Wat te doen met alg op planten tijdens indraaien

Stann

Well-known member
Lid geworden
24 maart 2021
Berichten
91
Leeftijd
29
Goedemiddag allen,

Ik ben mijn bak nu zo'n 3.5 week aan het indraaien. Het is een Juwel Primo 70 (61 x 31 x 44 cm). De temperatuur staat nu op ongeveer 23 graden en het licht heb ik vanaf 6 uur langzaam opgevoerd en staat nu op 6.75 uur per dag. Ik heb inmiddels behoorlijk wat alg op het glas zitten. Op aanraden laat ik dit gewoon zitten, omdat dit in de opstart vaak voorkomt. Echter weet ik niet of hetzelfde geldt voor de planten. Er zit nu ook aardig wat alg op sommige bladeren van de planten. De bladeren die erg bruin worden, kan ik die beter wegsnoeien? Of ook gewoon laten zitten? Van wat ik heb begrepen moeten de planten overgaan van de bovenwater-vorm naar de onderwater-vorm (emers naar submers?). Dus dat het ook geen kwaad kan om de "oude" blaadjes weg te snoeien om de groei van nieuwe blaadjes te stimuleren. Tot nu toe heb ik alleen blaadjes weggesnoeid die al volledig dood waren. Hieronder wat foto's van de plantjes die bruin worden:

20210423_225601.jpg 20210423_225606.jpg 20210423_225615.jpg 20210423_225633.jpg 20210423_225643.jpg

Wat ook opvallend is, dat op een blad van 1 van de planten een groene vlek zit. Wat is dit en kan ik dit beter wegsnoeien? Zie foto:

20210423_225542.jpg

Voor zover ik kan zien komt dit alleen voor op dat ene blaadje.
 
bruinalg zolang je het gewoon kan wegpoetsen kan weinig kwaad. Ik snap alleen niet waarom je niet gelijk voor 8u belichting gaat.
 
bruinalg zolang je het gewoon kan wegpoetsen kan weinig kwaad. Ik snap alleen niet waarom je niet gelijk voor 8u belichting gaat.
De alg inmiddels weggepoetst en wat blaadjes gesnoeid. Waarom ik niet met 8 uur belichting ben begonnen? Dit is mijn eerste aquarium en wist er van tevoren niets van. Ik heb een stappenplan gevolgd die ik online heb gevonden over hoe ik het aquarium op moest starten. Daarin werd aangeraden om te beginnen met 6 uur en dat elke week met 15 minuten op te voeren tot 10 uur. Dus dat heb ik gedaan. Al meerdere malen op dit forum benoemd en heb er nooit een opmerking over gehad, dus ik dacht dat ik goed bezig was. Ik hoop dat je nu wel snapt waarom ik niet voor 8 uur belichting ben gegaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap je beredenering :) Als je dat gevonden hebt en niemand zegt er iets van, logisch. Mijn beredenering: planten hebben eigenlijk minimum 8u nodig om goed te kunnen groeien; meer kan ook maar da's risky ivm grotere kans op alg. Planten moeten wennen aan de nieuwe situatie, ofwel het ecosysteem in jouw aquarium. Als je wekelijks de omstandigheden aanpast, duurt het des te langer eer de plant went en goed kan gaan groeien. Gewoon cold turkey 8u licht, ferts toevoegen en lekker laten indraaien wat mij betreft. :)
 
Hmm oke, dan ga ik hem op 8 uur zetten nu. In principe heb ik bewust allemaal planten gekocht die bestempeld werden als "makkelijk" en niet veel licht nodig hebben. Raden jullie dan ook aan om het bij 8 uur per dag te houden? Of zal ik dat wel nog doorvoeren tot 10 uur komende weken?

Hartstikke bedankt voor het advies in ieder geval :).
 
Zelf hou ik ook van die voorzichtige start en licht opbouwen tot de gewenste tijdsduur en intensiteit
 
Hmm oke, dan ga ik hem op 8 uur zetten nu. In principe heb ik bewust allemaal planten gekocht die bestempeld werden als "makkelijk" en niet veel licht nodig hebben. Raden jullie dan ook aan om het bij 8 uur per dag te houden? Of zal ik dat wel nog doorvoeren tot 10 uur komende weken?

Hartstikke bedankt voor het advies in ieder geval :).
Die 8uur wordt nu als leidraad gebruikt voor een gemiddelde aquarium verlichting .
Maar bakken met zeer veel licht erboven zullen doorgaans korter verlichten 5a6uur en bakken met een zwakkere verlichting de duur verlengen tot 12 tot 14uur
 
Die 8uur wordt nu als leidraad gebruikt voor een gemiddelde aquarium verlichting .
Maar bakken met zeer veel licht erboven zullen doorgaans korter verlichten 5a6uur en bakken met een zwakkere verlichting de duur verlengen tot 12 tot 14uur
Nu heb ik dus geen idee hoe sterk of zwak mijn verlichting is. De lamp die ik heb is een NovoLux LED 60 die standaard wordt meegeleverd bij de Juwel Primo 70. Ik heb de gegevens even opgezocht: 8 Watt, 6500 Kelvin, 624 Lumen. Is dit een gemiddelde belichting?
 
Zelf hou ik ook van die voorzichtige start en licht opbouwen tot de gewenste tijdsduur en intensiteit
Dit is in princiepe onzin want die planten hebben altijd voldoende licht gehad bij de plantenkweker dus als jij dan je opstartende bak met een te kort lichtschema zet ga je juist tekorten kweken en kwijnen je planten weg
 
Interessant al die meningen 😀

het komt er volgens mij op neer dat je zelf goed naar de ontwikkeling in je bak moet kijken. Er is geen situatie hetzelfde.
 
Interessant al die meningen 😀

het komt er volgens mij op neer dat je zelf goed naar de ontwikkeling in je bak moet kijken. Er is geen situatie hetzelfde.
Haha maakt het alleen maar makkelijker voor mij als beginner :p. Ik merkte als snel dat veel aankomt op voorkeur en ervaring. Maar gezien mijn planten niet veel lichtbehoefte hebben (volgens de website) maak ik me niet super veel zorgen over het aantal lichturen.
 
Niet te snel gaan veranderen. Laat de natuur zijn werk gewoon doen.
en als je wel iets wilt aanpassen, doe dan 1 verandering per keer, en neem de tijd om het effect te zien.
soms kost het gewoon tijd om een bak in balans te krijgen.
 
Dit is in princiepe onzin want die planten hebben altijd voldoende licht gehad bij de plantenkweker dus als jij dan je opstartende bak met een te kort lichtschema zet ga je juist tekorten kweken en kwijnen je planten weg
In het beste geval wel ,maar bij de plantenkweker staan ze waarschijnlijk in emerse vorm in een ruimte met hoge vochtigheid .
Als ze toch al submers gekweekt worden komen deze na transport in een andere watersamensteling, temperatuur en de verlichting bij een LFS en van enkele dagen tot weken in ons aquarium terecht.
Of de planten dan onmiddelijk klaar zijn om er vol tegenaan te gaan zijn betwijfel ik.
Bij sommigen planten duurt het soms wel een tijdje .
 
Nu heb ik dus geen idee hoe sterk of zwak mijn verlichting is. De lamp die ik heb is een NovoLux LED 60 die standaard wordt meegeleverd bij de Juwel Primo 70. Ik heb de gegevens even opgezocht: 8 Watt, 6500 Kelvin, 624 Lumen. Is dit een gemiddelde belichting?
Voor jouw formaat bak, erg weinig zelfs. Ik heb er 29 watt boven op een vergelijkbaar formaat en da's gemiddeld-hoog. 8 watt heb ik boven een 30 liter bakje, ter vergelijking.
 
Die 8uur wordt nu als leidraad gebruikt voor een gemiddelde aquarium verlichting .
Maar bakken met zeer veel licht erboven zullen doorgaans korter verlichten 5a6uur en bakken met een zwakkere verlichting de duur verlengen tot 12 tot 14uur
In de natuur worden planten, onze planten komen gemiddeld gezien uit warmere streken, 12 tot zelfs 14 uur intensief belicht. De zon is vele malen sterker als de belichting in onze bakken. Dit gegeven wordt veelal onderschat. Er zijn mensen die voeren een gescheiden belichting uit, dus bijvoorbeeld onder het middaguur het licht een tijdje uit. M.i. is dit niet zinvol want weer onder natuurlijke omstandigheden zal er vast wel eens een donkere wolk voorbijschuiven maar zelfs dat betekend niet dat het dan donker is. Planten zijn om tot pigment productie te komen licht nodig en bij veel planten wordt de mate van productie bepaald door de lichtintensiteit. Die stressfactor bepaald dus de pigmentproductie. Daarom is het mijn mening dat de belichting meteen voluit gezet moet worden aangepast aan de aanwezige plantenkeuze. Uiteraard moet de bemesting, wat altijd een afgeleide is van de belichting daar aan aangepast worden.
 
Voor jouw formaat bak, erg weinig zelfs. Ik heb er 29 watt boven op een vergelijkbaar formaat en da's gemiddeld-hoog. 8 watt heb ik boven een 30 liter bakje, ter vergelijking.
Hmm ik vond dat er behoorlijk wat licht van het aquarium af komt, maar blijkbaar is dit zelfs weinig licht. Ik dacht er meteen over na om nog eenzelfde led strip te kopen als er al in zit, er is nog ruimte in de kap om er nog 2 bij te klikken. Maar dan zit ik ook weer met een extra stopcontact die ik nu niet vrij heb, en nog een tijdschakelaar.. Dus liever niet. Mijn planten hebben weinig behoefte aan licht, dus zal dit genoeg zijn voor me? En valt het minder sterke licht te compenseren met een langere tijd het licht aan zetten? Of werkt dat niet zo?
 
Hmm ik vond dat er behoorlijk wat licht van het aquarium af komt, maar blijkbaar is dit zelfs weinig licht. Ik dacht er meteen over na om nog eenzelfde led strip te kopen als er al in zit, er is nog ruimte in de kap om er nog 2 bij te klikken. Maar dan zit ik ook weer met een extra stopcontact die ik nu niet vrij heb, en nog een tijdschakelaar.. Dus liever niet. Mijn planten hebben weinig behoefte aan licht, dus zal dit genoeg zijn voor me? En valt het minder sterke licht te compenseren met een langere tijd het licht aan zetten? Of werkt dat niet zo?
Licht kan voor ons heel fel lijken; maar de kracht van de lamp bepaalt tot diep ie door water doordringt in dit geval. Een minder sterke lamp komt gewoon minder diep, dat kun je niet compenseren met meer branduren. Of de lamp diep genoeg komt, ga je vooral in je stengelplanten merken. Langere internodes (de verticale afstand tussen blad a en blad b), ze worden bruinig of wit, of gewoon minder mooi, onderin. Als dat gebeurt, zou ik een sterkere lamp nemen. Heb je er geen last van, dan kun je 't zo houden.
 
Licht kan voor ons heel fel lijken; maar de kracht van de lamp bepaalt tot diep ie door water doordringt in dit geval. Een minder sterke lamp komt gewoon minder diep, dat kun je niet compenseren met meer branduren. Of de lamp diep genoeg komt, ga je vooral in je stengelplanten merken. Langere internodes (de verticale afstand tussen blad a en blad b), ze worden bruinig of wit, of gewoon minder mooi, onderin. Als dat gebeurt, zou ik een sterkere lamp nemen. Heb je er geen last van, dan kun je 't zo houden.
Ah oke. Ik heb in ieder geval het licht nu op 8 uur gezet, dan ga ik het verder in de gaten houden of de planten last hebben van het zwakkere licht. Bedankt voor de info!
 
hey ,
ik zou ook gewoon gelijk 8 uur er op zetten , mijn eige ervaring toont juist dat het langer duurt een balans te vinden bij het constant aanpassen van je lichtduur tegenover het directe aantal uur opstellen die je wenst , zoals benvo beschreef is 8 uur niet gek , hier staat op de 60 cm ook 10 uur licht per dag met 5.500 lummen .

het zit hem in de balans vinden , en meestal doet je bak dit gewoon zelf na verloop van tijd met juiste instellingen en voedingen .

ik zou zeggen laat de bak zijn draai vinden en help de alg intoom te houden door slechte bladen weg te snoeien en alles proper te houden , het snoeisel zal ook weer gaan helpen bij de ontwikkeling van je planten , dus dat is weer win - win .

het slechtste dat je nu kan gaan doen is een hoop aanpassen en veranderen tijden de opstart , alg is normaal de eerste weken .


let nature do its work .
 
Dit is in princiepe onzin want die planten hebben altijd voldoende licht gehad bij de plantenkweker dus als jij dan je opstartende bak met een te kort lichtschema zet ga je juist tekorten kweken en kwijnen je planten weg
een kort door de bocht vergelijking....boven water en onder water is wel iets anders mbt licht en voeding.

Ik ben het met triple eens, het zijn emers gekweekte planten die zich moeten aanpassen, en dan vind ik een rustige opbouwende aanpak beter, en dan zeker bij een startend aquarium.
GHL, een van de grootste leveranciers van high end aquarium verlichting heeft zelfs in hun computer een aanpas programma voor nieuwe planten.
TS heeft het goed aangepakt, en daarnaast is niet zozeer de tijdsduur van belang bij opbouwen maar intensiteit.

Een startend aquarium met emers gekweekte planten direct volop licht geven..........niet mijn keuze., zeker niet als er gemakkelijke planten in staan.
 
Laatst bewerkt:
een een kort door de bocht vergelijking....boven water en onder water is wel iets anders mbt licht en voeding.
Ik ben het met triple eens, het zijn emers gekweekte planten die zich moeten aanpassen, en dan vind ik een rustige opbouwende aanpak beter, en dan zeker bij een startend aquarium.
GHL, een van de grootste leveranciers van high end aquarium verlichting heeft zelfs in hun computer een aanpas programma voor nieuwe planten.
TS heeft het goed aangepakt, en daarnaast is niet zozeer de tijdsduur van belang bij opbouwen maar intensiteit.
Een startend aqaurium met emers gewkeekte planten direkt volop licht geven..........niet mijn keuze., zeker niet als er gemakkelijke planten in staan.

hey ,

om op mijn vorige bericht terug te gaan , moet ik melden dat ik geen rekening heb gehouden met emers planten , ik gebruik persoonlijk invitro planten ,
bij het gebruik van emers planten zou ik zelf al de eerste weken geen plantenvoeding gaan doseren bij de aanpasing van emers naar submers .
 
een kort door de bocht vergelijking....boven water en onder water is wel iets anders mbt licht en voeding.

Ik ben het met triple eens, het zijn emers gekweekte planten die zich moeten aanpassen, en dan vind ik een rustige opbouwende aanpak beter, en dan zeker bij een startend aquarium.
GHL, een van de grootste leveranciers van high end aquarium verlichting heeft zelfs in hun computer een aanpas programma voor nieuwe planten.
TS heeft het goed aangepakt, en daarnaast is niet zozeer de tijdsduur van belang bij opbouwen maar intensiteit.

Een startend aquarium met emers gekweekte planten direct volop licht geven..........niet mijn keuze., zeker niet als er gemakkelijke planten in staan.
Ik ben mij zeer bewust dat het iets anders is submers en emers; ik zie alleen nog geen steekhoudend argument waarom je die overwen-periode van emers naar submers zo lang mogelijk zou willen oprekken.
 
Hmm ik vond dat er behoorlijk wat licht van het aquarium af komt, maar blijkbaar is dit zelfs weinig licht. Ik dacht er meteen over na om nog eenzelfde led strip te kopen als er al in zit, er is nog ruimte in de kap om er nog 2 bij te klikken. Maar dan zit ik ook weer met een extra stopcontact die ik nu niet vrij heb, en nog een tijdschakelaar.. Dus liever niet. Mijn planten hebben weinig behoefte aan licht, dus zal dit genoeg zijn voor me? En valt het minder sterke licht te compenseren met een langere tijd het licht aan zetten? Of werkt dat niet zo?
Nee, dat werkt inderdaad niet zo. Lichtduur en lichtintensiteit zijn twee verschillende dingen die hier inderdaad vaak door elkaar gehaald worden. Zou dit anders zijn konden we allemaal zwakke verlichting kopen om die vervolgens wat langer aan te laten maar als gezegd, dit werkt echt niet zo.
 
Mocht je graag weinig last hebben van algen dan kan ik je hoornblad aanbevelen als drijfplant. Bij mij groeit het als kool. Algen op de ramen zijn automagisch verdwenen.
 
Nu heb ik dus geen idee hoe sterk of zwak mijn verlichting is. De lamp die ik heb is een NovoLux LED 60 die standaard wordt meegeleverd bij de Juwel Primo 70. Ik heb de gegevens even opgezocht: 8 Watt, 6500 Kelvin, 624 Lumen. Is dit een gemiddelde belichting?
Je hebt minder dan 10 lumen per liter water. Dat is weinig. Ik denk dat de meeste aquarianen tussen de 20 en 30 lumen per liter hebben.
 
Mocht je graag weinig last hebben van algen dan kan ik je hoornblad aanbevelen als drijfplant. Bij mij groeit het als kool. Algen op de ramen zijn automagisch verdwenen.
Goeie tip! Zal er aan denken! Dankje!
Je hebt minder dan 10 lumen per liter water. Dat is weinig. Ik denk dat de meeste aquarianen tussen de 20 en 30 lumen per liter hebben.
Ah das weinig idd. En ik maar denken dat ik mooi makkelijk een set koop (aquarium + filter + verwarming + verlichting) zodat ik meteen klaar ben. Ervan uitgaande de wat er in de set geleverd wordt goed past bij het aquarium. Maar goed, zoals eerder gezegd ga ik in de gaten houden of mijn planten meer licht nodig hebben, en anders maar andere verlichting aanschaffen.
 
Goeie tip! Zal er aan denken! Dankje!

Ah das weinig idd. En ik maar denken dat ik mooi makkelijk een set koop (aquarium + filter + verwarming + verlichting) zodat ik meteen klaar ben. Ervan uitgaande de wat er in de set geleverd wordt goed past bij het aquarium. Maar goed, zoals eerder gezegd ga ik in de gaten houden of mijn planten meer licht nodig hebben, en anders maar andere verlichting aanschaffen.
Je hebt daar de aanname gedaan dat de lamp zou zijn afgestemd op wat je wil bereiken; en da's helaas een verkeerde aanname geweest. Die meegeleverde lampjes zijn altijd eigenlijk alleen genoeg om de vis van licht te voorzien en voor jou als eigenaar om de bak in te kunnen kijken. Wil je een lamp die ieder scenario aan kan, dan moet je diepe zakken hebben :)
 
Ik ben mij zeer bewust dat het iets anders is submers en emers; ik zie alleen nog geen steekhoudend argument waarom je die overwen-periode van emers naar submers zo lang mogelijk zou willen oprekken.
Niet zo lang mogelijk, maar alleen aangepast de verlichting toevoegen. TS doet er inderdaad erg lang over.
 
Terug
Bovenaan