Wat is er nieuw

Wat mankeert mijn Signifers??

Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Ruim twee weken geleden heb ik de complete inhoud van mijn 60 cm bakje overgezet naar mijn nieuwe Fluval Fresh. Ik heb vaker dingen overgezet en nooit problemen gehad, maar nu vertonen mijn Pseudomugil Signifer ineens rare verschijnselen. Vorige week heb ik al een vrouwtje uit haar lijden moeten verlossen, omdat ze haar halve staart kwijt was en nauwelijks nog fatsoenlijk kon zwemmen.

Inmiddels zijn er nog 3 visjes die hetzelfde gedrag vertonen:

- Beschadigingen aan de staartvin, lijkt niet op vinrot, eerder op vechten.
- 'Lethargisch' zwemgedrag: heel traag, golvend, soms verticaal in het water hangen, af en toe zelfs op de rug, en vrij snel ademen. Even later kunnen ze dan echter weer bij de groep zwemmen, al gaat dat ook vrij traag en niet zoals ik van ze gewend ben.

Waterwaarden zijn als volgt:

- KH 9
- PH 7,6
- GH 8
- NH4 < 0,05
- NO2 < 0,05
- O2 8-10
- NO3 1
- PO4 0,05
- Fe 0,4
- C02 13-16

De bak wordt gefilterd door een Fluval 206, die gevuld is met het standaard filtermateriaal + het materiaal uit het filter uit de oude bak (Tetra bio-balletjes, die al jaren draaiden). Temperatuur zit op +/- 22 graden.

De overige vissen (Rhinogobius Wui en Epiplatys Dageti) doen het uitstekend en vertonen geen bijzonderheden. De rest van de Signifers zien er ook goed uit, al is het wel een schooltje dat vrijwel alleen uit mannen bestaat. Ik had daarom ook al een aantal vrouwen bij de LFS in bestelling staan, om de boel weer wat in balans te brengen. De visjes deden het in dit schooltje echter altijd prima, dus het verbaast me erg dat dit nu ineens gebeurt.

Iemand enig idee wat er loos zou kunnen zijn en hoe ik dit op zou kunnen lossen? Ik kan me toch niet voorstellen dat het er mee te maken zou hebben dat de Fresh een open bak is. Dat heeft me inmiddels wel mijn waaierhanden gekost (die zijn er uit gekropen) en het is ook reden dat ik er geen labyrinthvissen in heb. Ik zie er echter een verklaring in voor mijn Signifers...

Nh en no2 moet op 0 staan, ik zou een waterwissel doen.

Dit is gemeten met JBL testen, niet? Die komen in zo'n laag bereik dat - zoals in elke bak eigenlijk altijd wel is, hoe goed de bak ook is ingedraaid - er zelfs minimale hoeveelheden NH3/4 en/of NO2 worden aangegeven. Niets om je zorgen over te maken. De kreet NH3/4 en en NO2 moet 0 zijn die je vaak tegenkomt, is in feite ook te kort door de bocht. Ik zie het zo: die moeten met een normaal testsetje "0" zijn.

Gehavende vinnen klinkt misschien wel alsof de E. dageti of R. duospilus humeurig zijn geweest. Stoort een van beiden zich zichtbaar aan de drukke Pseudo's?

~ Ivo

Heb ik al gedaan, maar ik kan niet lager meten... Ik gebruik de JBL testkoffer en daarbij is de laagste optie <0,05. Als ik op basis van die test ga verversen dan blijf ik aan de gang. 😉 Hij zit dus eigenlijk gewoon op 0.

Mascha&Ivo zei:
Dit is gemeten met JBL testen, niet? Die komen in zo'n laag bereik dat - zoals in elke bak eigenlijk altijd wel is, hoe goed de bak ook is ingedraaid - er zelfs minimale hoeveelheden NH3/4 en/of NO2 worden aangegeven. Niets om je zorgen over te maken. De kreet NH3/4 en en NO2 moet 0 zijn die je vaak tegenkomt, is in feite ook te kort door de bocht. Ik zie het zo: die moeten met een normaal testsetje "0" zijn.

Gehavende vinnen klinkt misschien wel alsof de E. dageti of R. duospilus humeurig zijn geweest. Stoort een van beiden zich zichtbaar aan de drukke Pseudo's?

~ Ivo

Inderdaad, met de JBL testen. 🙂 Tot nu toe heb ik nooit problemen gezien tussen de andere dieren en de Signifers en ze zaten al een tijd samen in een kleinere bak dan dat ze nu zitten.

Het zou overigens wel kunnen, want vooral de Wui's zijn in deze bak behoorlijk meer aanwezig en ik heb ook het idee dat de Dageti's zich wel wat meer profileren dan ze in de kleine bak deden.

Het zijn overigens niet de meest dominante mannen die de klos zijn, meer de wat 'mindere goden' in de groep. Zou dat mee kunnen spelen? Dat er bij een meer uitgebalanceerde school zich minder problemen voordoen? Of zou ik de boel heel dicht moeten gaan beplanten?

Mascha&Ivo zei:

~ Ivo
Dat is waar, het is misschien een kreet dat die 0 moet zijn, en mijn testset van sera geeft ook 0 aan, als het anders zou zijn zou ik me dus zorgen maken.
Ik wist niet dat er verschil zat in testsets en wat er hier gemeten is met een JBL set normaal is.
Het is ook geen hoog percentage, maar goed, ik wist dit net.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan