Wat te doen met dit lampenset in een Vision 450?

G

GuppyFrits

Guest
Sinds kort heb ik in onderhoud een Vision 450. Om deze bak goed functionerend te krijgen ben ik aan het inventariseren wat verbeterd zou kunnen worden. Doordat ��n lamp trilt overweeg ik om alle lampen te vervangen. Er is nl. g��n logboek voorhanden wanneer lampen zijn vervangen. Wat mij echter opvalt is dat bij leveranciers van Vision 450 hoofdzakelijk wordt geschreven dat een nieuwe bak is voorzien van 4 x 54 Watt High-Light T5 verlichting. Ook op de Juwel website wordt aangegeven 4 x 54 Watt. Maar daar wordt weer geschreven 4 x High-Lite Day 54 Watt, 1200 mm.

In mijn onderhoudsbak heb ik 4 lampen, t.w. de achterste lamp (4e) is een Sera Daylight Briljant 36W - 120 cm � 6000 Kelvin
De voorlaatste (3e) is een Sera Tropic Sun Royal 36W 36W � 120 cm � 4700 Kelvin
Van de tweede (2e) kan ik nog opmaken dat het een Juwel High-Lite Nature is. Helaas zijn de overige gegevens niet meer leesbaar.
Van de eerste lamp helemaal niets meer leesbaar van merk of soort. De eerste en tweede zijn overigens aanmerkelijk dunner dan de laatste twee geplaatste lampen.

Wie zou deze leek op aquarium gebied kunnen adviseren wat het allemaal voor lampen zijn en wat ik nu het beste kan doen?

Bij voorbaat hartelijk dank.
 
Ik zou je aanraden alle lampen te vervangen en vanaf daar bijhouden hoelang ze erin zitten.
De standaard lampen die met een aquarium komen zijn eigenlijk alleen voor de sier waar een klein plantje het nog wel leuk op doet maar daar houd het dan ook meestal op. Dus eerst moet je jezelf afvragen wat voor aquarium je wilt gaan maken.
Daarna kun je je lampen daarop selecteren.
Dus wil je veel of weinig planten en wat voor soort planten?
 
Voor mij is het een beetje moeilijk om nu al een duidelijke keuze te maken. Het is echter mijn bedoeling dat het uiteindelijk een aquarium gaat worden met een op Zuid-Amerika gebaseerd visbestand. Uiteindelijk zou ik dat visbestand graag willen combineren met planten welke goed tot uitdrukking komen.
 
Je hebt het over een verschil in formaat tussen de achtste twee en de voorste twee lampen. Kun je inschatten hoe dik de lampen zijn?

Dat met 'standaard' lampen geen mooie plantengroei mogelijk zou zijn (of slechts bij uitzondering) is onjuist of op zijn minst overdreven (talloze bakken die vol mooie planten staan met die 'standaard' lampen). Dat het allicht niet optimaal is of beter kan, is uiteraard iets anders.
Bovendien blijkt al dat de lampen in jouw aquarium al eens zijn veranderd.

In onze Zuid-Amerika bak trouwens: 2x High-Lite Nature.
 
Alle lampen vervangen is zo-ie-zo een heel slecht idee dus dat moet je vooral niet doen.
Wat je in eerste instantie zou kunnen doen is de verlichting 1 uur korter schakelen.
Verder zou je dan even kunnen bekijken wat het type van de knipperende lamp is.
 
GuppyFrits zei:
Sinds kort heb ik in onderhoud een Vision 450. Om deze bak goed functionerend te krijgen ben ik aan het inventariseren wat verbeterd zou kunnen worden. Doordat ��n lamp trilt overweeg ik om alle lampen te vervangen. Er is nl. g��n logboek voorhanden wanneer lampen zijn vervangen.

Is met T5 verlichting ook eigenlijk niet belangrijk wanneer ze zijn vervangen.
Als ze geen licht meer geven of eerst zo knipperen is het nodig om ze te vervangen verder blijft de lichtsterkte heel hun levensduur zo goed als het zelfde.
 
Terug
Bovenaan