Wat is er nieuw

wat moet ik vervangen de cassette of de inhoud vd cassette?

bertR

New member
Lid geworden
5 november 2025
Leeftijd
78
goedemiddag, ik ben net lid geworden van het forum en ik ben ook net begonnen met een klein aquarium. nou zit ik met de volgende vraag; ik heb een nieuw superfish start 50 aquarium gekocht, klein omdat ik niet veel ruimte heb, met pomp/filtercassette, en verwarming en verlichting bij de koop inbegrepen. ik heb spul gekocht voor de opstartperiode voor waterkwaliteit en bacterien. ik heb alles nu aanstaan met planten grind etc. en het draait nu 1,5 week. ziet er allemaal goed uit. nu heb ik een vraag; ik lees overal dat ik regelmatig de hele filtercassette moet vervangen, het is een aqua-flow 100 filter. dat is nog wel beetje prijzig. is het niet mogelijk om alleen de zwarte spons die erin zit te vervangen? daar gaat het toch om, waarom zou je de hele cassette vervangen telkens? ik snap dat niet, daar zitten toch geen stoffen in die vuil worden? kan iemand me uitleggen hoe dat zit en wat ik het beste kan doen? bedankt alvast hoor. vrgr bert romijn

Van je filter wil je zo veel mogelijk afblijven aangezien daar je biologische filtratie plaatsvind.
In de filter media zitten de bacterien die het giftige ammoniak naar het minder giftige nitriet en daarna naar het niet giftige nitraat omzetten.
Vervang jende cartridge betekend het dat je die bacterieen weg gooit en weer op nieuw aan het indraaien bent.

Die cassettes zijn een beetje een marketing dingetje om je zo veel mogelijk geld afhandig te maken.
Ze kunnen op den duur wel gaan verstoppen met van alles en nog wat maar ik zou voor die tijd kijken naar een filter zonder cassettes.

Voor de kleinere bakjes gaat mijn voorkeur eigenlijk altijd uit naar een PAT mini met dubbel sponsfilter er op gemonteerd.
https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/aquael-aquael-pat-mini.html

https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/onlineaquarium-spullen-sponsfilter-m.html

Er zijn uiteraard nog vele andere opties mogelijk zoals de cassettes vervangen voor wat universeel filterschuim.

Die cassette kan toch gewoon open? Dan kun je af en toe het sponsje eruit halen en voorzichtig een beetje uitknijpen als er niet meer genoeg doorstroming is.
Dan kun je meteen die kool eruit halen en er iets anders in doen. Kool heb je meestal niet nodig en het neemt wel ruimte in .

De cassette klik je eenvoudig van de behuizing en dan kun je het onderste afdekklepje zeg maar eraf pakken en de spons licht uitspoelen. Zelf haal ik de kool er ook uit en vul dat niet op.

Ja de verkopers willen verdienen maar bij de Aquaflow 100 kun je af en toe het sponsje licht uitspoelen maar meer ook niet. Deze kan vele jaren meegaan.
bedankt voor je reactie. ik dacht al dat het zo ook kan. nog even iets; hoe kan je standaard een antwoord geven op een bericht, ik heb nu maar voor citaat gekozen, maar zeg maar gewoon antwoorden hoe doe je dat, waar zit daar een knop voor? bedankt voor de moeite. vrgroet

De cassette klik je eenvoudig van de behuizing en dan kun je het onderste afdekklepje zeg maar eraf pakken en de spons licht uitspoelen. Zelf haal ik de kool er ook uit en vul dat niet op.
bedankt voor je reactie. ik ga het zo doen. vrgr bert

Die cassette kan toch gewoon open? Dan kun je af en toe het sponsje eruit halen en voorzichtig een beetje uitknijpen als er niet meer genoeg doorstroming is.
Dan kun je meteen die kool eruit halen en er iets anders in doen. Kool heb je meestal niet nodig en het neemt wel ruimte in .
bedankt voor je reactie. ik ga het zo doen, lijkt me prima.

bedankt voor je reactie. ik dacht al dat het zo ook kan. nog even iets; hoe kan je standaard een antwoord geven op een bericht, ik heb nu maar voor citaat gekozen, maar zeg maar gewoon antwoorden hoe doe je dat, waar zit daar een knop voor? bedankt voor de moeite. vrgroet
Ja als je helemaal naar onder scrolt dan zie je een leeg tekstveld en daar kun je dan een reactie posten zonder op citeren te klikken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan