Wat stopt die in zijn juwel 450 filter


Ronaldp

Well-known member
Lid geworden
6 december 2019
Berichten
490
Leeftijd
57
Wat stopt die onderin het filter?



Mvg ronald
 
Biogravel, een kleinere bal vorm van biohome.
Gwn gebakken zand dus maar dan in bal vorm
 
Werkt dat beter dan spirox?

Mvg ronald
 
Hij vind van wel.
Ik gebruik ook zijn biohome, en het werkt gewoon goed.
Maar of het beter is dan siporax geen idee, ik heb nog nooit siporax gebruikt.
 
Gebruik je dan de ultra?

Mvg ronald
 
Ik heb 3 x siporax box in het onderstedeel zitten

Bovenstecdeel is gelijkaardig als bij hem
 
Gebruik je dan de ultra?

Mvg ronald
Dacht ultra en ultimate gemend
Maar de meerwaarde van die ingebakken sporen etc geloof ik niet meer zo
 
3 x siporax box.....zijn dat de boxen van juwel zelf?
Of kan je legen boxen kopen?
Of toch alles maar in een panty stoppen?

Mvg ronald
 
Zover ik weet heb je van Juwel niet van die lege bakjes maar goed een panty zal net zo goed werken en je kan ook aparte zakjes kopen bij de lfs voor dat soort substraat.
 
3 gevulde boxen van Juwel passen er net in
 
Dat spul van juwel heet toch cirax ofzo?
Dacht dat ik wel eens mensen voorbij heb zien komen die de bakjes waar dat in zat open hebben getrokken en er siporax in hebben gedaan
 
De Juwel Cirax filterpijpjes compact bestaat uit keramische pijpjes met grove poriën, waardoor een groot oppervlak ontstaat voor nuttige bacteriën, die de waterkwaliteit verbeteren.
200 gram: Bioflow 3.0: Compact
350 gram: Bioflow 6.0: Standaard
500 gram: Bioflow 8.0: Jumbo
 
Dus in een juwel 450 gaat dus een bioflow 8.0?
Kan je het filter niet helemaal vol stoppen met biohome?En erboven op de witte filter watten?
Zit er om te denken om het binnen filter te laten zitten als ik een juwel 450 koop.
En er later een buiten filter bij te kopen.

Mvg ronald
 
Wat stopt die onderin het filter?



Mvg ronald


Bij deze meneer moet je wel in aanmerking nemen dat hij op een slimme manier bezig is om zijn spullen aan de man te brengen. Hij gebruikt eigenlijk bij elk filter dezelfde argumenten. Overigens weet ik weinig over de kwaliteit van z'n spullen maar denk ik wel dat Siporax hetzelfde kan doen.
 
Dus in een juwel 450 gaat dus een bioflow 8.0?
Kan je het filter niet helemaal vol stoppen met biohome?En erboven op de witte filter watten?
Zit er om te denken om het binnen filter te laten zitten als ik een juwel 450 koop.
En er later een buiten filter bij te kopen.

Mvg ronald
Juwel FILTER BIOFLOW 8.0 / XL 1000 L
zit er in bij mij
 
Bij deze meneer moet je wel in aanmerking nemen dat hij op een slimme manier bezig is om zijn spullen aan de man te brengen. Hij gebruikt eigenlijk bij elk filter dezelfde argumenten. Overigens weet ik weinig over de kwaliteit van z'n spullen maar denk ik wel dat Siporax hetzelfde kan doen.


Wat zouden jullie dan in het filter doen?
Komt zoals het er nu naar uit zit 6 a 8 maanvissen in met een stuk of 10 corydoras Sterbai en een klein blijvende Pleco.
Misschien nog kardinaal tetra's of roodkopjes.Maar dat weet ik niet zeker.
Elke week 50% water verversen.
En als het het niet gaat met binnen filter komt er een buiten filter Hydor Pro 600
Veel hout en weinig planten.De planten die erin komen zijn makkelijke soorten bv HM lelie

mvg ronald
 
Uit eigen ervaring lijkt me dat geen probleem te zijn
Zeker niet als wekelijks 50% ververst en de vrije ruimte in je filter vult met bv.cirax
 
Ik ververs 20 a 30% wekelijks
Nooit no2, nh4

No3 ook niet maar voeg het zelf toe ivm plantengroei

Vissen
4 T. Leeri
1 T, trichopterus
10 neontetras
5 sterbai
Koppel nannacara
1 A hongsloi
3 p. Titteya
20200223_103718.jpg
 
Jij gebruikt geen Co2?

mvg Ronald
 
Nee.
Enkel easycarbo en profito vloeibaar, no3 en po4 oplossingen
 
Wat zouden jullie dan in het filter doen?
Komt zoals het er nu naar uit zit 6 a 8 maanvissen in met een stuk of 10 corydoras Sterbai en een klein blijvende Pleco.
Misschien nog kardinaal tetra's of roodkopjes.Maar dat weet ik niet zeker.
Elke week 50% water verversen.
En als het het niet gaat met binnen filter komt er een buiten filter Hydor Pro 600
Veel hout en weinig planten.De planten die erin komen zijn makkelijke soorten bv HM lelie

mvg ronald

Als je maanvissen gaat houden zou ik toch een extra extern filter erbij zetten omdat Maanvissen vervuilers zijn.
Juwel XXL filter heb ik zelf ook mee draaien in de rio 450, onderste gedeelte zit helemaal vol met Siporax in nylon kousen en de bovenste houder 4 sponzen + filterpad.. en helemaal boven op leg ik laagje filtterwatten die haal ik 2x per week eruit om uit te spoelen of te vervangen..
Zo hou je het internefilter langer schoon en ook je water verkleuring is minder.
Wel heb ik een externfilter mee draaien omdat ik 8 Discussen heb + 1 Koppel Maanvissen en Corydoras die ook vol zit met siporax.
Dus ga je maanvissen houden raad ik je echt ook een externfilter aan om je water zo schoon mogelijk te houden..mooi voor het oog maar ook goed voor de vissen om de water kwaliteit goed te houden.
Ik ververs maar 25% weekelijiks bij mijn discussen en dat gaat prima om geen overschot aan fosfaat en nitraat in het water te krijgen.
 
Hallo edje55

Zie dat je ook een Juwel Rio 450 met Amazone Stendker Discus German Wonder/Angelfish + Corydoras aneus heb.
Alleen als ik op jou onder schrift klik : Juwel Rio 450 Amazone Stendker Discus German Wonder/Angelfish + Corydoras aneus
Dan kom ik niet bij jou aquarium.
Heb jij voor mij de klink naar jouw aquarium.

mvg Ronald
 
Hallo edje55

Zie dat je ook een Juwel Rio 450 met Amazone Stendker Discus German Wonder/Angelfish + Corydoras aneus heb.
Alleen als ik op jou onder schrift klik : Juwel Rio 450 Amazone Stendker Discus German Wonder/Angelfish + Corydoras aneus
Dan kom ik niet bij jou aquarium.
Heb jij voor mij de klink naar jouw aquarium.

mvg Ronald

Ik heb geen fotoboek van mijn aquariums op dit forum staan, dus dat zal niet gaan
 
Jammer,

Kan jij mij wel vertel welke techniek jij gebruikt?
Filters....lampen....co2...voederautomaat
En misschien wat foto's?
Want wil met het zelfde aquarium beginnen zoals jij...de juwel 450 led
Welke led lampen bv 1 led nature en 1x led day of beter 2x led nature ?
En heb jij in het juwel filter een grotere pomp gezet? is standaard 100 liter. Maar zie dat er ook een 1500 liter te koop is. Weet alleen niet als die in het filter past? ( Pompe Eccoflow 1500 - 85758 )


mvg Ronald
 
Laatst bewerkt:
Jammer,

Kan jij mij wel vertel welke techniek jij gebruikt?
Filters....lampen....co2...voederautomaat
En misschien wat foto's?
Want wil met het zelfde aquarium beginnen zoals jij...de juwel 450 led
Welke led lampen bv 1 led nature en 1x led day of beter 2x led nature ?
En heb jij in het juwel filter een grotere pomp gezet? is standaard 100 liter. Maar zie dat er ook een 1500 liter te koop is. Weet alleen niet als die in het filter past? ( Pompe Eccoflow 1500 - 85758 )


mvg Ronald

Ik gebruik de standaard pomp 1000liter/p.uur

Extern filter Eheim Pro 4+ 600 1250liters/p.uur met Eheim met Reef 500 UV-C



Dennerile Evolution Deluxe PH computer met 2Kg drukfles op de aanzuigbuis van het externfilter



2x Nature multilux orginele led balken van Juwel met 12uur belichten

Voeder automaat van Juwel
 
hartelijk dank edje555

heb je toevallig ook een foto van je aquaruim.....lastig ben ik he.......

mvg ronald
 
87157744_3512551362149559_6708591757887537152_n.jpg
 
wow...dat ziet er gezond uit.
Geef jij nog bepaalde planten voeding?behalve dus co2 .En gebruik jij een reactor voor co2? De planten zien er zo mooi uit.
En welke verlichting zit erboven.
Je discussen...hoe vaak geef jij ze eten?
Neem ze eten aan van de voeder automaat? Zoja...welk voer.
als ik zo die discus weer zie....trekt dat toch wel weer.

mvg ronald
 
Ik doe eigenlijk niks bijzonders voor de planten, wel Easy-life rootsticks bij de wortels en osmoscote bolletjes en 2x per week Easy-life profit + kalium.
Ik gebruik gewoon 2x Juwel Nature ledbuizen die orgineel erbij geleverd zijn (Daylight vervangen voor een Nature)
Co2 dien ik toe met een T-stukje direct op de inlaat van het externefilter zo lost Co2 vrijwel 100% op zonder waas of belletjes door de bak heen.

Discussen krijgen door de week als ik werk 2x TetraMin vlokvoer uit de automaat en als ik thuis ben 1x diepvries goodheart discus voer met knoflook of Spirulina en 1 uur voor het licht uit gaat 1x diepvries Artemia.
Afgewisseld per keer met diepvries discus food van ruto met spinazi of andijvie zelf bijgevoegd en 2x in de week Hikari Discus food..sticks + Discus granulaat excel color + engergie.
PH 6.8 > Co2 15-20mg ivb met Discus en Maanvis die hier snel last van kunnen krijgen en schrikkerig worden.
KH 4
GH 8
Nitraat 20ppm
Fosfaat 1mg
Fe 0,5mg
Silicaat <0.4
Geleidbaarheid water 580us
Water Temp 28.4 graden
 
Laatst bewerkt:
Ben ik weer edje555.

Je verlichting hoelang staat die aan?
Heb jij nog extra led voor dag en nacht ritme?

mvg ronald
 
Ben ik weer edje555.

Je verlichting hoelang staat die aan?
Heb jij nog extra led voor dag en nacht ritme?

mvg ronald

Verlichting brand 12uur.. en ik gebruik geen nacht verlichting in het aquarium.. omdat er een nachtlampje in de woonkamer altijd brand dus er ook voldoende licht is in het aquarium dat de vissen zich kunnen blijven orienteren.
 
laatste vraag.......
Je hebt een Eheim pro 4+600 ....is die stil?
Zit zelf naar een Oase 600 te kijken. Daar kan je het voorfilter er zo van uit halen.

Mvg Ronald
 
laatste vraag.......
Je hebt een Eheim pro 4+600 ....is die stil?
Zit zelf naar een Oase 600 te kijken. Daar kan je het voorfilter er zo van uit halen.

Mvg Ronald

Ja die is stil net als alle andere Eheim filters.
Voorfilter reinigen heeft in mijn ogen niet veel zin als het een grove spons is, dan slibt alsnog de fijnere sponzen of filtervlies/watten nog steeds dicht door vuil.
Dan kan je beter een medium spons op inlaad buis monteren deze vangt veel meer vuil en scheeld wel in onderhoud aan je filter door elke week of 2weken dit voorfilter te reinigen.
Daarom leg ik een laagje filterwatten boven op de houder van het internfilter van Juwel en deze spoel ik 2x per week uit en dan schrik je enorm hoeveel vuil er in je filter komt en op deze manier voorkomt dat snel je filter dicht slibt.
Met Oase heb ik geen ervaring maar die schijnen ook prima te zijn..
 
Edje555

Je schrijft dit: Co2 dien ik toe met een T-stukje direct op de inlaat van het externefilter zo lost Co2 vrijwel 100% op zonder waas of belletjes door de bak heen.

Bedoel je dat je in de zuigleiding van het filter een T-stukje heb geplaats voor de co2.
Dus je filterhuis is eigenlijk een cerges?

Mvg ronald
 
Edje555

Je schrijft dit: Co2 dien ik toe met een T-stukje direct op de inlaat van het externefilter zo lost Co2 vrijwel 100% op zonder waas of belletjes door de bak heen.

Bedoel je dat je in de zuigleiding van het filter een T-stukje heb geplaats voor de co2.
Dus je filterhuis is eigenlijk een cerges?

Mvg ronald

Ik gebruik een T-stukje van HS aqua, 16/22mm die zit direct na de aanzuigbuis waar de slang begint naar het Eheim Pro 4 600filter.
Dus ja Co2 gaat eerst door mijn filter en lost 100% op zonder gepruttel van de pompkop.
Heb je een voorfilterpot dan zou het ook goed werken met kleinere potfilters, op een Eheim 2213 werkte het niet en ging de pompkop steeds Co2 malen..dus daar heb ik wel een Co2 reactor tussen staan op de uitgang.
 

Terug
Bovenaan