Wat is er nieuw

Wat scheelt er met mijn sluier ?

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Sinds ik terug ben uit Frankrijk heeft ��n van mijn sluiers zo van die rare witte vlekken op zijn lichaam. Is dit een ziekte zoals witstip of .... ?

IMG_0136.JPG

IMG_0137.JPG

Paaipukkels?
Je bedoelt de stippen op z'n kieuwen toch?

Denk eerder die witte vlekken op de huid.
Schimmel?

Liggen die witte vlekken echt op de zijkanten van de vis of niet? Het zou ook een bechadiging kunnen zijn( verloren schubben)
Ik zie daar best wel wat scherpe stenen liggen namelijk. Zeker telescoopogen hebben snel verwondingen hierdoor omdat ze slecht zien.

OP de eerste foto, zie je wel wat meer,dan stoten.
Is toch wat anders aan de hand.

Leuk ,dropbox. zie alleen niets.

Zijn je waterwaarden,in orde?

Volgens mij word ie oranje 🙂
Zie je wel vaker bij moren.

Laten ze het maar niet ,,Horen. 😀

Youtube werkt idd veel beter.

Zo te zien mist je vis inderdaad gewoon schubben door beschadiging.
Probeer zoveel mogelijk scherpe voorwerpen uit de bak te halen om dit in het vervolg te voorkomen. Voor nu even niets doen zolang de vis zich gewoon lekker voelt en goed blijft eten. Wel zou ik even wat vaker verversen zodat de beschadigingen goed genezen.

100% schade idd. Geen ziekte.

Moet wel zeggen dat je bak niet helemaal sluierproof is.
De beschadiging zou ook door de meerval kunnen komen.
Daarnaast is het heel tricky om corydoras te houden bij sluierstaarten, zeker zo'n kleine panda.
Je zal niet de eerste zijn die een topic opent over een cory die zich vast heeft gehaakt met gifstekels in de bek van een goudvis..

Hoe vaak maak je de bodem schoon? Het is een behoorlijk dikke laag, die heel snel vies kan worden, komen veel afvalstoffen vanaf.
Hoe vaak ververs je het water en hoeveel?
Hoevaak voer je en hoeveel?

En misschien nog wel grappig om te weten, je moor heeft geen anaalvinnen 😉

Dus, met de vis komt het goed, mits de waterkwaliteit goed is.

Daarnaast zou ik zelf even nadenken over de inrichting en medebewoners van de bak, dat je het toch wat veiliger en aangenamer voor je sluierstaarten kan maken 🙂

Hey bedankt voor de snelle reacties,

Gisteren zijn we een vijver op maat gaan bestellen en vandaag begin ik met het uitgraven. Het wordt een polyester kuip met een isolatielaag. De afmetingen zullen 200 * 150 * 120 bedragen. Misschien als hij op tijd klaar is kunnen de sluiers er deze zomer nog in.

Ik ververs het water wekelijks zo een 80 liter, voederen doe ik 3 x per dag met JBL premium goldpearls (zakken naar de bodem)
De pleco laat de goudvissen met rust voor zover ik het al gezien heb en ik zit tamelijk veel naar het aquarium te turen 🙂 , de corydoras panda zijn op dit moment nog te groot voor de sluiers hun bekje.
Hoe ik de bodem moet schoonmaken, ik zou niet weten hoe. Ik heb wel een buitenfilter die afzuigt vanaf de bodem en een interne filter die afzuigt aan het wateroppervlakte.

Qua restjesopruimers zitten er 2 appelslakken en 3 renslakken in en ook nog es 3 waaierhandgarnalen van ongeveer 8 cm. Maar ik weet niet of dat zo een restjesopruimers zijn. Meestal zitten ze op het kiemhout in de stroming met hun schaartjes deeltjes uit het water te plukken 🙂.

Ik zal de waterwaarden deze middag eens meten en hier posten want ik moet nu met mijn dochter naar de zwemles.

Ik ga ook ff opzoeken hoe ik een bodem moet reinigen, tips zijn altijd welkom.

Bedankt alvast !

Waterverversing 80 liter ongeveer is gisteren gebeurd.

Waterwaarden vandaag gemeten :

Ph : 7,5

No2 : 0

No3 : 15 <> 20 mg/l

KH : 8

GH : 7

dit is gemeten met druppeltests van Tetra.

Watertemperatuur op dit moment zonder verwarmingselement : 24,9� C

De nitraten zijn iets hoger dan vorige maand maar misschien komt dat omdat mijn cambomba vernietigt wordt door de ��n van de sluiers en er daardoor minder nitraten verbruikt worden.

Qua beplanting zit er een hele hoop eikenvarenblad in, 2 Amazone zwaardplanten, een serieuze struik mexicaans waterpest die ondertussen het wateroppervlak bereikt heeft ( 50 cm ), 2 bosjes Nymphoides Sp. , een paar struiken reuze vallisneria en een paar struiken nano vallisneria.

Kan deze nitraatwaarde nadelig zijn voor de vis ?

Nee hoor deze nitraatwaarde is niet gevaarlijk voor de vis, zit je met sluiers sowieso al snel aan.

Nu Olympus het zegt verdenk ik in deze toch ook de Pleco ervan, deze willen de vissen nogal eens 'poetsen' en dan zie je ook dit soort schade.
Helaas zelf ook al eens ondervonden, dit gebeurt dan ook vaak 's nachts.

Ok�, die vijver kan dus niet rap genoeg klaar zijn met andere woorden. Als het echt moet, heb hier nog een plastieken bak waar speelgoed van de kinderen in zit van ongeveer 100*45*45 die dan tijdelijk kan diennen als quarantainebak mocht het erger worden maar voorlopig lijkt de wonde niet erger te worden maar blijft het ongeveer hetzelfde. De vis zelf zwemt vrolijk rond op zoek naar potentieel voedsel.
De vijver zal nu iets groter worden omdat mijn vrouw vindt dat wanneer je toch bezig bent je hem beter groot genoeg kan maken en ben daar zeg ik natuurlijk niet nee tegen. Alleen dat graven heb ik wat onderschat ...

Dus ipv 200*150*120 wordt het 300*150*120, een metertje langer dus en extra zwemruimte voor amper 3 sluiers 🙂

goed bezig daar..toppie

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan