Wat is er nieuw

Wat leuk: antennebaars-eitjes!!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Eefje73
  • Startdatum Startdatum
E

Eefje73

Guest
Heb sinds een paar maanden voor het eerst (een koppel) antennebaarsjes. Zitten in een 60 cm bak met als medebewoners 10 neons en wat vuurgarnalen.
Gisteren zag ik het vrouwtje al fel gedrag vertonen en zag dat ze wat dikker was. Ook werd een blad op de bodem druk gepoetst. En ja hoor: vanochtend liggen er op dat blad een heleboel eitjes!! Het mannetje bewaakt de eitjes erg fel: zelfs het vrouwtje wordt verjaagd...! (wel een beetje zielig ;( ) De eitjes zijn niet spierwit, maar enigszins geelachtig/beige van kleur.
Ben erg benieuwd hoe dit gaat af lopen...!!

Tja,leuk.
Alleen is de 60 cm daar in feite te klein voor.
Mede ook dat er neons bij zitten,zitten ook te klein.

Over afmetingen van de bak zijn de meningen verdeeld, Bertus... Daar gaat het nu ook niet om. Ben gewoon blij met de eitjes!

Het gaat ook ,als ze uitkomen.
dan zitten de neons in de weg.
En,meningen verdeelt? tuurlijk.

Ik vind het in ieder geval heel leuk voor je dat er eitjes zijn!

Ja,ik ook,in een grotere bak.
Wat als de kleintjes groter worden?
Zeg ik niet zomaar. meer uit ervaring.

Eerst maar eens kijken of de eitjes uitkomen... Hoor dat dat meestal niet eens het geval is...
Heb ook nog een oude aqua40 die zo ingedraaid kan worden als tijdelijke opvangbak voor de jonkies. In ieder geval bedankt voor de tip Bertus!

Mmm klinkt alsof de eitjes wel bevrucht zijn. Ben benieuwd joh. Hoelang heb je ze nu?

staat in de startpost.... een paar maanden.
Ben het wel met Bertus eens, stel de eitjes komen uit... en de jongen zwemmen dan hebben de andere vissen geen fijn leven bij de verdedigende ouders.
Mijn koppel thomasi in de 120cm bak jaagde alles op, was blij toen de jongen opgegeten waren...... rust was weer terug.

Leuk en wat spannend.....ben benieuwd.

Sorry goldie.. niet naar gekeken

Vooral het mannetje hangt constant boven de eitjes, af en toe even afgelost door het vrouwtje. Ze werd al snel geaccepteerd door het mannetje en nu bewaken ze de eitjes samen.

Keep U posted!

Wat mooi om te zien he!? Leuk om hele mooie close-up fotos van te maken....!!!!

Heb helaas niet zo'n goed fototoestel...

Eitjes zijn er nog en worden goed bewaakt!

Beige-achtig en er lijken wat zwarte puntjes in te komen?

Ja, dat is wel goed als ze donkerder worden. Ben benieuwd hoe ver ze het brengen.

Helaas... geen eitjes meer te zien... ;( Eigenlijk zoals wel te verwachten viel, overigens. Heb al vaak gelezen dat de eitjes van m.n. de eerste paar legsels worden opgegeten.
Toch erg mooi om dit gedrag mee te maken!!!

Ik heb ook antennebaarsjes gehad, bij mij kregen ze ook legsels maar die werden ook opgegeten. Dit heeft te maken met de ph waarden van het water. Veel mensen gaan er vanuit dat eerste legsel sowieso worden opgegeten maar veel vaker heeft het ermee te maken dat de vissen niet in het juiste water zitten. De antennebaars is toch een vis voor de wat ervaren aquarium houder (ik kon zelf ook niet voldoen aan de condities waarin de vis zich het beste voelt) daarom heb ik ze nu niet meer.

Maak daar maar alle legsels van.Als je er echt mee wilt kweken:http://www.dwergcichlide.nl/artekel%20ramirezi.htm

Heb zelf ook de ervaring zodra de ph waarde laag is de eieren (bijna) altijd uitkomen, ook de eerste keer!

Dank allen voor het meedenken!

Zal mijn PH eens (laten) meten. Probeer al wel de hardheid van het water omlaag te krijgen door eikenblad in het aquarium.

Alleen eikenblad gaat niet helpen. Eikenbladextract wel.

Thanx Visstick!

Als de antennebaarsjes eitjes hebben gelegd kun je dan niet de eitjes verplaatsen naar een kweekbak met hetzelfde water? Om te voorkomen dat de eitjes worden opgegeten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan