Wat leeft er in de bodem?


Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
575
Leeftijd
34
Locatie
Woerden
Hallo,
Mijn aquarium met hornbach zwart zand draait nu ong een half jaar. Op de bodem wonen garnalen en corydorassen. Aangezien je onbedoeld vaak allerlei beestjes in je aquarium erbij krijgt, zoals slakjes, opstartwormpjes etc, vroeg ik me af of jullie weten of er in de bodem nu ook "beestjes" leven. Ik heb nog nooit levend voer gegeven.
Het leek me leuk voor de corydorassen als ze daar namelijk zelf wat kunnen vinden om op te eten. Anders is al dat grondelen niet echt belonend.
Wat denken jullie?
 
Slakjes zou je dan moeten zien en soms heb je wat planaria in de bodem maar dat is niet erg als dat enkele zijn. Maar ik denk dat Cory s daar weinig mee doen .
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Zijn er smakelijke maar onschuldige wormpjes of iets dergelijks die je kan toevoegen en die zich dan kunnen handhaven in de bodem? Als permanente snack voor de cory's?
 
Nou niet dat ik weet en wormpjes gaan vaak snel een plaag worden dus ik ben ze liever kwijt dan rijk. Je kan ook wat diepvriesvoer geven zoals rode of witte mug en dat zinkt ook gelijk naar de bodem.
 
Ik kwam vorig jaar hele bossen dunne bruine wormpjes tegen, vermoedelijk nakomelingen van tubifex die ik ergens in de afgelopen 18 jaar een keer in die bak heb gegooid. Mijn sluiers hebben er korte metten mee gemaakt denk ik (of mijn Helenaslak?) want ik heb ze daarna niet meer gezien. Maar cory's zijn wel goede opruimers, toen ik ze had waren ze voortdurend tussen de baardalgen aan het rondstruinen op zoek naar eetbare zaken.
 
Ik heb borstelwormen in de bodem die ooit meegekomen zijn met plantjes.
Ze horen nu bij de cleanig crew net als slakjes en de garnalen.
Als ik plantje uittrek en er dwarrelt zo een worm naar beneden dan zijn rouwtertra's wel zeer snel
Zie geen reden om deze te vangen of ontworming te doen , maar deze bewust toevoegen gaat mee een stapje tever
 
Heb je die ook in zoet dan want ik heb ze in zout gehad en er zijn soorten die graag je bewoners of koralen aantasten. Ik had een flinke jongen van 20cm erin zitten dus die heb ik met de verkoop van dat oude bakje toen gratis erbij meegegeven :LOL:
 
Heb je die ook in zoet dan want ik heb ze in zout gehad en er zijn soorten die graag je bewoners of koralen aantasten. Ik had een flinke jongen van 20cm erin zitten dus die heb ik met de verkoop van dat oude bakje toen gratis erbij meegegeven :LOL:
Idd zoetwater borstels +- 5cm lang zal eens zoeken naar foto ervan
 
zal eens zoeken naar foto ervan

Zover ik mij herinner had ik de onderstaande in de bak destijds.

 
ééntje uit eigen kweek

DSC_0237 b.jpg
 
Het leek me leuk als de bak op dit punt zelfvoorzienend zou zijn, maar deze borstelwormen laat ik even links liggen.
Bedankt voor het meedenken!
 
Heel tof zo'n borstelworm. Bewust toevoegen zou mij helemaal niet te ver gaan. Heb nog wel een aantal bakjes staan zonder vis. Kun je ze niet opsturen
 
Levende tubifex kopen. Daar worden corydora’s helemaal wilt van.

Hier gaan ze met de hele kop in het zand als ze tubifex krijgen.

Het leukste is ook, als de tubifex de kans krijgt in de bodem te gaan zitten.
Dan zijn ze de cory’s dagen aan het woelen in de bodem.
 
Soms zijn borstelwormen flink schadelijk en veel wil je niet hebben als je een zeewaterbak hebt. Voor je het weet richten ze schade aan bij de koralen maar goed dat doen ze niet allemaal.
 
Hier eten de zoetwaterborstels te samen met de garnalen en slakken heb ze nog nooit iets zien vangen
 
Dat zullen dan de vreedzame soorten zijn. Ik had er ooit een grote in de zeewaterbak maar die zag je niet en die kwam in het donker in actie en verder zag je die ook niet met het voeren. er zijn nogal wat soorten als ik het goed begrepen heb.
 
Als je in google big bristle worm ingeeft :br::br:
Zou zelfs niet meer met mijn hand in het water durven
Ja gelukkig liet de mijne zich overdag niet zien en kon ik rustig mn ding doen maar ik stond er wel bij stil hoor. Deze worm heeft me toen een lederkoraal gekost want die smaakte goed bleek mij. Ik heb hem geprobeerd uit te vangen met een petfles met wat aas erin maar denk maar niet dat die de fles in is gegaan en ik ben er uiteindelijk mee gestopt en de koper van de bak heeft hem er gratis bij gekregen van mij toen ik de Reefer kocht.
En ja ik weet dat dit weer een gul gebaar van mij was :LOL: :LOL:
 

Terug
Bovenaan