Wat te doen?


D

Dino

Guest
Ik weet niet waar ik dit precies moet posten, dus post ik het maar hier:
Ik ga nu een paar dagen weg voor een korte vakantie. Als ik terug kom wil ik eindelijk mijn aquarium aan gaan pakken. Is me al een tijdje een doorn in het oog en van mijn vrouw zeker. Heb er een algen soort in zitten waar ik niet meer vanaf kom. Wil dus echt helemaal opnieuw beginnen. Heb al een spare aquariumpje waar de resterende vissen tijdelijk in kunnen.
Het gaat om een Ferplast Cayman 80 met intern filter. Ga het aquarium aanpassen zodat ik een extern filter kan gaan draaien. Achterwand gaat er uit. Bodem gaat eruit en komt grind/zand?? in. Nieuwe planten.
Maar nu mijn vraag;

Hoe moet ik het aquarium schoonmaken, zodat ik zeker weet dat alles er uit is en toch veilig dat de nieuwe bewoners niet meteen door de evt. chemicaliën het loodje leggen?

Bekijk media item 398Bekijk media item 397
Zoals gezegd, ga nu t/m vrijdag er ff tussen uit maar reacties zijn alvast welkom.
 
Algen in het algemeen.

Gebrek aan voeding. In de breedste zin van het woord. Er hoeft maar 1 voedingstof te ontbreken. Planten stagneren, en algen floreren.

Dit kan nitraat, fosfaat, sporen en of CO2 zijn.

Koop een goede testkoffer. En doe eerst metingen aan uw oude aquarium. Dan weet u wat de tekorten zijn. En maakt u met uw nieuwe start niet dezelfde fout.

De algen op de foto zijn penseel algen.
 
Ik ga met marcel mee en je zou als de bak leeg is de achterwand kunnen insproeien met carbo tegen de algen maar zelf he ik het niet zo met deze achterwanden. Je kan hem er ook uithalen en er een leuke poster achter kopen bijvoorbeeld.
Maar ik begrijp dat de achterwand er toch al uitgaat maar inspuiten is een optie. Wat vaak gebruikt wordt is een zandkorrel van 0,4-0,8mm en dat is te koop bij Wildkamp of bij de Hornbach en de Hornbach heeft verschillende kleuren.

Voor deze bak kun je bv een Eheim 2213 nemen of een JBL 701. Zelf gebruik ik de Eheim op de 80cm. Mijn ervaring is dat je snel ook co2 nodig hebt bij een 80cm bak maar dat verschild per bak natuurlijk.
 
Als de bak leeg is kun je er het beste chloor/bleek in doen om de laatste algen de das om te doen.
Daarna een paar keer goed spoelen zodat de laatste resten er ook uit zijn.
 
Als de bak leeg is kun je er het beste chloor/bleek in doen om de laatste algen de das om te doen.
Daarna een paar keer goed spoelen zodat de laatste resten er ook uit zijn.

Je kunt ook de achtewand heel mooi schoon krijgen met bleek.
En zeker goed naspoelen.
 
Ik zit er aan te denken om sowieso geen achterwand te plaatsen. Denk dat dat de bak optisch wat groter maakt en meer licht.
 
Zelf gebruik ik liever de posters die je erachter kan plakken. Wat ook kan is dat je schoolbordverf gebruikt op de achterruit. Het is maar net wat je mooi vindt denk ik.
 
Of zwart plakfolie. Maar daar is John niet zo handig mee.
 
Of zwart plakfolie. Maar daar is John niet zo handig mee.


Helemaal juist maar ik gebruik daarom de losse posters dus en die plak ik erop met wat dunne behangplaksel. Dat lukt mij zelfs met 2 linkerhanden:D:D

Dat is eventueel later ook makkelijk te verwijderen als je dat zou willen.
 
Bedankt voor de info. Zat er aan te denken niks er achter te doen maar dit is ook een optie. Nu eerst ff een paar dagen bijkomen van de bonte wever hel en dan volgende week maar eens een begin maken.
 
Zo, nieuwe start is gemaakt. Vissen ( wat er nog over was) in een tijdelijk bakje gedaan.
Bekijk media item 421
Aquarium helemaal leeg gehaald en goed schoongemaakt. De boel verbouwd van intern naar extern filter en opnieuw ingericht.

Bekijk media item 419Bekijk media item 422
Nu een paar weken indraaien en dan eens op zoek naar nieuwe bewoners.
Van de oude bak heb ik nog
2 zebra botia's
6 ancistrus
een 4 tal neons

Grote steen links gaat er nog uit maar die moet nog ff kienhout in bedwang houden :D:D
 

Terug
Bovenaan