Wat is er nieuw

wat moet er in een co2 dropchecker en hoeveel?

vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
265
Leeftijd
39
Ik heb een co2 dropchecker, en ik vul hem zoals op het flesje staat wat ik gekocht heb JBL co2 permanent + ph
35 druppels ervan.
Maar ik lees zoveel c onflicterende en verschillende dingen over hoe een co2 dropchecker gevuld moet worden dat ik nu twijfel of ik het wel op de juiste manier doe.
Ik heb er ook nooit wat anders van gezien dan een blauwe kleur, ook met co2 toevoegen.

De een zie ik 2 vloeistoffen er in doen, een soort water en een aantal druppels co2 meet vloeistof, de andere alleen de co2 vloeistof, en dan nog weer andere hoeveelheden en andere soorten vloeistoffen enz.
Zou iemand mij dit kunnen uitleggen?

Deze vloeistof: de navulling:
ik heb niet de drpchecker die op die pagina vermeld staat, ik heb een druppelvorminge glazen checker.
 
Je moet alleen die druppels uit de flesjes toevoegen en zoals in de link staat zijn dat 2 dezelfde flesjes. Ik zou de dropchecker vullen ongeveer zoals ook op de foto s in d elink staat en welk model je hebt maakt niet zoveel uit denk ik.
Ik heb hier die van Colombo maar het principe is gelijk.
 
Maakt niet zoveel uit hoeveel je in de DC doet. Ikzelf heb ook een druppelvormige checker en doe het meestal voor een derde vol.
Zou wel een ander soort merk vloeistof aanschaffen zoals die van Aqua Rebell, da's wat voordeliger.
Ik heb er ook nooit wat anders van gezien dan een blauwe kleur, ook met co2 toevoegen
Dat betekend dat je dan eigenlijk te weinig CO2 aan het toevoegen bent geweest.
 
Ik heb de co2 nu nog verder opengezet. Voor m'n gevoel voeg ik nu heel veel co2 toe? Of is dit nog steeds weinig...? maar nog steeds donkerblauw..
 

Bijlagen

  • 20230220_121903.mp4
    7.1 MB
  • 20230220_121922.mp4
    7.6 MB
70L, 38cm hoog, met 5cm grind en 27cm water. Is bio co2, met bicarbonaat en citroenzuur, 100 mg, 100mg en 120ml water op 30kg/cm2 druk
 
Ik voeg nu 2 bubbels per seconde toe sinds vanochtend, (was eerst 1 per 2 seconde) dat is 4 keer zoveel... doe ik daar goed aan? De checker is nog steeds donkerblauw.. niet van kleur veranderd.
 
De dropchecker heeft enige uren nodig om goed te verkleuren dus geef dat even de tijd.
 
Hij ziet er nu zo uit.. heb er een wit bakje achter gehouden. Maar de vloeistof zo donker dat ik haast niet kan onderscheiden of hij nou blauw of groen is.. de camera pikt t al helemaal niet goed op.
Is er een manier dat ik m lichter kan krijgen?
20230223_175826.jpg
 
Ik hou het op heel donker groen en er is dus te weinig co2. Waarom heb je iets in de hals van de dropchecker gedaan?
 
Ok, ik ga nog meer toevoegen dan.
Stukje grof filter spons odat de visjes er niet in kunnen zwemmen. Hou ik ook maar 1 stukje open, omdat ik denk dat ze er toch niet in passen.. vallen er geheid slachtoffers! Gebeurt me dus niet weer🙂
 
Even voor alle zekerheid; er zit toch lucht in je dropchecker?
Je zou nml niet de 1e zijn die zijn dropchecker onderwater vol laat lopen...
 
Ok, ik ga nog meer toevoegen dan.
Stukje grof filter spons odat de visjes er niet in kunnen zwemmen. Hou ik ook maar 1 stukje open, omdat ik denk dat ze er toch niet in passen.. vallen er geheid slachtoffers! Gebeurt me dus niet weer🙂
Vissen zwemmen niet zo goed in lucht😬
 
TS bedoeld denk ik dat ze er klem in komen te zitten😉
Ja, maar er zit lucht in die dropchecker dus ik zie niet helemaal hoe ze daar in klem kunnen komen te zitten. Dat zou denk ik een unicum zijn.
 
Ja ik heb het ook nog nooit meegemaakt maar die geluiden heb ik wel al vaker gehoord. Dat is dan denk ik hele domme pech.
 
Ja ik heb het ook nog nooit meegemaakt maar die geluiden heb ik wel al vaker gehoord. Dat is dan denk ik hele domme pech.
Dat een vis vastzit in een dropchecker?
 
Ja dat bedoel ik want dat is zover ik begrijp de functie van het stukje in de dropchecker van de TS. Heel incidenteel heb ik het wel gehoord maar zelf nog nooit meegemaakt.
 
De co2 gaat er wel doorheen toch? Heb eerder al meerdere visjes tussen backwall randen en zelfs tussen filter uitlaat en backwall moeten halen. Op plekken waar ik niet voor mogelijk hield dat daar n visje paste.
En ik zag op google een aantal fotos van visjes in dropcheckers..
Ik zie mijn visjes er wel voor aan om daar in vast te komen zitten😛
 
Ach ik denk dat je daar niet teveel bij moet nadenken want het is hier ook nog nooit gebeurt. Alles kan maar de kans is uiterst gering denk ik.
 
Een update over de co2 checker, nog meer co2 toegevoegd.. nog steeds donker groen / blauw onder water.. :O
maar.. boven water is de vloeistof licht groen! heel apart! gek genoeg kon mn toch wel vrij nieuwe telefoon de kleur totaal niet vastleggen (het werd een soort van rood..)
maar ik ben niet kleurenblind, dus het is groen.. 😛
Ik merk denk ik een beetje verschil in algen, ik zie geen lange draden meer hangen, waarvan er eerst een paar hingen.
Verder op het glas merk ik geen verschil (in 5 dagen is het bedekt met een dun laagje groen alg)
Ik heb naar mijn idee zelfs wat meer groene alg op het glas dan eerst.
Op de planten zie ik nog weinig verschil, maar misschien duurt het ook even voordat de huidige alg weg is?

De drie nerite slakken die we hebben eten wel, maar dat is nog geen druppel op de gloeiende plaat die ze eten.

Ik stond er toen ik het aquarium aanschafte niet bij stil inderdaad... ik had niet gedacht dat vissen zich om wat voor reden dan ook zich zouden vast zwemmen.
Met als gevolg in totaal 4 vissen verloren heb op deze manier en er een aantal moest bevrijden.
Zo zielig... iIk wil dat nooit meer meemaken, en het is echt vreselijk om te zien.
100% elke keer dat ik iets niet afdek valt er een slachtoffer.
Zelfs de dingen waarvan ik echt niet voor mogelijk hield dat r uberhaupt een vis in pastte!
 
Hmm,
Ik heb toch nog steeds een finke algengroei, ik zag net allemaal draden zitten tussen de quadrofolia blaadjes.
De quadrofolie groeit wel goed, ik snoei hem continue bij. De meeste andere plantjes groeien ook goed, ik haal elke week wel een bakje met groen er uit. Ik knip vaak de blaadjes met de meeste algen er op weg, of als ze tot helemaal boven zijn gegroeid of dat het elkaar in de weg gaat zitten.

Het aquarium onderhoud is nu:
3 bubbels per seconde co2 van 09:15 tot 21:00 (cylinder is na 2 weken ongeveer leeg.)
elke week 20% water change en wat prut van de bodem opzuigen waar het is opgehoopt
2 amandel bladeren die ik om de 3 weken vervang
elke week wuif 1 van de 2 filter sponsen uit in het afgevoerde water, dit om en om.
surface skimmer die meestal overdag aanstaat en eeen enkele keer snachts als overdag niet genoeg is om de surface film weg te halen. dit met een stukje filter floss er in die ik ongeveer elke 4 dagen vervang (deze is dan compleet donker geworden en redelijk vol met fijn prut)
ik maak 2 keer per week de ruiten schoon van de groene alg.
3 nerite snails. (die in het begin ALLE alg van de backwall aten, maar al genoeg hebben aan n piep klein stukje backwall or rots of glas.
ik overweeg om een paar dwerg otocinlcus aan te schaffen
ik heb sowieso in verhouding met de hoeveelheid planten misschien veels te weinig vissen waardoor mn co2 lastig wordt?
onlangs zijn 2 neons doodgegaan, eentje met kromme rug en eentje totaal onverwacht. er zijn nog ongeveer 6 over. met de 5 vijfstreep barbeeltjes en de 4 chinese danios gaat het prima, geen rare dingen of raar gedrag.

De visjes krijgen 1 keer per dag te eten
sochtends 1/4e blokje frozen daphnia, klein beetje drijvend voer voor de neons en de chinese danio's en een klein beetje zinkende tetra granules voor de barbeeltjes. wat ze in n paar minuten op eten ongeveer
soms als ze hongerig lijken voer ik savonds ook n beetje bij van de granules.

Mn lichtschema van de nicrew 24/7 21watt is als volgt.
8:45 W55:R70:G25:B6511:00 W65:R75:G25:B7013:00 W55:R70:G25:B6519:30 W5,R5,G15,B3021:30 uit
Wat zou ik nu het beste kunnen doen?
 
Hmm,
Ik heb toch nog steeds een finke algengroei, ik zag net allemaal draden zitten tussen de quadrofolia blaadjes.
De quadrofolie groeit wel goed, ik snoei hem continue bij. De meeste andere plantjes groeien ook goed, ik haal elke week wel een bakje met groen er uit. Ik knip vaak de blaadjes met de meeste algen er op weg, of als ze tot helemaal boven zijn gegroeid of dat het elkaar in de weg gaat zitten.

Het aquarium onderhoud is nu:
3 bubbels per seconde co2 van 09:15 tot 21:00 (cylinder is na 2 weken ongeveer leeg.)
elke week 20% water change en wat prut van de bodem opzuigen waar het is opgehoopt
2 amandel bladeren die ik om de 3 weken vervang
elke week wuif 1 van de 2 filter sponsen uit in het afgevoerde water, dit om en om.
surface skimmer die meestal overdag aanstaat en eeen enkele keer snachts als overdag niet genoeg is om de surface film weg te halen. dit met een stukje filter floss er in die ik ongeveer elke 4 dagen vervang (deze is dan compleet donker geworden en redelijk vol met fijn prut)
ik maak 2 keer per week de ruiten schoon van de groene alg.
3 nerite snails. (die in het begin ALLE alg van de backwall aten, maar al genoeg hebben aan n piep klein stukje backwall or rots of glas.
ik overweeg om een paar dwerg otocinlcus aan te schaffen
ik heb sowieso in verhouding met de hoeveelheid planten misschien veels te weinig vissen waardoor mn co2 lastig wordt?
onlangs zijn 2 neons doodgegaan, eentje met kromme rug en eentje totaal onverwacht. er zijn nog ongeveer 6 over. met de 5 vijfstreep barbeeltjes en de 4 chinese danios gaat het prima, geen rare dingen of raar gedrag.

De visjes krijgen 1 keer per dag te eten
sochtends 1/4e blokje frozen daphnia, klein beetje drijvend voer voor de neons en de chinese danio's en een klein beetje zinkende tetra granules voor de barbeeltjes. wat ze in n paar minuten op eten ongeveer
soms als ze hongerig lijken voer ik savonds ook n beetje bij van de granules.

Mn lichtschema van de nicrew 24/7 21watt is als volgt.
8:45 W55:R70:G25:B6511:00 W65:R75:G25:B7013:00 W55:R70:G25:B6519:30 W5,R5,G15,B3021:30 uit
Wat zou ik nu het beste kunnen doen?
 
Echinodorus

Hmm,

Ik heb toch nog steeds een finke algengroei, ik zag net allemaal draden zitten tussen de quadrofolia blaadjes.
De quadrofolie groeit wel goed, ik snoei hem continue bij. De meeste andere plantjes groeien ook goed, ik haal elke week wel een bakje met groen er uit. Ik knip vaak de blaadjes met de meeste algen er op weg, of als ze tot helemaal boven zijn gegroeid of dat het elkaar in de weg gaat zitten.

Het aquarium onderhoud is nu:
3 bubbels per seconde co2 van 09:15 tot 21:00 (cylinder is na 2 weken ongeveer leeg.)
elke week 20% water change en wat prut van de bodem opzuigen waar het is opgehoopt
2 amandel bladeren die ik om de 3 weken vervang
elke week wuif 1 van de 2 filter sponsen uit in het afgevoerde water, dit om en om.
surface skimmer die meestal overdag aanstaat en eeen enkele keer snachts als overdag niet genoeg is om de surface film weg te halen. dit met een stukje filter floss er in die ik ongeveer elke 4 dagen vervang (deze is dan compleet donker geworden en redelijk vol met fijn prut)
ik maak 2 keer per week de ruiten schoon van de groene alg.
3 nerite snails. (die in het begin ALLE alg van de backwall aten, maar al genoeg hebben aan n piep klein stukje backwall or rots of glas.
ik overweeg om een paar dwerg otocinlcus aan te schaffen
ik heb sowieso in verhouding met de hoeveelheid planten misschien veels te weinig vissen waardoor mn co2 lastig wordt?
onlangs zijn 2 neons doodgegaan, eentje met kromme rug en eentje totaal onverwacht. er zijn nog ongeveer 6 over. met de 5 vijfstreep barbeeltjes en de 4 chinese danios gaat het prima, geen rare dingen of raar gedrag.

De visjes krijgen 1 keer per dag te eten
sochtends 1/4e blokje frozen daphnia, klein beetje drijvend voer voor de neons en de chinese danio's en een klein beetje zinkende tetra granules voor de barbeeltjes. wat ze in n paar minuten op eten ongeveer
soms als ze hongerig lijken voer ik savonds ook n beetje bij van de granules.

Mn lichtschema van de nicrew 24/7 21watt is als volgt.

8:45 W55:R70:G25:B65
11:00 W65:R75:G25:B70
13:00 W55:R70:G25:B65
19:30 W5,R5,G15,B30
21:30 uit
Wat zou ik nu het beste kunnen doen?
 
dank, ga ik doen.
Zou de surface film daarmee misschien ook minder worden zodat de surface skimmer niet zo lang aan hoeft te staan?
 
Je kan ook proberen om te kijken of bv 2x per dag een uurtje of half uurtje genoeg is. Hier gaat de skimmer ook een half uur aan als het goed is.
 
Ja idd, ik had hem voorheen ook om de 4 uur 4 uur aanstaan, alleen was dat toen niet genoeg. Maar de omstandigheden zijn inmiddels wel wat verbeterd geloof ik, dus ik heb hem nu aan van 10-12 en van 16-17 en van 22 tot 23 uur.
De co2 staat nu aan van 9 - 18:30
het licht schema is nu:
10:00 W55:R70:G25:B65 (aan)
13:00 W45:R55:G10:B55 (bewolkt)
15:00 W55:R70:G25:B65 (aan)
18:00 W5,R10,G5,B5 (schemer)
19:30 uit

omdat de vijfstreep barbeeltjes sinds geluid en trillinges overlast schuw geworden zijn overdag heb ik 2 uurtjes "bewolkt" ingelast. zou dit een negatieve invloed kunnen hebben qua algen, of kom ik hiermee weg? 😛
de schemer is eigenlijk vooral voor onszelf, zodat het aquarium niet te fel is savonds en we er wel nog even van kunnen genieten.

De co2 diffuser die bij de bio co2 zat ging onlangs kapot. Hij deed het otnzettend goed, en de belletjes waren piepklein en gingen het hele aquarium door, maar helaas floepte het co2 steentje er uit.
We hebben er nu eentje van dennerle, geeft ook kleine belletjes, maar ik heb de indruk dat deze veel minder het aquarium door zweven?
De diffuser zat eerst links achter (filter uitstroom is rechts achter)
Ik heb hem nu verplaatst naar links voor, waar het lijkt dat de belletjes iets minder snel omhoog komen.
Zo afgaand op onderstaand filmpje, is dit goed, slecht of middelmatig, en is er iets wat ik zou kunnen doen om de diffusie te verbeteren?
 

Bijlagen

  • co2.mp4
    13.2 MB
Even terugkomende op je dropchecker , ik vraag me af of het stukje filter spons niet de boel tegenhoud waardoor je een goede meting kunt krijgen , wat je ook kunt doen is die van JBL zelf aanschaffen die opening is zo ontzettend klein dat daar nooit een vis inpast
 
Even terugkomende op je dropchecker , ik vraag me af of het stukje filter spons niet de boel tegenhoud waardoor je een goede meting kunt krijgen , wat je ook kunt doen is die van JBL zelf aanschaffen die opening is zo ontzettend klein dat daar nooit een vis inpast
Eventueel kan de TS als proef dat uit de opening halen en na een dag kijken of de kleur anders is. Lijkt me sterk dat er dan al een vis inzwemt.
 
Ik ga die van jbl maar aanschaffen, lijkt me wel het veiligste🙂
Ik zie hem nu soms groenig en soms blauwig, geen pijl op te trekken eigenlijk
De algen zijn nu wel minder!
Gister zag ik 1 draadje die vandaag weg is.. en verder geen draadalg gezien.
Ookde blaadjes van de crypto en de lobelia cardninadlis ook.

Heb ook 2 nieuwe visjes, 2 honing gouramis🙂 die blijken onverwacht hele goede algeneters te zijn! De quadrofolia hebben ze bijna schoon gegeten al🙂
In een andere thread heb ik ook nog een vraagje gepost over een ademstation voor ze.
 
Ik gebruik die van Colombo en die is voordeliger en prima af te lezen:

 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: buiten lekker afgekoeld met 20 graden en amper neerslag gehad
      • Wow
      Waarderingen: Kosmopoliet
      Terug
      Bovenaan