Wat kunnen de redenen zijn waardoor een pomp slechter gaat pompen?


Boon

Well-known member
Lid geworden
9 april 2012
Berichten
132
Locatie
Noord-Holland
Hoi allemaal,

Ik heb hier al eerder een topic gehad over mijn pomp, een Eheim 2128, en het feit dat hij matige prestaties leverde.

Op aanraden van Bertus heb ik toen de rotor en de keramische as vervangen en leek het probleem (tijdelijk) te zijn opgelost.

ca. Anderhalve week geleden vond ik de prestatie van de pomp weer matig worden en heb ik besloten de boel open te trekken en de pomp te verschonen. Tevens heb ik toen wederom een nieuwe rotor er in geplaatst, omdat ik het idee had dat er te veel speling in de oude zat.
Sindsdien pompt de pomp eigenlijk nog slechter dan daarvoor. Ik heb al een aantal keer de pomp even stil gelegd en met de grote ontluchtingsknop de boel even door geblazen, hij pompt dan even wat fanatieker, maar binnen een dag lijkt het vermogen weer nagenoeg weg. Wat me hierbij verder wel opvalt, is dat elke keer als ik hem doorblaas, er een hoop troep de bak in gepompt wordt; de troep lijkt op een soort grijze vlokken.

Wat kan dus de reden zijn dat mijn pomp steeds zo slecht presteert?
Ikzelf heb tot nu toe de volgende dingen bedacht:
-defect rotor en/of as. Dit lijkt me in mijn geval niet waarschijnlijk, want die heb ik dus een week geleden vervangen.

-valse lucht in het circuit. Dat zou natuurlijk kunnen,zeker omdat de pomp ook vrij recent open is geweest, maar vind ik niet heel erg aannemelijk omdat de pomp niet veel lawaai maakt, ik geen luchtbellen boven in de slang zie en hij ook geen luchtbellen uitblaast bij het doorblazen van de pomp.

-Vervuiling. Een dichtgeslibde pomp pompt natuurlijk slecht. Echter, ik heb vorige week de watten nog flink uitgespoeld in een emmer aquariumwater en de bakjes met filtersubstraat uitgespoeld, ook in de emmer, dus dat zou het ook niet moeten zijn toch?

-Het laatste wat ik me bedacht is, omdat mijn pomp in het meubel onder het aquarium staat, de pomp het water (te) ver omhoog moet pompen de bak in, toch zeker een goede meter slang opwaarts richting de instroom de bak in. Echter, het lijkt mij dat de pomp en genoeg capaciteit hiervoor zou moeten hebben en waarom had ik dit probleem in het verleden dan niet?

Kortom: ik weet even niet waarom ie zo matig presteert en wat ik daar dan aan kan doen. Suggesties worden zeker gewaardeerd.
 
Misschien zijn je slangen (gedeeltelijk) verstopt? Had laatst ook het idee dat mijn filter (een JBL Cristal profi 250) minder presteerde ondanks recent onderhoud aan rotor en schone filter watten. Bleek dat er zich behoorlijk wat troep had verzameld in de slangen waardoor die min of meer waren 'dichtgeslibt'. Beide slangen van binnen even schoongeschrobd met behulp van een lang stuk ijzerdraad waarop ik aan het uiteinde een prop filterwatten had gebonden. (Ja, je hebt van die luxe borstels hiervoor, maar dit werkte net zo goed). Stond versteld hoeveel troep eruit kwam. Filter stroomt nu weer veel beter.
Mischien dat dit ook bij jou het probleem is?
 
hoe is het met de slangen gesteld ?
 
Ik zie dat het al vaker is opgenoemd, maar ik zou idd even een raggertje door je slangen heen halen;) grote kans dat het probleem dan opgelost is.
 
Opmerking.
De rotor op de as,heeft speling,hoort zo. tenzij de nok weg is. Dan draait de magneet wel,maar de rotor niet.
Zit het rubbertje nog opzij in de schoonmaak buis.
Zet hem hoger,bij mij staan ze ook naast de bak. 2 x 2028.

Test de kop in het aanrecht.
 
De slangen heb ik bij het opzetten van de bak begin dit jaar nieuw eraan gehangen. Omdat het een hoekbak is en de slangen achter de bak hangen, kan ik ze niet makkelijk vervangen of er echt goed bij, maar ik zal morgen proberen of ik iets met ijzerdraad kan uitvogelen, en ook zal ik even de nok checken. De pomp hoger zetten gaat niet lukken: ik heb geen ruimte naast de bak om dat ding te verplaatsen helaas.
 
Gefixt! :D

Wat was nou de oorzaak? Nou, in de punt van mijn hoekbak zit een zelfbouw los compartiment waarin de overloop zit. In dit compartiment (dat driehoekvormig is) zit/zat een op maat geknipte spons halverwege, ter voorkoming dat vissen die er in terecht gekomen zijn helemaal naar beneden kunnen en beroerd uit te vangen zijn (dit is in mijn Tanganyika-dagen een aantal keer gebeurd, vandaar).
Wel nu is die spons dus naar beneden gezakt, waardoor ie de aanvoer van de pomp flink blokkeerde. Nu ik de spons eruit heb gehaald, pompt de pomp weer als een tierelier :).
Omdat ik nog geen enkele malawi achterin gevonden heb, laat ik de spons er uit voor nu. Mocht ie ooit weer nodig zijn, dan zal ik dan weer over een oplossing nadenken.
Maar voor nu is t gefixt dus!
 
Er worden toch ook wel eens bioballen gebruikt in zo'n compartiment tegen erin vallende vissen? Is dat niet een idee in plaats van de spons?

~ Ivo
 
Hoekbak??!!!
Eheim een hoekbak?

En Extern???

O,dus een voorfilter zogezegt?
Zou de spons er dan toch inlaten,zat er niet voor niets.
 
Mascha&Ivo zei:
Er worden toch ook wel eens bioballen gebruikt in zo'n compartiment tegen erin vallende vissen? Is dat niet een idee in plaats van de spons?

~ Ivo
Kunnen de vissen ook tussen,he.
 
Bertus zei:
Mascha&Ivo zei:
Er worden toch ook wel eens bioballen gebruikt in zo'n compartiment tegen erin vallende vissen? Is dat niet een idee in plaats van de spons?

~ Ivo
Kunnen de vissen ook tussen,he.

Die bioballen gebruik ik ook,
maar dit dient niet om vissen tegen te houden maar om het geluid te breken van vallend water.

Trouwens, je kan dan beter in dat vak op een 3 tot 5cm diept(van bovenaf gemeten)twee glasplaatjes van 6mm dikte tegen de wand plakken(tegenover elkaar)dan neem je een stukje plexiglas dat 5mm kleiner is dan het gat van de overloop, hierin boor je vlak naast elkaar allemaal gaatjes is van +- 8mm.
Dit plexiplaatje leg je dan op de twee glasplaatjes, je zorgt dat de bioballen tot onderaan je plexiglas komen en je legt een beetje watten of blauwe spons(2cm dikte) op je plexiglas.
Hiermee demp je het geluid, kan er geen vis door en houdt dit het meeste vuil tegen.
Wel wekelijks controleren ;)
 
Mascha&Ivo zei:
Er worden toch ook wel eens bioballen gebruikt in zo'n compartiment tegen erin vallende vissen? Is dat niet een idee in plaats van de spons?

~ Ivo

Trouwens, doet dit nooit om de reden van hierboven.
Je vissen die in de overloop kunnen(door welke reden ook)zullen hierin sterven, ze zullen er niet bovenop blijven liggen, maar door zich te schudden erdoor vallen, helaas niet tot beneden, maar ergens tussen de ballen.
Op deze manier rot hij weg en krijg je afval in je bioloog en/of zie je de vis niet tussenin zitten.
 
Euh, zo snel gelezen snap ik t niet helemaal maar het is als volgt.
Ik heb een Eheim aangesloten op mijn hoekbak ja. Omdat de bak een tweedehands is en de vorige eigenaar er een bioloog op had, heeft zij toen in de punt van de hoekbak een gat laten boren en daarvoor dan een tweetal glasplaten geplaatst met daartussen ongeveer 2 centimeter ruimte, waarvan de achterste van de twee lager is en in de voorste (de zichtbare van de voorkant als het ware) een roostertje onderin gemaakt en deze plaat voor de rest bekleed met achterwandmateriaal. Het water wordt nu dus tussen de twee glazen platen door omhoog gepompt, en valt dan over de achterste plaat in het gecre�erde compartiment, waar onderin dus het gat zit. Op dit gat heb ik de instroom van mijn pomp aangesloten, de uitstroom van de pomp gaat dan via een slang helemaal omhoog en stroomt dan via een tweede gat (bovenin de bak) terug het aquarium in.
Op zich zit die filter/spons er dus niet standaard in Bertus, die heb ik er toentertijd zelf in gedaan omdat er nog wel eens een nigripinnis of pumilus zich in het achterste compartiment wist te manoeuvreren (ik vermoed via 2 kleine hoekjes die open zijn naast de kam welke bovenop de voorste glasplaat staat) en het een behoorlijke toer was om met je schepnetje, staande op een stoel, over de bak heen hangend die vis te pakken te krijgen: door middel van die spons verkleinde ik effectief het vak waarin de vis zich kon begeven.
Dat de spons gezakt is, is waarschijnlijk het gevolg geweest van niet tijdig mijn pomp uitzetten bij het afhevelen van water gedurende een waterwissel, waardoor het waterpijl in het achterste compartiment zakte, en de spons mee zakte. Wanneer de spons gewoon onder water staat, blijft ie op de hoogte zitten waarop ik hem hebben wil.
Echter, omdat ik sinds mijn switch naar malawi nog geen een vis in het compartiment heb aangetroffen, denk ik dat de spons niet echt langer meer nodig is daar.

Over overlopen en dergelijke gesproken, op hoeveel centimeter ten opzichte van het punt waar het water over de rand slaat, is het handig om het waterpijl te houden? Ik kan me zo voorstellen dat met een stukje vrije val en de waterval die dat als het ware cre�ert, je mooi extra zuurstof toevoegt aan het water.

Ter verduidelijking zal ik even met paint een plaatje fabriceren van hoe het er nou precies uitziet.
 
Schematische weergave van het systeem, zij-aangezicht

592421boon_0_82_schemapomp.jpg
 
Op deze manier filteren is eigenlijk op langere termijn om problemen vragen.

Op deze manier heb je meer en meer zweefvuil naarmate je aquarium langer en langer draait.
Je vuil moet nu eerst naar beneden en naar 1 bepaald punt, daarna omhoog om nadien weer naar beneden te gaan, dat is teveel.
Beter is dat indien je de overloop niet gebruikt voor een bioloog deze afsluit en je je invoer(die nu benden de overloop zit)ergens in je bak net boven de bodem laat komen.
 
Bedankt voor de tip, maar hoezo is dat anders als je wel of geen bioloog gebruikt? Ook met een bioloog zou het water toch ditzelfde pad moeten volgen?
 
Klopt, maar ook dan zit je na een tijd met zoveel zweefvuil dat je van miserie een extra potfilter erbij zet ;)
 
Vang je dat niet af door gewoon netjes elke week goed water te wisselen en zweefvuil af te hevelen?
 
Boon zei:
Vang je dat niet af door gewoon netjes elke week goed water te wisselen en zweefvuil af te hevelen?
Zoveels te beter je dit doet zoveels te langer je gaat genieten, maar op zeker ogenblik gaat het aantal zweefvuil te hoog worden zodat het storend is als je in je bak kijkt.


Een hoekbak waarbij de filter op jou manier werkt zal dit toch sneller doen gaan, je zal vlugger hinder ondervinden(of het moest zijn dat je zweefvuil niet storend vind, dan is er helemaal geen kat overboord) ;)
 

Terug
Bovenaan