten??

Ik denk dat de Anubia teveel licht krijgt. Ik heb meer leden gehoord die er alg op krijgen bij veel licht. Het is een plant die niet veel licht behoeft.

Netto zo'n 300 liter denk ik. Ik gebruik inderdaad kraanwater.

Nu je het zegt zouden het ook best eens bewoners geweest kunnen zijn, dit is wel de enige plant met gaten. Maar ik heb verder geen slakken of iets dergelijks.

No3 wat te laag? 0 is niet goed dacht ik.
Mijn algen zijn in ieder geval al wat minden sinds ik nitraat en fosfaat toevoeg.

Daar zou deze alg van kunnen ontstaan? Is het trouwens echt baardalg of iets anders?

Gisteravond Easycarbo met wat water gemengd en vervolgens direct op de alg gespoten. Toen ik thuis kwam was een klein stukje al wat aan het verkleuren:
KNZQPET1Yxs1RfyVcw3dKZCZK_nn-cVS.jpeg

Maar nu ben ik denk ik meer het probleem dan de oorzaak aan het aanpakken. Zou mijn No3 echt te laag zijn? En zou het dan bijvoorbeeld helpen om een pakje Kaliumnitraat - KNO3 bij aquariumbemesting te bestellen?

Aan de verkleuring te zien is er inderdaad sprake van Baardalg (roodwieren!) CO2 schommelingen wellicht. Wijzigingen aangebracht waarna dit verschijnsel optrad?

Groet,
Ben.

Ik ben bezig mijn ph en kh omlaag te brengen voor maanvissen die ik morgen krijg. Eerst had ik bijvoorbeeld turf toegevoegd aan het filter, later catappa bladeren en elzenproppen.
Voor mijn CO2 maak ik wel gebruik van een ph controller, die schakelt de CO2 dus automatisch aan of uit bij bepaalde ph waardes. Zou dat het kunnen zijn? Aan de andere kant zou het me ook niet zoveel verbazen als ik toch bepaalde voeding of zo mis, alleen al door (volgens mij) trage groei van planten.

Baardalgen komen als er een voedingstekort is. Dat wil zeggen, de planten komen iets te kort.
Nitraat in jou geval, is er laag.
Als je veel planten hebt en weinig vissen,mdan moet je dit gaan toevoegen.
Als er straks vissen bijkomen, hoeft het misschien niet meer.
Meten is weten.

Daarbij wordt dat effect versterkt door een lage CO2 waarde.

Nu hoor je denken. Mijn pH controller blijft op dezelfde waarde staan, dus CO2 blijft gelijk.
Fout!!!

Je bent immers begonnen de pH op een andere mannier te verlagen. Namelijk elzenproppen en bladeren en turf.

Hierdoor daalt de pH. De pH controller meet dat. En zet de CO2 dus minder vaak aan.
Dus het water bevat minder tiegevoegd CO2.

Je kunt simpelweg de pH controller lager instellen, maar dan weet je nog niet veel.

Ik zou er een CO2 continue test hangen. En de pH controller zo verstellen ( meerdere dagen) dat de continue test mooi groen blijft. Dus in de ochtend moet hij mooi groen zijn. En dit heel de dag ook blijven.

Ik denk eigenlijk niet dat de CO2 te laag is. Ik krijg de bak maar niet laag genoeg (de waarde op de ph controller), waardoor CO2 eigenlijk vrij veel aanstaat (als het niet al continue is).

Maar ik ga eens proberen KNO3 proberen toe te voegen en ik denk toch ook eens voor de zekerheid zo'n continue test.

Marcel heeft een punt, je bent bezig geweest om je water te "zuren". Er zijn in elk geval dus CO2 schommelingen geweest. Dat is vaak een oorzaak van baardalg aangroei. Probeer dus om je CO2 waardes constant te houden! Fors aangetaste planten zou je kunnen verwijderen. Minder aangetaste planten kan je middels een Easy-life Carbo boost behandelen. Dus met bijvoorbeeld een injectiespuit direct op de baardalg spuiten. Let op: Deze methode helpt je voor het moment maar is geen oplossing voor je probleem. Pak dus de oorzaak aan!

Succes!

Groet,
Ben.

Ik ga dat eens proberen dan. Ik moet denk ik eerst nog mijn hardheid wat omlaag brengen (nadat ik het gemeten heb hoor) en kan ik hopelijk zowel mijn ph als CO2 stabiel krijgen.

Nu steken nog wel twee andere vragen de kop op: Als ik de KH eenmaal op het goede niveau heb, kan het dan nog zo zijn dat ik de ph niet laag genoeg krijg doordat ik te weinig bellen per minuut heb?
En ik ben ook van plan om nu vaker Carbo toe te voegen, maar kan dit dagelijks of is dat slecht voor de vissen/planten? Ik lees namelijk op internet bijvoorbeeld dat sommige mensen dat planten en algen er aan gewend raken en dat je daarom schijnbaar om de dag of iets dergelijks moet doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan