Wat is er nieuw

Wat te doen?

Flappie00

Well-known member
Lid geworden
26 september 2019
Leeftijd
40
In febr 2 ciclides gekocht en 4 olifante slakken.

3 weken later begonnen de vissen in mijn bak raar te doen. De keizer tetra’s gingen duikelen en veranderen van kleur.
De ciclide leken toen nog redelijk te zijn.

Opeens een dode ciclide in de bak.

Heb verschillende medicijnen geprobeerd (niet tegelijk natuurlijk) met de nodige waterwissels
Trichosal

Een antibiotica

Een wormenkuur

Steeds leek t even iets beter te gaan maar daarna werd t weer slechter
de andere ciclide heb ik uiteindelijk moeten laten inslapen want die zat de hele dag stil in een hoekje half dood te zijn.

De oto’s
Mijn speciaaltjes (zie fotoalbum)
De kuhlies
Panda’s
De keizer tetra’s
Leven nog maar de tetra’s duikelen wel soms.
De waterwaardes zijn goed dat is het probleem niet.
Heeft iemand nog een idee wat ik kan doen?
De keizer tetra’s zijn gewoon niet zoals ze horen te zijn.

Oh nog een aanvulling: ze zijn niet magerder of dikker. Hebben ook nog eetlust

Stress, parasiet in de hersenen? Zijn het steeds de zelfde die zo duikelen? En wat bedoel je met duikelen?

Je kan wel wat toevoegen maar ik zou eerst proberen te achterhalen wat ze hebben want anders heeft behandelen weinig zin denk ik.

Misschien een video en foto s posten.

Je kan wel wat toevoegen maar ik zou eerst proberen te achterhalen wat ze hebben want anders heeft behandelen weinig zin denk ik.
Van 1 heb ik een schub onder een microscoop gehad. Was een ingekapselde worm te zien. De kieuwen was ook vuurrood bij 2 vissen.

Filmpje van de wat onder de microscoop te zien was

Zieke vissen

De nieuwe vissen hebben iets meegenomen en de vissen die je al eerder hield hadden misschien al iets overleeft, dat word wel eens ,kruisbesmetting genoemd.
Ik heb er ervaring mee dat na wat nieuwe vis erbij en ze dan allemaal ziek sterven.

Filmpje van de wat onder de microscoop te zien was

Zieke vissen

Ziet er niet uit als een zwemblaas probleem maar een hersen probleem door eventuele parasiet (misschien de worm die jij zag)
Maar de dingen die jij onder de microscoop ziet hoeven niet perse de oorzaak zijn. Of sterker nog, doordat de vissen verzwakt zijn kunnen ze last van meerdere dingen krijgen.
Bij een parasiet in de hersenen valt natuurlijk weinig te behandelen 😅 dat is het halve werk misschien al maargoed we weten het niet he.. hoe kom je achter zo iets? Sommige dingen zie je en soms moet je gokken.

Als ik het filmpje vergroot zie je toch duidelijk witte stip op die oranje die voorbij komt lijkt het.

Als ik het filmpje vergroot zie je toch duidelijk witte stip
Heb je geen extra bakje waar je de zieke vissen in kunt behandelen ?

Ik heb al medicijnen gegeven die ook voor witte stip zijn. Dat heeft niks geholpen

Als ik het filmpje vergroot zie je toch duidelijk witte stip op die oranje die voorbij komt lijkt het.
Ik zie juist helemaal niks bij die oranje vis. Kan je een foto maken en omcirkelen wat je ziet?

Erg vervelend @Flappie00 om mee te maken. Maar heb je iets van een tijdelijke bak gebruikt voor de behandeling. Action bak bijvoorbeeld?

Ik zie juist helemaal niks bij die oranje vis. Kan je een foto maken en omcirkelen wat je ziet?
De tweede oranje vis die voorbij komt in het filmpje

Bijlagen

• 70A61762-622F-4895-8EF7-1767EED8433D.jpeg
    70A61762-622F-4895-8EF7-1767EED8433D.jpeg
    236.4 KB · Weergaven: 105
Erg vervelend @Flappie00 om mee te maken. Maar heb je iets van een tijdelijke bak gebruikt voor de behandeling. Action bak bijvoorbeeld?
Ja ook dat heb ik gedaan. Heb nog een leeg aquarium staan

Dat is gewoon de tekening van de vis

Dat is gewoon de tekening van de vis
Het viel mij in elk geval op maar als die dat altijd al heeft gehad dan zal ik het niet goed zien.

Ja dat is hoe t mannetje er uit ziet. Die zijn juist nog t minst ziek

CC673540-4912-4312-AA77-FA08B431A12F.jpeg

Van 1 heb ik een schub onder een microscoop gehad. Was een ingekapselde worm te zien. De kieuwen was ook vuurrood bij 2 vissen.
Heb je ook al behandeld tegen wormen?

Je schrijft dat het even beter ging maar daarna weer slechter, dat herken ik wel van mijn zieke vissen (met waarschijnlijk kieuwwormen). Dat komt omdat er dan na een tijdje weer eitjes uitkomen en dan moet je opnieuw behandelen, ik weet niet of je dat ook gedaan hebt?
Dat voorover vallen herken ik niet echt, maar de rode kieuwen en stilletjes zijn wel. Mijn vissen sloegen ook soms tegen de planten, maar lang niet allemaal en heb het maar een enkele keer gezien. En ze hapten meer dan normaal, ik kan niet helemaal zien op je filmpje of ze dat bij jou ook doen?

Trouwens, echt vervelend als het misgaat en je weet niet wat er is 🙁

Je zou nu eventjes kunnen proberen niets te behandelen en het water extra goed schoon te houden. De vissen hebben natuurlijk aardig wat belasting gehad van dat behandelen en misschien doet ze extra schoon water nu wel beter. Vaak vecht een vis zelf goed tegen parasieten als de vis maar sterk is.

Hoe heb je de wormen behandeling gedaan heb je dat goed doorgezet? Of zou het kunnen dat zoals marble zegt dat er nog eitjes uit gekomen zijn.

Alleen zullen kieuwwormen niet dit gedrag geven lijkt me.. als vissen tuimelen dan is dat volgens mij wel echt iets in de hersenen. Dan zou het beste zijn het water vooral schoon te houden of de vis moet via voedsel iets binnen gaan krijgen. Een externe parasiet lijkt me heel sterk. Maargoed ik weet het ook niet zeker dat is mijn gedachte er over.

Ik lees over de schommelziekte tegenstrijdige berichten:

- virus / bacterie / parasiet (alle 3 de opties zijn genoemd)
- zou komen door een lage temperatuur (mijn aquarium is constant 28gr.)
- zeer besmettelijk / niet besmettelijk
- dodelijk / vissen komen er overheen

Niet echt informatie om iets mee te doen, en om nu meteen medicijnen erin te gooien zonder te weten of het werkt ben ik geen voorstander van (zeker om de manen / keizertetra's geen problemen hebben)
Dit klinkt dan nog ergens bekend maar blijkbaar is daar veel tegenstrijdigheden in wat de oorzaak is en dit ging over corydoras

Ik lees dat tuimelen ook wel door zwemblaasproblemen kan komen dus het hoeft niet perse in de hersenen te zitten misschien.
Ik zou het water goed schoon houden in iedergeval

Blijft denk ik een lastig verhaal als je niks aan de vis kan zien.
Het eerst wat ik altijd doe bij vreemd gedrag is testen op nitriet en ammonia maar dat heb je ook al gedaan.
Ik zou ze dan apart zetten en blijven observeren.
Esha 2000 zou dan in eerste instantie het beste zijn maar als dat ook niet helpt word het wel lastig.
Als er iets binnen in de vis zit zal je er misschien wel nooit achter komen.

Ik ben wel eens van een ruime guppenpopulatie zo,n 500 tot 800 verminderd naar nog geen 20 alleen omdat ik wat nieuwe guppen erbij had geplaats voor bloedverversing.
Dat is treurig om te zien hoor, dan zie je op den duur er wel elke 10 min. 1 dood naar de bodem zinken na een hoop zielig zwemgedrag.
Geneesmiddelen maken mijn inziens nog meer kapot in je hoofdbak, dan zal ik nooit meer er iets bij plaatsen zonder een uitgebreide quarantaine evt ook kuren met middelen.
Te jammer als het doodgaat zonder te hebben kunnen beseffen dat nieuwe vissen altijd van alles met zich mee kunnen brengen qua besmettingen.

Sterkte! 😔 Ben benieuwd hoe het afloopt...

Ja maar als je niet iets doet en het ahw rustig op ze beloop laat dan, wordt het vanzelf weer goed ook hoor, het kostte mij een zee van geduld echter met al mijn bakken is er altijd wel hoop voor iets.
Medicijnen of bestrijdingen zijn me geen optie, daar ben ik niet voor en daar heb ik veelsteveel water onder me hoede.
Wel uiteindelijk is dit weer een voorbeeld van wat er hier in 1 overleefde.
dus houd hoop😀

Voorlopig doe ik even niks anders dan waterwissels. Enkele tetra’s duikelen en toe nog wel, maar reageren wel zodra er eten in de bak komt

Afwachten maar en hopen dat het goedkomt.

Wat vervelend allemaal ! Hopelijk keert het snel. 🤞🏻

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan