Wat is er nieuw

Wat moet je doen om Algen te voorkomen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter phetsku
  • Startdatum Startdatum
P

phetsku

Guest
Hallo allemaal,
ik heb een klein aquarium van 60x30x30 met een paar vissen erin.
Nu meet ik met colombo testab professional de waterwaarden en met ander meetapparatuur
die aangeeft dat:

temp = 23 graden
zuurgraad = 8.1
carbonaathardheid =4
totale hardheid = 12
amonia = 0
nitriet = 0
nitraat = 100mg/L
fosfaat = 5mg/L

Nu lijkt mij dat de carbonaat hardheid omhoog moet en de zuurgraad omlaag.
hoe doe ik dat precies?
ook beginnen me planten er kleurloos uit te zien dus zat ik te denken om co2 te gaan toevoegen maar heeft dat wel zin?
daarnaast is de nitraat en fosfaat mogelijk te hoog wat ook een oorzaak zou kunnen zijn.

ook heb ik al een groene algen uitbraak.
als jullie weten wat ik moet doen laat het me weten 😉

Zou zowiezo starten met vaker water te verversen, een nitraat van 100 is ongezond voor je bewoners

Ik zou inderdaad flink verversen want 100mg is slecht voor de vissen. 50mg is de max en daar mag je normaliter flink onderblijven. Ik neem aan dat dit komt door het indraaien als het een nieuwe bak is.
Fosfaat is ook vrij hoog maar dat kan nog. Om wat voor bak gaat het met wat voor licht en heb je een foto? Geef je ook iets van plantenvoeding voor de planten?

Allereerst de vraag; is je bak al ingedraaid. Zo ja, hoe lang? Wanneer je nog aan het indraaien bent moet je dat eerst even afmaken. Verder is het goed wanneer je zou willen vertellen waaruit je verlichting bestaat. Hopelijk weet je zeker dat je metingen juist zijn? Zoals het hier staat is er sprake van een groot CO2 tekort. Je nitraat level is veel te hoog, zou ronde de 20 mg/l moeten liggen, en ook je fosfaat niveau mag lager. 2 mg/ltr is dan een goed begin. CO2 toevoegen heeft dus op zich wel zin. Ik ben trouwens wel benieuwd van je waterwaarden, zo uit de kraan. Dit ook gezien het grote verschil tussen GH en KH.

Bedankt voor de snelle reacties
Ik heb em tweedehands gekocht.
Ik heb het water dat er al in zat in het aquarium zat met emmers mee vervoerd voor de bacterien en een nieuwe filter aangesloten. (De oude werdt tijdens het vervoeren van het aquarium lek) Daarna gelijk de vissen erin gezet en de waarden in de gaten gehouden.

De bak staat nu al 3 weken
Iedere week heb ik het water ververst voor 10%

Ik zal zo een foto sturen van de lichten en de bak zelf.

Zal ik dan een nitraat verlager maar gaan kopen of zijn er ook andere manieren om dat te doen?

Je hebt dus een nieuwe filter dus de oude bacterien ben je kwijt en doordat de bodem flink is omgewoeld zal daar ook de balans zijn verstoord.
Ik zou in elk de hh3/4 en de no2 goed monitoren want met zoveel nitraat zal er wel een nitrietpiek zijn geweest. Wellicht is er nog iets te meten dus hou goed de vinger aan de pols. Pas als alles weer op orde en in balans is kun je zeggen wat voor nitraatwaarde je hebt. Nu is die veel te hoog door het starten met vissen en de bijbehorende vervuiling. Ik zou nu verversen om de hoge no3 te verminderen.

Dat was eigenlijk al wat ik verwachtte en daarom herhaal ik mijn opmerking die ik hier eerder al maakte: Wanneer je nog aan het indraaien bent moet je dat eerst even afmaken.
Metingen zijn nuttig maar de waarden zijn nog niet stabiel. Daarom om de te hoge waardes wat te drukken is een waterverversing nodig.

het is dan wel een tijdelijke bak tot mn grotere bak is ingedraaid, van 240L.

oke dus voortaan meer water verversen

en ik heb even mn waterwaarden uit de kraan gemeten
kh = 9
gh = 11

best wel een groot verschil met mijn 4 kh in het aquariumwater

Bijlagen

• IMG_0673[14975].JPG
    IMG_0673[14975].JPG
    100.5 KB · Weergaven: 92
het is dan wel een tijdelijke bak tot mn grotere bak is ingedraaid, van 240L.

oke dus voortaan meer water verversen

en ik heb even mn waterwaarden uit de kraan gemeten
kh = 9
gh = 11

best wel een groot verschil met mijn 4 kh in het aquariumwater

Weer een goede grond om eerst een goed ingedraaid aquarium af te wachten, denk ik.

Ik zou die algeneter elders huisvesten, dat is een pleco en die word 40 cm, en moet in een aquarium van minimaal 2 meter anders volgroeitie niet en sterft een voortijdige pijnlijke dood doordat de boel van binnen wel doorgroeit maar uitwendig niet, pijnlijk verhaal kan ik je vertellen

ja in principe hoef ik de algeneters ook niet. maar dan moet ik wel een nieuw baasje voor em zoeken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan