Wat is er nieuw

Wat mist mijn plant?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Niekserr
  • Startdatum Startdatum
N

Niekserr

Guest
Sinds kort verschijnen er kleine gaatjes in de bladeren van mijn mayaca vandelli en mijn sterrenkruid.
Weet iemand welk tekort ze hebben?
Zat zelf te denken aan fosfaat (maar met sera testset kwam ik uit op 0,5 dus weet niet zeker of dit het is).

Hier een foto (van bovenaf):
5APWt.jpg

Rest van de waardes zal ik zo nog even meten.
pH is ongeveer 7,5
kH is 12
gH is nagenoeg 0

Wat geef je aan bemesting?

Ik ben sindskort overgestapt van profito naar de variant van aquariumbemesting.nl plant+ heet het dacht ik, met nog carbo van aquariumbemesting (maar die gebruik ik eigenlijk niet omdat co2 gehalte wel redelijk goed zit zonder.

CO2 goed zit ?

Met een ph van 7,5 en een kh van 12 ga je niet veel CO2 in je bak hebben .

Best eens een CO2 tabel raadplegen

Niet veel kan nog steeds genoeg zijn. Als er niet al te veel licht boven de bak hangt en/of het licht goed gedempt wordt door een veld drijfplanten en/of de verlichtingsduur niet al te lang is.

Dat is dus mijn tip Niek. Ook omdat ik zie dat je een garnalenbak hebt een de meeste garnalenhouders hier op het forum zo min mogelijk aan de toevoegingen willen.

~ Ivo

Met 0,5 fosfaat hoef je het daar niet te zoeken.
Fosfaat is een van de elementen dat het makkelijkst word gebufferd.

Als het geen nieuwe planten zijn is mijn eerste gedacht kalium en/of co2.

Voor co2 meting moet je niet teveel op de tabellen vertrouwen, planten geven zelf wel aan of er genoeg is.
In jou geval kan dat best nog wat omhoog, zeker voor sterrenkruid.

Heb nog nooit planten gehad bij een kh van 12, dus dat zou ook wel een invloed kunnen hebben.

Kalium tekort:
193631_0_82_kalium_tekort.jpg

in het aquarium:

Smalbladig,lichtgroene plantjes met drie zeer slanke lengtenerven. Blaadjes zijn 3 - 5 cm lang en ca. 5 mm breed. Naar boven toe staan de blaadjes dichter tegen elkaar zodat men bij een bovenaanzicht de indruk krijgt op een ster te kijken vandaar de Nederlandse naam STERREKRUID.

Bij veel licht, als men de plant laat doorgroeien naar het wateroppervlak, is een doorsnede van 10 cm per ster geen uitzondering.

Emers :

Zijn gemakkelijk te kweken in moeraskultuur.

Deze methode van plantjes vermeerderen kan je terug vinden in onze brochure "Moeraskultuur". De plant heeft dan wel een ander uitzicht : hij is donkerder groen, is harder en de blaadjes staan een beetje bol (naar de zijkant toe)

Verzorging:

Wordt gerekend bij de lichtbehoeftige planten,dus niet teveel drijfgroen.

Bij te weinig licht zullen de plantjes een uitgerokken uitzicht krijgen omdat ze te snel naar het wateroppervlak (meer licht) willen. Vandaar de zeer goede resultaten in aquaria met een hoogte van 30 - 35 cm.

Heb net ook nog even andere waardes gemeten.

PO4: 0,5
NO3: 10
Fe: ongeveer 0,8 (vrij hoog valt me op..)
NO2: 0

En @Bertus, zo groeide de plant voorheen ja, erg snel en goed, mooie brede bladeren.

Denk niet dat kH van invloed is, gezien het hiervoor erg goed groeide........

@Ivo, op foto zie je het een beetje, de verlichting is een bureaulampje... Haha, brand zo'n 10,5 uur per dag.

Dus wat jullie aanraden is CO2 toevoegen en evt kalium en misschien verlichting ietsje terugschroeven? Jammer dat ik Kalium niet kan meten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan