Wat moet ik doen en waar heb ik mee te maken.


M

Marith

Guest
Ik was zo oerstom geweest om een zieke neon tetra met iets van een schimmeltje bij mijn gezonde vissen in het aquarium te zetten, nu 3/4 dagen later zette ik mijn aquarium licht weer eens aan met tot schrik besmette andere vissen te zien die er nog slechter aan toe zijn.
Ik weet niet wat het is en waar ik ze mee moet behandelen het lijkt op vinrot/Schimmel.
Zie onderstaande foto's. Gaan mijn vissen het nog halen?, wat kan ik eraan doen?
Alvast bedankt voor de hulp kenners!
Met vriendelijke Groet, Marith
IMG_20200226_203258.jpg
IMG_20200221_143428_01.jpg
IMG_20200226_203424.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
pfieuw, die zien er belabberd uit.
Ik zou ze allemaal euthanaseren, de kans dat ze er nog door komen lijkt me quasi nihil
 
De grote vis heeft er altijd al ingezeten(Ik wil uiteindelijk een groter aquarium voor hem).
De oorzaak was dat ik de blauwe Neon tetra's had gekregen waarvan een een ziekte had, en ik was zo dom om deze erin te stoppen de ziekte kwam uit andermans bak. Het aquarium is goed ingedraaid heb het al heel lang, heb alleen nieuwe planten toegevoegd. Bedankt voor de link Hopen dat het werkt, kan niet verdragen om ze te moeten euthaniseren.
 
Is die grote vis een Zoenvis misschien? Die is in elk geval veel te rgoot voor dit bakje en ik zou het hele bestand eens goed onder de loep nemen. Hoeveel liter is dit bakje? Heb je als filter alleen die Aquaflow 100 erin die niet geheel onder de waterlijn zit?
 
eerst een vraag: Klopt het dat dit een 25l aquarium is? Of hoe groot is je bak?

De zieke vis was de druppel, maar in het algemeen wordt gezonde vis niet ziek. Veel van dit soort aquariumziekten zijn opportunistisch, dwz ze zullen alleen tot uiting komen bij verzwakte vis. Jouw aquarium zit momenteel té vol en met té grote vissen, waardoor deze allemaal verzwakt zijn en zo zéér vatbaar zijn voor dergelijke ziekten. Met andere woorden, bestrijdt ten eerste de ziekte met een medicijn, maar bestrijdt daarna zeker de oorzaak van de ziekte: een grotere bak aanschaffen. Anders koop je volgende maand je volgende medicijn tegen een andere ziekte en de maand daarop weer voor iets anders...

En niet om je te beledigen, maar ook je "gezonde" vissen zien er op dit moment bleek/ongezond uit, wat weer duidt op stress (slechte waterwaarden) in de bak. Het is niet mijn bedoeling om je af te kraken, maar ik hoop zo dat zowel jij als de vissen een leukere hobby krijgen op deze manier. :)
 

Terug
Bovenaan