Wat is er nieuw

wat moet ik doen met aquarium in de zomer vakantie

Yaantje_13

Well-known member
Lid geworden
27 december 2022
Berichten
253
Leeftijd
23
wat moet ik doen met mijn aquarium als ik in de zomer 4 weken op vakantie ga ?
met 2 aquariums 1 van 60 liter en 1 van 25 ?
ik heb niemand om ervoor te zorgen en
ik zou graag wat tips hebben
bijvoorbeeld of iemand op dit forum eerder op vakantie is geweest en iemand die nog waat tips heeft
 
Ja 4 weken is vrij lang want je visjes moeten wel eten hebben. Misschien is een voederautomaat mogelijk.
Zelf had ik gelukkig buren die ze af en toe wat eten kwamen geven en dat was voor een kortere periode.
Een aquarium houden is een leuke hobby maar ja zaken als op vakantie gaan is wel een dingetje om rekening mee te houden.
Ik weet niet hoe de situatie is maar bij de zomerdag kan de temp in kleine bakjes ook nog een dingetje worden.
 
Een voeder automaat kan uitkomst bieden alleen voor 4 weken is dat wel lang.
Ik zou toch proberen in je vrienden of kennissenkring iemand zoeken die af en toe even kan voeren en de boel kan checken.

Water wissel kan je wel overslaan voor die periode en filter draait ook wel door.
Het voer zou je kunnen afpassen zodat daar niks fout mee zou kunnen gaan.
Thermometer tegen de ruit in het zicht zodat dat ook meteen goed af te lezen is door de verzorger.

Denk dat het op deze manier voor iemand goed te doen is als die geen ervaring heeft met aquariums.
 
Eigenlijk wat de anderen al zeggen: vooral het voeren is iets wat je goed geregeld wilt hebben, want 4 weken onbeheerd achterlaten is wel lang. Ook met voederautomaten, want die voeren vaak niet betrouwbaar/consequent genoeg over zo'n lange periode.

Misschien toch even iemand vragen om af en toe langs je vissen te gaan. Om de dag of zo. En dan hele duidelijke instructies geven over de hoeveelheid voer. Qua portiegroottes is het evt handig om die persoon diepvries te laten voeren? Een vast aantal blokjes per bak. Dan kan er ook geen misverstand ontstaan over de hoeveelheid voer.
 
Ik zelf maakte kleine envelopjes met de dag en datum erop en die heeft de oppas netjes gevoerd. Zo kan men ook nooit teveel erin doen want vaak is men bang dat het niet voldoende is.
 
Zou vooral bang zijn voor falende apparatuur.
Dingen gaan altijd stuk op zulke momenten
 
Ja zo n kans is er altijd maar ja dat zou betekenen dat je met een aquarium nooit meer op vakantie kan gaan😱
 
Het zijn kleinere bakken, je zou kunnen overwegen om ze voor die periode naar een mede-aquariaan te verhuizen. Verder is er het vissenasiel in Sliedrecht die ook aan vakantie-opvang doen.
 
Ja zo n kans is er altijd maar ja dat zou betekenen dat je met een aquarium nooit meer op vakantie kan gaan😱
Ja dus het blijft altijd beetje een gok.
Maar als je iemand hebt die wel ervaring zou hebben met aquaria zou die het vast op kunnen lossen.
Maar met een onervaren iemand word dat toch lastiger.
 
Ik zou het niet durven, ik had (jaren geleden, toen mijn man het aquarium nog deed en ik er echt de ballen verstand van had) iemand die 'wel wat ervaring' had, er op laten passen: alle vissen dood. Het is een kwetsbaar systeem en je bent er aan gehecht....
Je zult dan echt iemand moeten hebben met verstand van wat te doen als... enzo.
 
Hm. Nu ik dit zo lees….. ga me misschien maar als ZZPer voor aquariumonderhoud verder naast mn baan. Kilometervergoeding en uurtarief. Gat in de markt voor Aquarianem die graag op vakantie gaan en geen kenners hebben als toezicht.
😉
 
Hm. Nu ik dit zo lees….. ga me misschien maar als ZZPer voor aquariumonderhoud verder naast mn baan. Kilometervergoeding en uurtarief. Gat in de markt voor Aquarianem die graag op vakantie gaan en geen kenners hebben als toezicht.
😉
Zo zie ik ook wel eens advertenties dat mensen in je huis op je hond willen passen.
 
Er zijn wel winkels die onderhoud doen maar wat ze daarvoor vragen zal ook wel niet goedkoop zijn denk ik.
 
En wat moet ik doen kwa verlichting ?
 
Ik had en heb zelf op de bakjes zonder een verlichtingscontroller een eenvoudig schakelklokje van de Action zitten en die regelt het aan en uitgaan elke dag en die kosten nog geen 3 euro.
 
Bij de Action op de site zie ik ze niet maar dan krijg je zoiets als deze:
 
Ik heb ze van de hornbach. CALEX smart. Instellen op je telefoon.
 

Bijlagen

  • B66A079A-194F-42E2-BB6D-D52874583648.png
    B66A079A-194F-42E2-BB6D-D52874583648.png
    248.8 KB · Weergaven: 59
wat moet ik doen met mijn aquarium als ik in de zomer 4 weken op vakantie ga ?
met 2 aquariums 1 van 60 liter en 1 van 25 ?
ik heb niemand om ervoor te zorgen en
ik zou graag wat tips hebben
bijvoorbeeld of iemand op dit forum eerder op vakantie is geweest en iemand die nog waat tips heeft
Kun je het niet aan je buren vragen?
60 en 25 liter bakje,heb je veel vissen erin zitten?
Mss dat je ze voor die maand bij een lfs bij jou in de buurt kan onderbrengen voor een kleine vergoeding.
Die hebben toch vaak bakken leeg staan,
zo blijven je vissen leven en niemand hoeft te komen voeren.
Kunnen je bakjes nog blijven doordraaien in die vakantieperiode.
 
Lastig aan te geven zonder te weten om wat voor vissen het gaat. De ene vis kan langer zonder voer dan de andere. Ook volwassen vissen kunnen langer zonder voer dan jonge vissen.

Wellicht is het een optie om een zwerm van die goedkope garnaaltjes in de bakken te doen, zodat de vissen jonge garnaaltje eten.
Voerautomataat is ook ene prima mogelijkheid. Die dingen willen nog wel eens verstopt raken, maar beter iets dan niets.

Ben zelf regelmatig 3-5 weken van huis, m'n juwel automaatjes hebben me nog nooit in de steek gelaten (mits je het juiste voer gebruikt).
 
Ja dat achter laten bij de winkel kan maar mijn buren worden het niet want die zijn vervelend en ik moet ook kijken naar de prijzen want ik ben nog maar een kind met zakgeld 😂
 
Oja en er zit nu een betta in en een ancitrus en 3 panda modderkruipers maar ik wil het visbestand nog veranderen naar wat anders bv, de ancitrus weg doen want hij is nog al een vervuiler en daar voor in de plaats Corydoras doen ofzoiets
 
je kan toch wel iemand die bijvoorbeeld 1 keer in de week even kan kijken.
is ook wel prettig als iemand je huis in zijn algemeenheid in de gaten houd.
je zou ook een webcam kunnen gebruiken om af en toe even te kijken

Een week kan prima met een schakelklok en voeding automaat.
(regel hem wel goed in als je nog tijd zat hebt)
je zou ook een webcam kunnen gebruiken om


er bestaat vakantie opvang voor vissen net als aqarium verzorging aan huis maar dat zal best het nodig kosten
 
Misschien even kijken of een van de leden dichtbij woont?
 
Ja dat achter laten bij de winkel kan maar mijn buren worden het niet want die zijn vervelend en ik moet ook kijken naar de prijzen want ik ben nog maar een kind met zakgeld 😂
O ja je leeftijd klopt niet en dat is ook zo. Ook niet een vriendje van school of ouders daarvan die dat willen doen?
 
je moeder heeft vast ook wel iemand voor de planten en de kat geregeld.
die kan dan ook gelijk de vissen voeren 🙂
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: buiten lekker afgekoeld met 20 graden en amper neerslag gehad
      • Wow
      Waarderingen: Kosmopoliet
      Terug
      Bovenaan