Wat is er nieuw

Wat komt deze plant tekort.

jan fokke

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2011
Leeftijd
42
20241201_102823.jpg

Het gaat om een 30 liter aquarium.
Geen co2
kwa voeding gebruik ik lean dosing van planted box hier voeg ik 5 ml per week toe.
ik doe wekelijks 20% waterwissel met osmose water aangelengt met zouten naar geleidbaarheid van 250 us.
Kwa verlichting.
Screenshot_20241201_105603_My Chihiros.jpg

Totaal aquarium
20241201_102810.jpg

Hoeveel lumen per liter geeft je lamp? Ik zit aan licht te denken, het is een rode planten en die hebben vrijwel altijd méér licht dan (de meeste) groene planten.

Volgens mij heb ik dezelfde gehad met slechts 20 lumen en daardoor bleef hij meer groen dan rood maar kreeg geen algen.
Geen co2 schrijft JF dus ik denk eerder aan een co2 tekort. Ook omdat hij eerder ook al met algen (baardalg) te maken had.

Volgens mij heb ik dezelfde gehad met slechts 20 lumen en daardoor bleef hij meer groen dan rood maar kreeg geen algen.
Geen co2 schrijft JF dus ik denk eerder aan een co2 tekort. Ook omdat hij eerder ook al met algen (baardalg) te maken had.
baard alg is gekomen omdat ik een tijdje wel co2 heb toegevoegd en dit doordat ik het niet stabiel kreeg baardalg heeft gevormt.
ik ben met de c02 gestopt omdat ik co2 pieken kreeg en hierdoor mijn garnalen stierven.

Hoeveel lumen per liter geeft je lamp? Ik zit aan licht te denken, het is een rode planten en die hebben vrijwel altijd méér licht dan (de meeste) groene planten.
12 lumen per liter heb ik de lampen branden als ik ze hoger zet krijg ik draad alg

mocht de plant niet geschikt zijn dan een paar andere leuke suggesties die daar mooi zou kunnen staan

12 lumen per liter is erg weinig voor een rode plant.
Je zou een bronskleurige cryptocoryne kunnen overwegen als kleuraccent. In mijn Juwel met iets gedimd licht, doet mijn tijgerlotus het eindelijk weer na het dimmen. Maar ik denk wel dat het aantal lumen per liter nog altijd hoger is dan 12 l/liter.
Al het niet meer vriest, wil ik je een paar stekken daarvan tegen portokosten opsturen. (Edit: Stekken van de crypto bedoel ik...)

Laatst bewerkt:
Dat lijkt me juist. De plant is een Ludwigia die eigenlijk om méér licht vraagt wil je het ook kleur krijgen. Maar dat zou ook betekenen dat het CO2 tekort nóg meer toeneemt. Hier zie je een prachtig voorbeeld dat je, voor de koop, eerst moet kijken wat een plant vraagt. En dus of je dat in jouw bak kan bieden.

20241215_112543.jpg

heb hem verandert naar een crypto maar welke het is weet ik niet stond in mijn andere bak. Maar denk dat er een soort moet staan die groter wordt

Bekijk bijlage 382762
heb hem verandert naar een crypto maar welke het is weet ik niet stond in mijn andere bak. Maar denk dat er een soort moet staan die groter wordt
Er zijn prachtige Echinodorus soorten waarbij je ook de mogelijkheid hebt om te werken met kleuren. Een Echinodorus 'Rubin' heeft al genoeg aan een gemiddelde lichtsterkte. Een Echinodorus 'Tanzende Feuerfeder' , door ik dacht inderdaad een Duitser gekweekt, komt al snel op kleur bij een gemiddelde lichtsterkte. Let wel op, niet alle kleur Echinodorussen hebben een gemiddelde lichtsterkte nodig. Bepaalde soorten komen alleen op kleur door een hogere lichtsterkte. Maar de aanbieders geven dit meestal wel aan.

Voor ik denk aan co2 of licht tekort is extra voeding onder hun wortels mijn eerste zet.

En als die allemaal niet lukken, is Nymphoides taiwan ook een mooie plant op die plek. En als je er stekjes van wilt, stuur je maar een pbtje.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan