Wat is er nieuw

Wat te doen tegen deze algen

ThomasDeJ

Active member
Lid geworden
18 augustus 2019
Berichten
26
Leeftijd
20
Wat voor algen zijn dit en wat moet ik er tegen doen?
 

Bijlagen

  • 20210928_194847.jpg
    20210928_194847.jpg
    21.5 KB · Weergaven: 177
Lijkt op blauwalg en is het een vettige slijmerige substantie?
 
Ja is slijmerig ja
 
Heb je wat info over de bak zoals de waterwaarden, verversingsbeleid, wat je toevoegt en welke bewoners en wat voor bak het is. Ook graag info over je filter en welk onderhoud je pleegt .

Btw, hoelang draait de bak nu? Heb je ook een totaaltje van de bak?
 
NO3 mg/l: 0
NO2 mg/l: 0
GH : 8
KH: 6
CL: 0

Elke week vervang ik ongeveer 1/3e van de bak met kraanwater. (woon in groningen)
ookal heb ik het water al 2 week niet vervangen, daarvoor was dit alg er ook al met zoveel. heb ook een aantal dagen elke dag het water voor 1/4e ververst zonder resultaat.
ik voeg niets toe aan mn aquarium
bewoners: 6 galaxy rasbora's, 3 neon tetra.
primo 60 liter https://petsplace.nl/juwel-aquarium-primo-60-aquaria-4022573253603-pps.html , staat ook de info in over het filter.
de bak draait al sinds 2 augustus 2019
 
Het lijkt mij bodemrot met een gore bacterie waarschijnijk blauwalg inderdaad.
Mijn advies zou zijn, plan een totale bodemvervanging in. Vervang je bodem met lava als onderlaag en een veel dunnere deklaag of neem soil.
Even pijn lijden maar dan kan je weer een hele tijd door.
 
Dus nieuw substraat erin doen en het zou moeten verdwijnen?
 
Als de bodem de oorzaak is kan dat helpen want je moet de oorzaak aanpakken. Je no3 is ook 0 schrijf je en dat kan ook soms de oorzaak van blauwalg zijn.
Test je met strips?
 
ja, die vloeistofjes zijn te duur. moet mn huur ook nog betalen haha
 
Dat begrijp ik maar goed een hobby kost geld😉. Misschien kun je vragen bij je lfs of die het met druppels kunnen testen want strips zijn in de regel niet erg betrouwbaar.
 
Ik heb een nieuw bodem gehaald voor mijn aquarium, iemand tips hoe ik deze erin moet leggen? neem aan dat dat niet met vissen erin kan haha
 
Filter op een tijdelijke bak zetten, desnoods een grote emmer of plastic kuip. Daar kunnen de vissen bij.
Dan kan je je bak leeghalen. Reinigen en opnieuw vullen. Ik zou zo min mogelijk rechtreeks hergebruiken ivm aanwezige bacteriën..
Wat voor bodem ga je gebruiken?
 
Een zandbodem. en ik heb een grote plastic opberb bak. maar als ik geen water hergebruik, raak ik dan njiet essentiele bacterien kwijkt?>
 
Zeker. Het is ook geen geringe ingreep om je bodem te vervangen. En je zal de eerstvolgende tijd rekening moeten houden dat je gedeeltelijk opnieuw moet opstarten. Veel waterwissels. Testen. Risico op een piek.
Maar je wil ook van die vieze bacterie af.
De oorzaak van de blauwalg neem je niet weg en je hebt een identieke bodem.
Dus bij verder gelijke omstandigheden heb je grote kans dat de bacterie terugkomt.
 
Het is inderdaad erg belangrijk om de oorzaak van blauwalg weg te nemen.
 
maar als ik geen water hergebruik, raak ik dan njiet essentiele bacterien kwijkt?
Meeste bacteriën zitten in je filter en bodem, percentage in het water is maar klein.
 
wat kan de oorzaak van de blauwalg zijn dan?
 
Hierboven lees ik over al of niet verdwijnen van bacteriën. Men moet zich dan ook realiseren dat blauwalg ook een bacterie is, namelijk een cyanobacterie. En deze moeten dus wel verwijderd zijn om niet weer de kop op te steken in de nieuwe bodem. Bovendien kunnen cyanobacteriën zich ook nestelen in je filter. Hier moet dus wel over nagedacht worden. Een degelijke reiniging zal ook vragen om een nieuwe herstart van de bak.
 
Bovendien kunnen cyanobacteriën zich ook nestelen in je filter.
Hebben deze geen licht nodig om te overleven? Als je verduisterd dan gaan ze ook kapot dus ik zou denken dat een filter wat donker staat geen ideale plek is voor ze.
 
Ga er maar vanuit dat je die bacterie nooit volledig weg krijgt
zelfs als je alles volledig steriel maakt zitten ze er in een rap tempo weer in zodra je de bak weer vult.

De kunst is de omstandigheden zo te houden dat de aantallen binnen de perken blijft en je er niets van merkt.
 
Hebben deze geen licht nodig om te overleven? Als je verduisterd dan gaan ze ook kapot dus ik zou denken dat een filter wat donker staat geen ideale plek is voor ze.
Je hebt helemaal gelijk maa eigenlijk doelde ik, ik weet niet of er zo'n filter is, op een interne filter zoals bijvoorbeeld een Juwel Rio die wel heeft. Deze dingen hebben weliswaar waar een deksel op te bovenkant maar deze dingen krijgen vlak onder de lampen nogal wat licht waardoor in het geval van blauwalg het zeker nodig kan zijn voor extra aandacht. Maar ook andersoortige interne filters en/of skimmers kunnen om aandacht vragen.
 
Je hebt helemaal gelijk maa eigenlijk doelde ik, ik weet niet of er zo'n filter is, op een interne filter zoals bijvoorbeeld een Juwel Rio die wel heeft. Deze dingen hebben weliswaar waar een deksel op te bovenkant maar deze dingen krijgen vlak onder de lampen nogal wat licht waardoor in het geval van blauwalg het zeker nodig kan zijn voor extra aandacht. Maar ook andersoortige interne filters en/of skimmers kunnen om aandacht vragen.
Ja dat is zo Ben en je hebt een punt voor de filters die wel licht vangen.
 
nahja ik heb net de bak helemaal leeg gehaald, alles ligt al klaar uds ik ga t zometeen toch maar proberen
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan