Wat is er nieuw

Wat te doen bij een Platy die gepest word?

• Onderwerp starter Onderwerp starter xNaomi
  • Startdatum Startdatum
X

xNaomi

Guest
Ik heb een maand geleden een bak gekocht van 60x30x30 en ben begonnen met 3 platys (1 man en 2 vrouwen)

Afgelopen vrijdag heb ik er een een mannetje en een vrouwtje bijgekocht, maar het mannetje dat dus al in de bak zat vertoond nu dominant gedrag.
Mijn nieuwe mannetje zit nu al de hele middag onder het filter, maar komt wel gewoon naar boven om te eten.
Als hij onder het filter uit zwemt om toch even te gaan kijken word hij meteen aangevallen door het andere mannetje...

Wat kan ik nu het beste doen?
Meer vrouwtjes kopen?

Tja ik zou het wel even aankijken. Misschien kun je de nieuwe terugdoen zonder dat je nu extra moet bijkopen.
De oude laat zien wie de baas is in de bak zeg maar.

Dat is heel normaal. Platy mannen moet je of alleen houden met een aantal vrouwen of je moet minimaal 5 of meer mannen in de bak houden. Anders zit de dominante constant achter de zwakkere aan. Dit gedrag verdwijnt pas als je er nog een 3/4 mannen bijzet.

Ze wensen plantaardige voeding zoals bv Guppyvlokken.

Botia zei:
Dat is heel normaal. Platy mannen moet je of alleen houden met een aantal vrouwen of je moet minimaal 5 of meer mannen in de bak houden. Anders zit de dominante constant achter de zwakkere aan. Dit gedrag verdwijnt pas als je er nog een 3/4 mannen bijzet.

Ze wensen plantaardige voeding zoals bv Guppyvlokken.

Maar is 2 vrouwen dan niet onvoldoende?
Ik kan me indenken dat ze dan met 5 mannen de 2 vrouwen het leven gaan zuurmaken.

Haha ja, 2 vrouwen en 4 mannen gaat denk ik niet werken nee...

en om nou meteen 15 platys in mijn bak te zetten lijkt me ook niks aangezien ze zich ook nog voortplanten

Platymannen zijn geen guppen. Ze zitten niet constant achter de dames aan en de heren sparren wat onderling. Ik heb wel 12 mannen op 1 vrouw gehad zonder probleem.

Momenteel heb ik 1 man op 9 vrouwen en die kijkt totaal niet naar de dames om.

Er moet wel wat gebeuren anders gaat de ene man net zolang door tot de ander bezwijkt.

Botia zei:
Platymannen zijn geen guppen. Ze zitten niet constant achter de dames aan en de heren sparren wat onderling. Ik heb wel 12 mannen op 1 vrouw gehad zonder probleem.

Momenteel heb ik 1 man op 9 vrouwen en die kijkt totaal niet naar de dames om.

Ok, dat is dus duidelijk ander gedrag. ik heb weleens Platy s gehad jaren geleden maar dan een koppel zover ik mij herinner.
Als bij de TS dit nog zo is dan zou ik ook iets gaan ondernemen want anders gaat het niet goed.
Misschien kan hij ermee terug naar de LFS en het uitleggen. Proberen kan altijd denk ik 😉.
Of een ander thuis voor deze vis gaan zoeken.

Ik heb de TS al een Pb gestuurd dat ze hier nog even kijkt anders gaat het gewoon mis. Bij Zwaarddragers heb je dit ook.

Botia zei:
Ik heb de TS al een Pb gestuurd dat ze hier nog even kijkt anders gaat het gewoon mis. Bij Zwaarddragers heb je dit ook.

:thumbs: :thumbs:

Ik heb maanden geleden ook naar de raad van botia geluisterd en meerdere platy mannen genomen. Dit is heel erg goed gegaan. Ik had wel verschillende varieteiten en de verhouding was 1 man op 1 vrouwtje maar iig wel 5 mannen. Het interessante was dat ik echt paartjesvorming had dus kleur bij kleur. Toch heb ik een mannetje weg moeten doen naar de lfs omdat hij ineens vreselijk agressief werd nadat zijn vrouwtje dood ging. Niet naar de mannetjes maar juist naar 1 hoogzwanger vrouwtje. Ik heb nog steeds een te veel aan mannen want de jongen zijn inmiddels bijna volwassen en laat dit mooi zo. Het klopt wat botia zegt, neem zeker 5 mannetjes, het zijn geen guppen ze gedragen zich heel anders.

Ik heb een pb terug gestuurd!
Bedankt voor de hulp allemaal 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan