Wat is er nieuw

Wat komen mijn planten te kort, of wie valt ze lastig

DAR42

Well-known member
Lid geworden
29 december 2021
Leeftijd
34
Ik heb een aantal planten (eigenlijk maar 1 type) die zichtbaar aangevreten worden, ik vroeg me af wie daar de dader van kan zijn.

Daarnaast zitten er enkel in dat type plant en lang niet overal kleine gaatjes in het blad, wellicht door dezelfde of door een tekort.

20220708_184648.jpg
20220708_184652.jpg

Dit waren mijn waterwaardes vandaag
Screenshot_20220708-185046.jpg

Qua bewoners zitten er:

Maanvissen
Gouramis
Ramirezi
Neon tetras
Corydora pandas
Ancistrus red
Zebra slakken
Appelslakken
Neocaradinia Garnaaltjes

Planten groeien verder goed, verder groeit er minimaal alg, hier en daar wat baardalg mede doordat dat bijna niet volledig uit te roeien is uit de bak.

De ancistrus en/of de appelslakken zouden het wel kunnen zijn.

De ancistrus en/of de appelslakken zouden het wel kunnen zijn.
Ook deze gaatjes?
Screenshot_20220708-201355_Chrome.jpg

Duidelijk de ancistrus die hier schuldig aan is, te voorkomen door meer groenvoer te voeren (GEEN komkommer want dat bestaat voor 98% uit water dus werkt juist honger in de hand)

Duidelijk de ancistrus die hier schuldig aan is, te voorkomen door meer groenvoer te voeren (GEEN komkommer want dat bestaat voor 98% uit water dus werkt juist honger in de hand)
Gelukkig, was al bang dat het door het co2 te kort zou komen terwijl het allemaal low tech planten zijn.

Wat zou je aanraden qua groenvoer?

Gelukkig, was al bang dat het door het co2 te kort zou komen terwijl het allemaal low tech planten zijn.

Wat zou je aanraden qua groenvoer?
Geblanceerde pinazie, geblanceerde brandnetel, gekookte spruitjes, gekookte bloemkool, rauwe courgette

Dat is ook mijn idee.
Screenshot_20220708-201355_Chrome.jpg

Maar ook bij deze gaatjes want dit lijkt in mijn ogen meer een te kort oid, of beginnen de ancistrussen ook random midden in het blad ?

Vandaag mijn FE trouwens gemeten die was 0,25mg per liter.

Gelet op de willekeurige vorm van de gaatjes en ook wat lichte plekken van het vreten denk ik toch aan vraat. De Fe is hoog zat in elk geval.

Op het blad in het midden zie je kleine gaatjes maar ook dunner blad wat denk ik door vraat komt.

Komkommer is bijna allemaal water en heeft amper voedingswaarde. Leuk als afleiding maar niet voedzaam.

Heb nu spruitjes gekookt, dat gaat er goed in bij ze

Ik heb altijd een doos diepvries sperziebonen in de vriezer. Die worden nog wel eens gegeten door de kieskeurigen in mijn bak.

Ook appelslakken eten ook graag planten. Vorig jaar in de grote bak en het jaar ervoor in de kleine bak zaten enkele asolene spixi en ze hebben al mijn planten opgegeten :stom:

Volgens mij staan de Spixi er ook wel bekend om.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan