Wat is er nieuw

Wat moet/kan ik precies schoonmaken/vervangen van Eheim professional?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter ~Bertine
  • Startdatum Startdatum
B

~Bertine

Guest
Hallo,

Ik heb mij net aangemeld en voorgesteld op het forum, en dit is mijn eerste vraag die ik plaats, dus ik hoop dat ik niet dubbel heb gepost o.i.d.?

Ik heb onlangs een tweedehands groter aquarium aangeschaft , en hier zit een Eheim professional bij. Deze pomp staat al een aantal weken stil, nog gevuld met water, wat behoorlijk stinkt onderhand als ik hem open maak.

De achterwand heb ik er opnieuw in gekit, dus het duurt nog even voordat ik de bak ga laten draaien. Dat geeft mij mooi de tijd om de pomp schoon te maken..
Wat kan/moet ik precies vervangen/schoonmaken van deze pomp.
Ik ben een beginneling, en heb nu sinds een paar maanden een 60 bak draaien, met een klein pompje, dus totaal geen ervaring met externe pompen..

Oja, ik heb er een lading nieuwe korrels, en watten bij gekregen.

Bring it on 🙂
 
Ik denk dat je die pomp inderdaad goed moet gaan schoonmaken.
Ik zou al het filtermateriaal eruit halen en goed omspoelen. Is het nog in goede staat, dan kun je het bewaren / hergebruiken. Is het allemaal oud / vies / versleten (zelfs na het schoonmaken), dan moet je die onderdelen vervangen.
Er zitten waarschijnlijk ook balletjes / buisjes / korrels in. Als die verkruimelen moeten ze vervangen worden.
Het oude water kan gewoon weg.

Verder het binnengedeelte van de pomp goed schoonmaken, ook de slangen / aansluiting goed onderhanden nemen. Geen schoonmaakmiddelen gebruiken!!
 
Nou hier komt -ie:

Gooi alle watten, kool en eventueel turf die nog in de filter zitten gewoon weg!

Eventuel steentjes of keramische pijpjes kun je het beste onder zo heet mogelijk water uitspoelen, daarna kun je ze weer opnieuw gebruiken.

Spoel de kop van de pomp en ook de bak in een emmer warm water met soda heel goed uit en laat ze daar een uurtje in staan.

Spoel daarna alles goed uit onder koude lopende kraan (douche of zo). Dit kan geen kwaad, de pompkop is gegoten en is echt helemaal waterdicht!

Daarna begin je weer met de opbouw, vanaf het punt waar het water IN de pomp stroomt naar het punt waar het er weer uitgaat:

Onder in bakje(s) grove blauwe mat (KOPEN INDIEN NIET AANWEZIG)
Bakje 1 : keramische pijpjes of gebakken keramische korrels,
Bakje 2 : zelfde en zakje Purigen
Bakje 3 : (indien je een grote bak hebt)kool of gewoon weer hetzelfde als in bakje 1

Vet de rubber dichtring tussen bak en pompkop in met zuurvrije vaseline en zorg dat je deze vervangt elke 2 jaren.

Pas met water vullen als je hem binnen een uur gaat gebruiken, anders gaat het water "dood" en kun je weer opnieuw beginnen schoonmaken.

Greetzz BigSmoke
 
Eheim Substrat is ook prima voor in de filter.
 
Bedankt voor de snelle en uitgebreide antwoorden!


BigSmoke zei:
Onder in bakje(s) grove blauwe mat (KOPEN INDIEN NIET AANWEZIG)
Bakje 1 : keramische pijpjes of gebakken keramische korrels,
Bakje 2 : zelfde en zakje Purigen
Bakje 3 : (indien je een grote bak hebt)kool of gewoon weer hetzelfde als in bakje 1

Uh waar mogen de watten dan in :$?
 
Liever GEEN watten gebruiken, deze slibben veel te snel dicht en dan gaat de watercirculatie opbrengst van je pomp dramatisch naar beneden!

Als he perse een soort van fijnfilter wil hebben dan koop een WITTE mat voor onderin het bakje dat het dichste bij de uitlaat van de filter zit.

een filter vul je namelijk altijd van inlaat naar uitlaat, van GROF filtermedium naar FIJN filtermedium.

Beetje duidelijk zo?

Greetzz BigSmoke
 
BigSmoke zei:
Liever GEEN watten gebruiken, deze slibben veel te snel dicht en dan gaat de watercirculatie opbrengst van je pomp dramatisch naar beneden!

Als he perse een soort van fijnfilter wil hebben dan koop een WITTE mat voor onderin het bakje dat het dichste bij de uitlaat van de filter zit.

een filter vul je namelijk altijd van inlaat naar uitlaat, van GROF filtermedium naar FIJN filtermedium.

Beetje duidelijk zo?

Greetzz BigSmoke

BigSmoke zei:
Liever GEEN watten gebruiken, deze slibben veel te snel dicht en dan gaat de watercirculatie opbrengst van je pomp dramatisch naar beneden!

Als he perse een soort van fijnfilter wil hebben dan koop een WITTE mat voor onderin het bakje dat het dichste bij de uitlaat van de filter zit.

een filter vul je namelijk altijd van inlaat naar uitlaat, van GROF filtermedium naar FIJN filtermedium.

Beetje duidelijk zo?

Greetzz BigSmoke

Duidelijker! Bedankt 😉.

Bakjes er inmiddels uitgehaald, de onderste twee bakken waren gevuld met dezelfde steentjes, en de bovenste met watten en zwarte korrels (kool neem ik aan?).

De watten en korrels heb ik weg gegooid, en ben van plan om de steentjes schoon te maken en weer te gebruiken.

Er is geen mat aanwezig, dus ik moet een grove blauwe mat aanschaffen begrijp ik?

Ik zou niet weten waarom ik pers� fijn wil filteren dus de watten zou ik achterwege kunnen laten. Ik heb ze er wel los bij gekregen maar dat is dan jammer want ik wil natuurlijk niet dat de circulatie opbrengst daardoor minder wordt in de pomp..

Keramische pijpjes heb ik er ook los bijgekregen.

Wat vinden jullie van dit idee om de pomp zo op te bouwen?
Onderin grove blauwe mat
Bakje 1: steentjes
Bakje 2: keramische pijpjes en purigen
Bakje 3: steentjes

Wederom, tips van harte welkom!
 
Is in principe goed, alleen in ELK bakje en grove blauwe mat en daarbovenop dan de andere media.
De grove blauwe mat dient om de steentjes e.d. te verhinderen dat ze de gaatjes in de bakjes verstoppen.

Greetzz BigSmoke
 
Okey duidelijk, bedankt! (Y)
 
Inmiddels allemaal gelukt, bedankt voor de reacties!
 
pS> witte laag altijd boven.
Niet onder.
 
Ben eigenlijk niet akkoord met deze uitleg

Liever GEEN watten gebruiken, deze slibben veel te snel dicht en dan gaat de watercirculatie opbrengst van je pomp dramatisch naar beneden!

Het voordeel(geen nadeel)dat het naar beneden gaat van de watercirculatie is dat je weet dat je je filter moet kuisen(het is niet de bedoeling dat je enkele cm dikke witte wattenlaag zet, maar een dun laagje van bv. +-1.5cm dik moet kunnen)
ik ben van mening dat dit zelfs noodzakelijk is.

Het nadeel(geen voordeel)als je geen witte watten gebruikt is dat je pas zal zien dat je je filter moet kuisen als in heel je bak stofvuil begint te zweven(en dat wil je ook niet hebben)
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan