Wat is er nieuw

Wat te doen na stroomuitval?

NK-aquariumbouw

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
18 februari 2019
Hallo,

Een tijd geleden kwam ik een artikel tegen waarin stond dat je een potfilter eerst schoon moet maken na stroomuitval omdat het gaat schimmelen. Hoe zit dit eigenlijk met interne filters (onder andere van Juwel) en wat als je niet thuis bent als het gebeurt?

Nick

Nou als de uitval niet zolang heeft geduurd dan zou ik niks doen. Er zijn wel vaker dit soort meldingen en soms is een uitval van 8-12 uur zonder gevolgen.
Als je het echt niet vertrouwd meer dan kun je de sponzen licht uitspoelen maar pas op dat je dit weer niet te grondig doet.
Dus ik denk dat je bij een "korte" stroomstoring je geen zorgen hoeft te maken.

Vroegah, toen ik niet geplaagd werd door enige kennis van zaken, stond mijn aquarium op mijn slaapkamer.
Het externe filter (merk weet ik zo niet meer) was van het type dat voor het eerst niet meer kolengestookt was: oud dus.
En maakte dien ten gevolge een t%ringherrie.
Slapen met de pomp aan was een utopie.

Ik zette hem elke nacht uit en deed hem 's morgens weer aan.
Ik heb eigenlijk nooit nare gevolgen bemerkt.
Zover ik mij kan herinneren deden de plantjes (en vissen) het altijd prima.

Hier heeft het externe filter ooit tot 15 uur uit gestaan, zonder gevolgen. Ik wist niet dat ook wel aangeraden werd het water in de pot te vervangen als een extern filter lang heeft stil gestaan, dus heb het filter gewoon weer van stroom voorzien. Geen gevolgen kunnen meten.

Hier binnenfilter dat 18 uur had stilgestaan, geen problemen gezien.

Als zoiets gebeurt als je met vakantie bent dan is het andere koek natuurlijk maar goed de kans dat zoiets gebeurt is niet erg groot.

Als ik erbij ben trek ik de externe filters uit. Als er weer stroom is laat ik ze eerst uitstromen in een emmer, zodat het water wat stilstond niet in de bak komt.
Maar het is ook wel eens gebeurd toen ik er niet was en dan gaan de filters gewoon weer aan als de stroom weer terug is. Dan wordt er een hoop troep je bak in geblazen, maar heb er niks negatiefs aan ondervonden.

Een externe filter is een gesloten systeem, doordat het filter kouder word zal het warme water toch wel door de filter heen trekken en er bij de uitlaat weer inkomen, al is dat maar heel gering natuurlijk, maar de bacteriën zullen daar door kunnen overleven voor langere tijd.

Een tijd geleden kwam ik een artikel tegen waarin stond dat je een potfilter eerst schoon moet maken na stroomuitval omdat het gaat schimmelen
Dan is dat wel een hele lange stroomuitval geweest zeker meer als een paar dagen
Dan ruikt het niet zo fris meer
Schermafdruk op 2019-04-12 11-19-34.png

Maar bij een normale stoom uitval duurt over het algemeen korter als een dag geen problemen van maken
hier wel eens 16 uur uit gestaan oeps stekker vergeten terug te stoppen ( tja weet de schoonmaakster veel)😡:br:😀

Zou me er niet al te druk om maken.
Heb wel vaker de filters langer dan een uur stil gehad zonder enig probleem.

Zolang je geen hele potten voer per dag erin mikt zal het wel los lopen qua waardes

Oké, volgens mij kwam ik het tegen in een boek van JBL dus was ik wel benieuwd.

Algemeen advies.

Altijd flesje VFM van easylife in huis hebben.

Flinke dosis in het water en de filters kunnen een dag uit blijven. En daarna weer aan.

Ammonia wordt door het zeoliet gebonden.

Algemeen advies.

Altijd flesje VFM van easylife in huis hebben.

Flinke dosis in het water en de filters kunnen een dag uit blijven. En daarna weer aan.

Ammonia wordt door het zeoliet gebonden.

Verschil met easylife en tetra easy start?

Easy Life VFL (Vloeibaar filtermedium) bevat geen bacteriën maar vangt NH4 af.

Je hebt die easylife ook met bacterie

Easy life easy start zo heet die.

Ik was ff in de war. Maar wat is dan het verschil? Tussen de easy start van easylife en de safe start van tetra

Maar wat is dan het verschil? Tussen de easy start van easylife en de safe start van tetra
Ik ken wel del overeenkomst, dat ze door mysteries zijn omgeven.

Alles met bacterien erin geloof ik niets van.

Zijn doorgaans alleen heterotrofe. En daar heb je snel teveel van. Witte bak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan