Wat is er nieuw

Wat moet ik met mijn sluierstaartje doen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter irisvw
  • Startdatum Startdatum
I

irisvw

Guest
Hallo,

een paar weken geleden heb ik mijn eerste aquarium aangeschaft. Het is een nano-aquarium (35x22x24 ongeveer). Twee sluierstaartjes bijgenomen, verkoper vertelde me dat dat makkelijk kon en dat ik het aquarium niet in hoefde te laten draaien omdat er waterverbeteraar en bactuurgel bij het aquarium zat (na een beetje rond te lezen hier weet ik dat je verkopers echt nooit kan vertrouwen). Al een paar dagen daarna stierf het eerste sluierstaartje, maar die at ook helemaal niet. De andere leeft nog en eet redelijk goed; maar na me een beetje ingelezen te hebben weet ik dat die veels te klein zit in dit bakje. Ook lijkt deze een probleem te hebben met een van zijn kieuwen, waarvan ik vermoed dat het schimmel is (kieuw staat open en is rood binnen). Nu is mijn vraag wat ik het beste met het sluiertje kan doen. Ik heb geen vijver en helaas ook geen mogelijkheid om een groter aquarium aan te schaffen, en ik ken ook niemand ermee. Op marktplaats zetten leek me misschien nog een optie, maar ik weet niet of iemand een ziek sluierstaartje wil.
Vandaar mijn vraag; wat kan ik het beste met mn sluierstaart doen?

Alvast bedankt als je een idee hebt 🙂

Ik ben trouwens van plan om er garnalen in te zetten, geen nieuwe vissen.

Prima besluit, welkom op het forum, je hebt je eerste juiste stap nu net gemaakt.
Ja een groter aquarium zou het beste zijn, of een grote cuverbox zou ook al uitkomst kunnen bieden.

Mogelijk kan je de vis terug brengen naar de winkel waar je deze totaal verkeerde info hebt gekregen met dus ook de mededeling dat het door zijn verkeerde info fout is gegaan en garantie op je aankoop wilt.

Bedankt voor het snelle antwoord. Ik weet niet zeker of de vis terug brengen de beste optie is - winkel gaat er niet veel beter mee om geloof ik, en het is ook niet echt dat ik de twee euro mis die ik voor de visjes heb betaald.

Ik zal even naar curverboxen kijken, geloof alleen niet dat ik er een heb die groter is dan mn bakje.

Misschien morgen even naar de bouwmarkt of een dergelijke winkel bij jou in de buurt gaan?
Voorlopig wel zeker water verversen een 50% zou ik doen, ongetwijfeld heb je een hoop nitriet in je bak welke dodelijk is voor vissen.

Gelijk even het water ververst - vissie lijkt er wel altijd blij mee te zijn.
Bedoel je 50% per dag of per week of iets anders?

Per halve dag eigenlijk, je hebt in dat kleine bakje geen voldoende filtering en geen fatsoenlijk filter dus alle vuil van de vis wordt omgezet naar nitriet welke dodelijk is.
Daarom het advies voor een grote curverbak als eerste, daarna een goed filter en eigenlijk een goed ingedraaid filter welke al de benodigde bacteri�n bevat welke nodig zijn om de nitriet om te zetten naar nitraat.

Heb je een foto? Het kan zijn dat je visje een aangeboren misvormde kieuwdeksel heeft en dus niet ziek is. Rood zijn kieuwen altijd.

Voorlopig elke dag.
Beschouw het maar als een vissenkom.

Met 50 % voorkom je dat de bak te vuil wordt.
Dus nu gelijk doen,Iris.

Weet ,dat voor 1 vis, wat ook groeit, 50 l. wordt gerekent.

Misschien kan je even een foto plaatsen en aangeven of en welk filter je hebt en of je beschikt over een luchtpompje.
als je een curverbak gaat kopen neem dan gelijk wat zuurstof plantjes mee.
Als eerste moeten we zorgen dat de vis blijft leven en daarna zijn leef omstandigheden aanpassen.

Filter is een Aqua-flow 50 die bij het aquarium zat, staat altijd aan. Pompje heb ik niet. Er zitten wel twee gemixte plantjes in het aquarium (was volgens de verkoper genoeg voor zuurstof, weet dus niet of dit klopt of niet), eentje heeft ie al helemaal kaalgevroten. Ik heb dus net al de helft van het water ververst.

Het lukt me niet echt om een foto te maken die niet bewogen is, is ie op het moment veel te actief voor.

In ieder geval bedankt voor alle antwoorden!
Ik zal straks even wat foto's uploaden.

EP_E91gpewSy8N1z9uHK7kmTU3Kb9JSl.jpeg

Dit is het bakje. Ben binnenkort ook nog van plan een achtergrondje te halen. Het grote plantje heb ik gisteren gehaald omdat het kleine plantje vrijwel helemaal was kaalgevroten.

Dit is het visje zelf, zn kieuw is hier op enigszins zichtbaar.

Dit spul zat nog bij het aquariumsetje, moest het filter mee ingesmeerd worden. Dat was toch hopelijk wel goed voor de bacteri�n?

De gel zal zeker geen verkeerde werking geven en alles is beter dan niets.
Misschien kan Botia wat over de vis zeggen, die heeft meer verstand van vissen dan ik.
De plantjes zijn goed voor dit bakje.

Dat is waterpest prima. de ander zal Cobomba zijn geweest,is voor hem groenvoer.

Schijfje komkommer ook proberen.

Schijfje komkommer nog schillen of koken?

Fijn dat het een goed plantje is, vond m ook al mooier dan de kleinere. Zal ik het kleinere plantje er ook nog uithalen? Hij (of zij, geen idee eigenlijk) heeft sommige steeltjes ook nog geknapt, ziet er niet echt meer mooi uit. Of het is nog nuttig als voer of zuurstof?

Dat plantje is al 'overleden' dus haal er maar uit.
De komkommer in een schijfje en schillen, als je bang bent voor vreemde stoffen erin dan 10 seconden in de magnetron, dan wordt het ook wat zachter of kort koken meer blancheren.

Oke, dankjewel 🙂 Zal ik zeker proberen.

Is dit trouwens nog een leuk(er) bakje voor hem? Deze zou ik denk ik morgen gelijk op kunnen halen. https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-w ... xl/5209039
Kan ook nog in 145 liter maar dat wordt dan weer een beetje groot voor mijn kamer.
Is misschien wel een beetje hoog maar als ik iets lagers ga zoeken kom ik al gauw weer op 50 liter uit (wat natuurlijk ook al een hele verbetering is denk ik).

(mag je linkjes trouwens gewoon posten? Ik had ook al gezien dat je geen namen van dierenwinkels mocht posten, of was dat op een ander forum?)

Uitgaande van 50 Liters per vis is dit een goed alternatief, ik zou niet kleiner gaan.
Je mag linkjes gewoon posten hier en namen van aquarium zaken ook mits de informatie die je geeft juist en respectvol is.
Er is ook een Topic waar je releases van zaken kan plaatsen, misschien is van de specifieke zaak al een release?

Oke, van mijn ouders mag ik dus geen opbergbak kopen. Die vinden dus dat hij op het moment prima zit en dat ik hem maar door de wc moet spoelen als ik vind dat hij echt niet goed zit in zijn huidige bakje, want zij heeft ook een tijdje goudvissen gehad in een kommetje en dat ging heeeelemaal goed natuurlijk. Zucht.
Zal dus gewoon maar een hoop water blijven verversen en een andere oplossing zoeken.

Het is een short tail demekin en hij ziet er erg fraai uit qua bouw. In een geschikte omgeving met een goede voedering zal dit een hele mooie vis worden!

Hij mist een kieuwdeksel wat een aangeboren afwijking is en daar kan hij stok oud mee worden. Alleen kan je beter niet kweken met dergelijke vissen want het kan erfelijk zijn. Maar kweken ben je toch niet van plan.

In Europa willen we weinig betalen voor sluiers dus al het "kweekafval" wat de kwekers eerst doodmaakten komt nu deze kant op (Jou visje is ws in Thailand of China geboren). Miste jou visje geen kieuwdeksel dan was hij ws wel groot gekweekt voorde Amerikaanse of Aziatische markt. Want zoals gezegd qua bouw en vinnen is het een hele mooie!

Tsja een diepe zucht is wel op zijn plaats.
We kunnen hier helaas niet tegen je ouders ingaan, we kunnen (helaas) alleen maar adviseren.
Mogelijk kan je je ouders het begin topic laten lezen waar in staat wat een vis nodig heeft.

Maar maak jezelf alsjeblieft geen verwijt je hebt gedaan wat je kon. :thumbs:

Vind het zelf ook een hele mooie vis, zou hem erg graag zien opgroeien, vooral als ik dat topic bekijk van de voor en na foto's van sluierstaarten. Ik zou het echt zonde vinden als hij langzaam doodgaat in het bakje dat hij nu heeft, ik hoop zeker dat ik nog mijn ouders kan overhalen om iets groters voor hem te kopen. Hij blaast nu ook belletjes in hoekjes en zuigt ze weer op, ik heb ergens gelezen dat dit stressgedrag is, klopt dat?
In ieder geval bedankt voor alle hulp. Ben erg blij dat hij niet ziek is 🙂

TonHageraats zei:
Dat plantje is al 'overleden' dus haal er maar uit.
De komkommer in een schijfje en schillen, als je bang bent voor vreemde stoffen erin dan 10 seconden in de magnetron, dan wordt het ook wat zachter of kort koken meer blancheren.

Foei, Ton.
Dat wordt een blubber zooi.
Met schil en al doen.

Gewoon zo laten, en vorkje door steken, dat het zinkt.

Ik schil ze altijd Bertus, probleemloos.

Heb tot nu toe braaf elke dag de helft van zn water vervangen 🙂
Ik heb ook een schijfje komkommer aan een vorkje neergelegd maar deze negeert ie compleet.

Ik twijfel nog steeds of ik een advertentie op Marktplaats zal zetten of iets dergelijks, ben ergens weer bang dat hij dan nog slechter terecht komt (ergens in een kommetje ofzo...).

Is er hier niet iemand in de buurt die een leuk vijvertje heeft? 🙂

Het is te koud nu om em in een vijver te stoppen. Je kan ondertussen al uitkijken naar een vijver maar ik zou em pas laten overwennen als de WATERtemperatuur 15�c of warmer is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan