Wat is er nieuw

Wat op de bodem?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zanziee
  • Startdatum Startdatum
Z

Zanziee

Guest
Hallo allen,

ik heb een nano aquarium op de kop weten te tikken en ben van plan om hier crystal red garnaaltjes in te houden. Ik wil de garnaaltjes bestellen bij Rendo-Shrimp.

Nu ben ik aan het kijken wat voor een bodem ik erin zal doen..

Ik heb nog filterzand liggen, maar aangezien de CR's het fijn vinden om een lage PH te hebben (en die hier uit de kraan niet erg laag is, 7,5 ~ 8) is het misschien wel verstandig om een PH verlagende bodem erin te doen.

Nu zijn er honderden soorten en zie ik door de bomen het bos niet meer. Kan iemand mij advies geven, de voordelen en de nadelen belichten van een PH verlagende bodem (zag dat het na een jaar begint uit te werken, wat dan?).

Bedankt maar weer!

Het ligt eraan welke gradatie je wil jouden. De lage gradaties kunnen prima op een ph van 7-7,5 maar de hogere gradaties verlangen vaak een ph verlagende bodem.
Ik gebruik hiervoor de Enviroment ph verlagende bodem en volgens kenners gaat die minimaal 1,5 jaar mee. Je betaald dan wel 16 euro voor een zak. Kijk maar eens op onlineaquariumspullen.nl

Bij de tweede krijg ik de overzichtspagina.
Om welke soorten gaat het??

Akadama is veel goedkoper maar grover en die ik heb is erg fijn. Je hoort weleens bij akadama dat het pulp wordt en dat er eten tussen kan zakken.
Ik moest destijds de akadama na 6 mnd vernieuwen en doy gaat 3x zo lang mee. Al moet ik dat zelf nog ervaren dus.

Die a-s'jes zijn wel mooi ja, ik kocht die ook eens en zien er prima uit, en betaalbaar.

De tweede zijn de Red Bee Grad "A-S", dacht gelezen te hebben dat de Red Bee en Crystal Red hetzelfde is qua soort?

Ja dat klopt. Je kan ook eens kijken bij Corine shrimps want die verstuurd ook dacht ik. Ik weet niet bij Rendo op welke waarden ze zijn gekweekt.

Zijn ze wel een stuk duurder zie ik, 3,50 per stuk. Wanneer ik er dan 20/30 afneem betaal ik de hoofdprijs zie ik.. Gelukkig kan ik nog meer dan een maand nadenken, bakje moet eerst indraaien 😉 Maar eerst maar eens een bodem!

Ik zie ze nu Mark. Maar wel een erg ruime marge in de ph moet ik zeggen.
Bij 6 heb je het snel over de Panda s en dat soort garnalen en bij een ph van 7.5 heb je het vaak over een A gradatie of lager.
Ik vind die waarden niet echt erg duidelijk.

Klopt inderdaad.. wat dat betreft krijg je geen beeld van de waarden waarop de garnalen zijn gekweekt, ofwel bij hen zelf of via inkoop. Blijft een beetje een gok.

Op advies van John de GlasGarten Environment soil 4L besteld. Heb berekend dat ik meer dan genoeg heb aan deze 4 liter. Gelijk maar een filter mee besteld en wat bladeren voor garnalen. Ben benieuwd!

De bodem bevalt verder prima hoor en wat betreft de duur dat hij meegaat moet ik dat ook afwachten. Volgens de kennis die het gebruikt is dat zo 1,5 jaar namelijk.

We zullen zien, 🙂 Komt vast goed 😉

PH en bodem ?

Bij Rendo staat nooit bij de garnalen op welke PH ze gehouden worden en dat vind ik een dikke min.

Mijn Spotted Heads zitten op een PH van 7 en doen het daar prima op.

Ga bij een thuiskweker kijken en vraag hem/haar

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan