Wat is er nieuw

Wat te doen met 3 kegelvlekbarbelen over na onbekende ziekte?

Blub01

Well-known member
Lid geworden
22 april 2020
Hoi allemaal, ik weet niet of dit helemaal de goede plek is hiervoor, maar toch

Een tijdje geleden had ik een onbekende ziekte in een 60x30x30 hier. Ik heb niks kunnen vinden aan de hand van de symptomen en ook hier op het forum niet wijzer geworden. Uiteindelijk zijn er 10 kegelvlekbarbelen en 5 zebra danio’s overleden. Ik weet dat deze vissen niet erg geschikt zijn voor het aquarium, maar deze vissen had ik al erg lang en ik heb besloten ze maar gewoon te laten. Nu zijn er alleen nog 3 kegelvlekbarbelen over en de bak ziet er niet zo mooi meer uit. Toen op een gegeven moment zo veel vissen waren overleden en medicijnen niks hielpen besloot ik dat het misschien maar beter was het aquarium te laten. Dus toen deze drie overbleven verwachtte ik dat ook zij spoedig zouden overlijden en dat het het beste was dan de bak schoon te maken en helemaal overnieuw te beginnen.
Maar na drie weken zijn de drie vissen nog steeds aan het zwemmen en ik verwacht dat ze immuun zijn omdat ze de ziekte al hebben gehad. Ik weet niet zo goed wat ik met ze aan moet. Ik ben bang dat als ik weer nieuwe vissen toevoeg dat ze dan ziek worden omdat er ergens nog iets van ziekte in de bak zit, of dat de vissen het meedragen. Daarom laat ik de bak het liefst opnieuw indraaien. Maar deze drie euthanaseren vind ik ook erg zielig. En het liefst koop ik geen kegelvlekjes meer voor een 60 cm omdat ik vind dat ze eigenlijk groter nodig hebben. Maar ze met z’n drieën te laten zitten vind ik ook wel wat.

Je kunt ze eventueel naar een dierenwinkel brengen en omruilen tegen iets; of wellicht is hier iemand geïnteresseerd. Jammer dat het zo heeft gelopen.

Zou je kunnen omschrijven wat je hebt waargenomen aan symptomen en het verloop en de duur van de ziekte?

Misschien dat er zo alsnog achter is te komen wat de boosdoener is geweest. En dan is er ook meer te zeggen over wat op dit moment verstandig is en wat de mogelijkheden zijn die je hebt.

Ook waterwaarden van destijds en evt over een langere periode, kunnen nuttige info bevatten.

Je kunt ze eventueel naar een dierenwinkel brengen en omruilen tegen iets; of wellicht is hier iemand geïnteresseerd. Jammer dat het zo heeft gelopen.
Ik zou ze ook wel maar een dierenwinkel willen brengen, maar ik ben bang dat ze nog op de één of andere manier de ziekte bij zich dragen.

Zou je kunnen omschrijven wat je hebt waargenomen aan symptomen en het verloop en de duur van de ziekte?

Misschien dat er zo alsnog achter is te komen wat de boosdoener is geweest. En dan is er ook meer te zeggen over wat op dit moment verstandig is en wat de mogelijkheden zijn die je hebt.

Ook waterwaarden van destijds en evt over een langere periode, kunnen nuttige info bevatten.
Het begon allemaal een week of 6 geleden toen een zebradanio een beetje in de schaduw bij het filter bleef hangen. Ik heb toen water getest en een grote waterwissel gedaan maar aan de waterwaarden kon ik niks vreemds vinden. Na een paar dagen overleed de vis met een rode bult op zijn buik, en ik dacht dat een ontstoken wond was. Het bleef toen een week rustig in het aquarium, maar aan het begin van de volgende week kregen nog 2 vissen zo’n bult en ook die bezweken behoorlijk snel. Ik heb verschillende soorten antibiotica geprobeerd, maar dat hielp ook niet. Na ongeveer 2 weken waren alleen deze drie nog over. Alle vissen kregen op hun buik zo’n bult, en hadden moeite met zwemmen.

De waterwaarden bleven rond deze tijd gelijk:

pH: 7
NH3: 0
No2: 0
No3: 10

Dat zijn alle waarden die ik zo gauw even heb, voor de rest moet ik even mijn excel bestandje erbij pakken.

Zet ze op MP als gratis op te halen.

Gewoon die 3 vissen de kop afsnijden als je het niet vertrouwd, maar je gaat ze niet terug brengen naar de winkel of weggeven dat is echt zo asociaal als je dat zou doen want dan zadel je een ander op met jouw probleem

Ik vind het geen goed idee om de vissen aan iemand anders te geven, ik wil echt niet iemand anders opzadelen met dit probleem. Weet iemand nog andere oplossingen waarbij de vissen wel blijven leven? Ik vind het wel zielig om ze te euthanaseren. De vissen zijn natuurlijk ook gewoon levende dieren maar ik vraag me wel af of ze ‘gelukkig’ zijn met z’n drieën.

Ja opzich kunnen ze met hun drietjes prima oud worden in jouw aquarium dus in dat opzicht is er geen reden voor euthaniseren maarja of je er dan wat anders bij kan steken qua bewoners is inderdaad de vraag, zelf zou ik de gok wagen er nieuwe bewoners bij te steken en dan kijken hoe dat gaat

Wat is nu precies de vraag.

Ik zie dat je je aquarium opnieuw wil opstarten? Waarom zou je dit willen, wat is de gedachte hier achter?

De 3 vissen die alle elllende hebben overleefd de kop eraf omdat het aquarium opnieuw moet worden opgestart?

Je geef aan dat je al diverse antibiotica heb ingezet. Wellicht is dit ook mede de doods oorzaak.

Waarom niet gewoon even de boel opruimen en regelmatig verversen en even wat weekjes afwachten wat je 3 visjes doen. Als ze gezond ogen en doen wat ze moeten doen ga je over een paar weken wat andere visjes erbij halen en weer opbouwen.

Wat is nu precies de vraag.

Ik zie dat je je aquarium opnieuw wil opstarten? Waarom zou je dit willen, wat is de gedachte hier achter?

De 3 vissen die alle elllende hebben overleefd de kop eraf omdat het aquarium opnieuw moet worden opgestart?

Je geef aan dat je al diverse antibiotica heb ingezet. Wellicht is dit ook mede de doods oorzaak.

Waarom niet gewoon even de boel opruimen en regelmatig verversen en even wat weekjes afwachten wat je 3 visjes doen. Als ze gezond ogen en doen wat ze moeten doen ga je over een paar weken wat andere visjes erbij halen en weer opbouwen.
Ik ben bang dat er nog iets van de ziekte in het aquarium zit in dat is waarom ik hem opnieuw wil opstarten. Omdat ik denk dat het een bacterie is zal er altijd wel iets in het filter blijven zitten. Maar als deze drie nog gezond blijven dan kan ik in ieder geval even het aquarium opnieuw gaan inrichten want het ziet er nu echt niet meer uit. Als het goed met ze blijft gaan dan kan ik inderdaad wel misschien een paar soortgenoten erbij halen.

zou is gaan stopen met medicijnen etc meschien eerst in gaan verdiepen hoe je een goeie water kwaliteit aan je vissen kan geven. en goed voer geen groten temperatuur wissels dan zul je geen zieken vissen zien

Ik vind het geen goed idee om de vissen aan iemand anders te geven, ik wil echt niet iemand anders opzadelen met dit probleem. Weet iemand nog andere oplossingen waarbij de vissen wel blijven leven? Ik vind het wel zielig om ze te euthanaseren. De vissen zijn natuurlijk ook gewoon levende dieren maar ik vraag me wel af of ze ‘gelukkig’ zijn met z’n drieën.
Dus omdat je één keer een ziekte hebt gehad denk je dat deze vissen ten eeuwigen tijde drager zijn en alle nieuwe vissen in je bak gaan besmetten?

Moet iedereen die dan ooit een dode vis heeft gehad in zijn bak maar ineens alles dood maken en opnieuw beginnen?
Denk je nu echt dat je met een nieuw visbestand geen risico hebt om een ziekte binnen te halen?

In het rusthuis hier vlakbij zijn er 2 mensen gestorven door Corona, en er waren er een 10-tal besmet. Maar nu lopen ze weer allemaal vrolijk rond.
Wat gaan we nu doen, mogen er nieuwe mensen binnen, of gaan we eerst de huidige bewoners euthanaseren, het gebouw ontsmetten en dan pas nieuwe bewoners er in toelaten....

Ik ben bang dat er nog iets van de ziekte in het aquarium zit in dat is waarom ik hem opnieuw wil opstarten. Omdat ik denk dat het een bacterie is zal er altijd wel iets in het filter blijven zitten. Maar als deze drie nog gezond blijven dan kan ik in ieder geval even het aquarium opnieuw gaan inrichten want het ziet er nu echt niet meer uit. Als het goed met ze blijft gaan dan kan ik inderdaad wel misschien een paar soortgenoten erbij halen.
Ik ken de historie niet maar het is niet vast te stellen wat de veroorzaker geweest is. Je heb al diverse anti biotica ingezet dus mocht er iets bacterieels aan de hand zijn geweest zal je dit wel uitgeroeit hebben. Mocht het onverhoops een niet te bestrijden stam zijn is het niet zo simpel als aquarium en filter schoon maken en herstarten. Dan zul je echt alles moeten ontsmetten. De kans dat je te doen heb met een uitzonderlijk stam is zeer gering. Ik denk dat het eerder de ingezette bestrijding is geweest die de "dooddoener" is geweest. Met alle medicatie die je inzet leveren vissen een stukje weerstand in en kunnen ze niet herstellen als je direct daarop weer iets anders erin zet. ze hebben tijd nodig om te herstellen.

Zou gewoon rustig aan weer gaan herinrichten met de vissen erin en na alles wat je doe een flinke waterwissel, met name met werkzaamheden in bodem, beestjes even laten herstellen met wat rust en schoon watertje. Als over een paar weekjes je alles weer spik en span heb en je filter is goed ingedraaid kun je weer staps voet opbouwen. Opnieuw indraaien zal meer tijd kosten en zul je ook weer staps voet moeten opbouwen.

Succes met de herinrichting en ik hoop persoonlijk dat je de 3 visjes nog wat mooie jaren kunt geven 👍

Ik ken de historie niet maar het is niet vast te stellen wat de veroorzaker geweest is. Je heb al diverse anti biotica ingezet dus mocht er iets bacterieels aan de hand zijn geweest zal je dit wel uitgeroeit hebben. Mocht het onverhoops een niet te bestrijden stam zijn is het niet zo simpel als aquarium en filter schoon maken en herstarten. Dan zul je echt alles moeten ontsmetten. De kans dat je te doen heb met een uitzonderlijk stam is zeer gering. Ik denk dat het eerder de ingezette bestrijding is geweest die de "dooddoener" is geweest. Met alle medicatie die je inzet leveren vissen een stukje weerstand in en kunnen ze niet herstellen als je direct daarop weer iets anders erin zet. ze hebben tijd nodig om te herstellen.

Zou gewoon rustig aan weer gaan herinrichten met de vissen erin en na alles wat je doe een flinke waterwissel, met name met werkzaamheden in bodem, beestjes even laten herstellen met wat rust en schoon watertje. Als over een paar weekjes je alles weer spik en span heb en je filter is goed ingedraaid kun je weer staps voet opbouwen. Opnieuw indraaien zal meer tijd kosten en zul je ook weer staps voet moeten opbouwen.

Succes met de herinrichting en ik hoop persoonlijk dat je de 3 visjes nog wat mooie jaren kunt geven 👍
Bedankt voor de goede tips! Altijd fijn dat je hier op het forum mensen kunt vinden die je goede opbouwende kritiek kunnen geven.

Heb je toevallig een van de overleden visjes opengesneden? Vroeguh.... heb ik nematoden gehad en die kwamen via de buikwand van m'n zalmpjes naar buiten 😳. Was ook zo'n rode bult. Als je dat niet hebt gedaan blijft het natuurlijk raden.
Je kunt natuurlijk het bakje opnieuw inrichten, deze visjes hun leven laten leven in je bakje en nieuwe visjes toevoegen. Die 3 zullen echt niet een giga verschil maken. Het kan natuurlijk altijd dat die ziekte terugkomt en dan zit er niets anders op dan euthaniseren en opnieuw starten.

Bedankt voor de goede tips! Altijd fijn dat je hier op het forum mensen kunt vinden die je goede opbouwende kritiek kunnen geven.
Een ieder op het forum probeert mee te denken en een ieder communiceert anders. Vele verschillende inzichten en meningen maar bedenk dat ze toch de tijd nemen om reacties te plaatsen, soms leuk en sommige minder leuk. Het geeft je toch inzicht zodat jezelf kunt afwegen.

Die van het rusthuis vind ik persoonlijk wel gevat :DD Alleen wel zielig voor die 2 oudjes die dan niet meer vrolijk rond lopen, Maar kan me ook wel voorstellen dat je hier even niet op zit te wachten na je vissen drama.

Mocht je met ziekten te komen zitten open een topic en laat ook mee denken. Meer inzichten, meningen kun je wellicht betere keuzen maken

tja... ziekten zijn moeilijk.
Vissen praten niet als ze pijn hebben, je kan alleen iets zien aan het gedrag of het uitzicht, en heel dikwijls ben je te laat.

Maar hoe kan je het vermijden....
Er zijn mensen die nieuwe vissen in quarantaine steken, maar helemaal zeker ben je nooit.

Ik heb verschillende soorten antibiotica geprobeerd, maar dat hielp ook niet. Na ongeveer 2 weken waren alleen deze drie nog over. Alle vissen kregen op hun buik zo’n bult, en hadden moeite met zwemmen.
Om hier nog even op terug te komen.

Als je eens deze google-link opent, herken je dan ergens tussen die plaatjes het beeld dat je bij jouw vissen zag?
https://www.google.com/search?q=hem...UE4BoKHST1AggQ_AUoAXoECBMQAw&biw=1600&bih=789
Misschien ook niet hoor. Het blijft lastig diagnosticeren voor ons leken.

Trouwens, ongeacht of het een virale aandoening is geweest of een bacteriële: als het intern aanwezig is, is het moeilijk te behandelen. Sommige bronnen zeggen zelfs dat medicatie aan het water toevoegen (wat jij waarschijnlijk hebt gedaan, ik ook wel eens, en wat 95% van de mensen doet omdat het nota bene in de gebruiksaanwijzingen staat) in principe weinig tot geen effect heeft. Ook wanneer je de juiste werkzame stoffen te pakken hebt. Medicatie in voedsel verwerken heeft daarom de voorkeur. En dan nog, met alle onzekere factoren die onze hobby rijk is, heb je geen garantie op succes... Jippie.

Anyhow, houd ons verder maar op de hoogte als je wilt? 🙂

Om hier nog even op terug te komen.

Als je eens deze google-link opent, herken je dan ergens tussen die plaatjes het beeld dat je bij jouw vissen zag?
https://www.google.com/search?q=hem...UE4BoKHST1AggQ_AUoAXoECBMQAw&biw=1600&bih=789
Misschien ook niet hoor. Het blijft lastig diagnosticeren voor ons leken.

Trouwens, ongeacht of het een virale aandoening is geweest of een bacteriële: als het intern aanwezig is, is het moeilijk te behandelen. Sommige bronnen zeggen zelfs dat medicatie aan het water toevoegen (wat jij waarschijnlijk hebt gedaan, ik ook wel eens, en wat 95% van de mensen doet omdat het nota bene in de gebruiksaanwijzingen staat) in principe weinig tot geen effect heeft. Ook wanneer je de juiste werkzame stoffen te pakken hebt. Medicatie in voedsel verwerken heeft daarom de voorkeur. En dan nog, met alle onzekere factoren die onze hobby rijk is, heb je geen garantie op succes... Jippie.

Anyhow, houd ons verder maar op de hoogte als je wilt? 🙂
Ja, dit is exact wat ze hadden. Maar veel vissen hier hebben meerdere bulten, zij hadden er allemaal eentje. Ik zal jullie op de hoogte houden.
Mijn plan nu is als volgt: aanstaand weekend ga ik de hele bak schoonmaken en opnieuw inrichten. Dan wil ik 1 of 2 weken aanzien of het goed blijft gaan met de vissen, en zo ja, dan wil ik voorzichtig kijken of ik wat vissen toe kan voegen.

Ik merk inderdaad dat vissen lastig te behandelen zijn. Ik denk eigenlijk dat er ook gewoon te weinig bekend is over visziekten, omdat er veel minder belang bij is dan bij andere huisdieren als honden en katten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan