Wat is er nieuw

Wat te doen met kienhout

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Bulder
  • Startdatum Startdatum
B

Bulder

Guest
Goedenmiddag,

Ik heb een tweedehands 60cm aquarium gekocht, hier zat nog een stuk kienhout in. Dit wil ik graag in mijn eigen aquarium hebben maar vraag mij af of ik hier nog iets mee moet doen. ��n kant van het hout is erg donker, bijna zwart en geeft een beetje af. Moet ik dit schoonmaken, weggooien of kan ik het hout zo in mijn aquarium doen? Tnx!
 
Afspoelen onder de kraan met warm water en een schuursponsje, zou genoeg moeten zijn als het hout nog een beetje in fatsoenlijke conditie is (niet helemaal zacht/verrot).
 
Ga ik doen, bedankt!
 
Kleine toevoeging: mocht je zachte plekken tegenkomen, die even goed uitkrabben, zodat je alleen het goede hout in je bak stopt.
 
Ik zou een harde borstel gebruiken en goed schrobben onder de warme kraan of douche en als je zachte dus rotte plekken tegenkomt het hout wegkieperen en geen risico nemen.
 
Wat kan er gebeuren dan als het hout in de bak gaat rotten?
 
Of zorgen dat je een onderhoudsploeg in de bak hebt voor het hout. Panaqulos zijn bij bijzonder goeie houtschrapers. Die zullen het hout zeker in topconditie houden.

Maar als je die niet hebt, dan inderdaad even het hout afspoelen en de zachte plekken wegpoetsen.
 
Gertbl zei:
Of zorgen dat je een onderhoudsploeg in de bak hebt voor het hout. Panaqulos zijn bij bijzonder goeie houtschrapers. Die zullen het hout zeker in topconditie houden.

Maar als je die niet hebt, dan inderdaad even het hout afspoelen en de zachte plekken wegpoetsen.

Meeste L-nummers wel toch?
 
Niet helemaal juist. Juist Panaque, Panaqulos, Sturisoma, Hypoptopoma en Lasiancistrus soorten zijn Loricariidae die graag vertoeven op het hout.

Loricariidae zoals Chaetostoma, Harttia, Loricaria, Hypancistrus, Peckoltia, Ancistrus en Baryancistrus soorten zijn juist L-nummers die graag zich vertoeven op stenen. Als je kijkt naar de habitat van deze soorten, dan leven ze vrijwel bijna allemaal in snelstromende wateren waar veel stenen zich bevinden. De Rio Tapajos en de Rio Xingu is een plek waar veel snelstromende wateren zijn en veel stenen. Daar vind je dus grote getallen van deze L-nummers.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan