Wat is er nieuw

Wat te gebruiken in mijn aquariums als extra aankleding??

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Khoppie
  • Startdatum Startdatum
K

Khoppie

Guest
Beste allemaal,

Ik krijg vaak te horen dat mijn aquarium nogal kaal oogt en dan met name de bodem. Ook krijg ik vaak te horen dat het in mijn aquarium aan de nodige zichtbrekers ontbreekt.
Ik heb heel veel moeite om dit goed te krijgen en vandaar dat ik hier mijn vragen maar stel want in mijn foto album krijg ik niet veel reacties (is eigenlijk ook niet de plek om deze vragen te stellen)

Dus hier mijn volgende vragen:

- Wat zou ik nog kunnen veranderen aan mijn inrichting?
- Welke bodembedekking kan ik nog extra gebruiken. Bladeren ben ik niet zo van geeft teveel troep vind ik.

Ik weet dat mijn huidige planten nog flink zullen groeien en dan met name de Echinodorus die in het midden staat, de Vallisneria en de Braziliaanse klimop. Dit zal er ook voor zorgen dat er meer beschutting komt maar toch wil ik nu al het 1 en ander veranderen want vind mn aquarium nu ook niet erg mooi en inderdaad zoals in mijn foto album al is gezegd te veel gerangschikt.

Ook wil ik de 2 kleine Echinodorussen vervangen door andere planten want die doen het niet en ik vind ze tevens niet zo heel mooi. Nu heb ik op een website deze plant gezien namelijk de Echinodorus Latifolius of de Echinodorus Magdalenensis. Laatst genoemde heeft alleen redelijk wat licht nodig en zal deze straks niet krijgen denk ik als de Vallisneria eenmaal is aangeslagen. Dus wil ik gaan voor de Latifolius. Weet niet of er iemand is met ervaring met deze plant en of iemand weet of het een makkelijke plant is om te houden.

De link naar mijn foto album zal onderaan dit bericht staan.

Alvast heel erg bedankt volor het medeneken en de antwoorden 🙂
 
Zet er nou links Cabomba in.

Echinodorus vraagt lateriet bolletjes.
 
Meer en grotere planten
 
Daar heeft hij niets aan.
Is te zanderig.
 
Dan zou je er toch een steen op kunnen leggen over de wortels
 
Groeien ze dan ook nog?
Bodem moet wel geschikt zijn,he.
 
23sh3n.gif


Je zou op de plaats van de groene cirkel een grote/brede javavaren kunnen plaatsen. Daarmee dek je af dat het 'gewoon' drie losse takken zijn, maakt het meer een geheel.

De planten (of soortgelijke) in de zwarte cirkel zou ik verder tegen de achterwand aan plaatsen, zodat op de voorgrond er wat kleiners kan komen, zoals bijvoorbeeld een paar stenen of een laagblijvende plant.

Ik vind het niet specifiek 'te leeg' je aquarium, maar de planten en takken lijken wel in groepjes te staan en geen samenhangend geheel te vormen. In het geval van planten kan dat gewoon een kwestie van geduld hebben zijn - tot de planten wat voller worden.
 
De planten (of soortgelijke) in de zwarte cirkel Naar links zetten.
Achter wat vollere planten. als schuil gelegenheid.
 
Laten we wel niet vergeten waarom Kevin zo graag advies wilt. Het gaat erom de zichtlijnen de doorbreken voor zijn maanvissen.
Idee�n waar het gaat om lange planten langs de zij-/achterwand en wat meer naar voren lager blijvende planten zijn aardig, maar daarmee doorbreek je geen zichtlijnen.

~ Ivo
 
O. zichtlijnen.??/

Zit er toch niet in? of wel? niet dus.
Gewoon een leuke bak,zou ik zeggen.
 
Vergeet niet datvhry een zuid Amerikaanse inrichting moet blijven dus niet vol met planten. Ikbwel het gaanbdoen met hetgeen wat ik nu heb en misschien nog wat kleine echinodorussen. En misschien wat spul voor op de bodem.
 
Kleine Echisch?
Die groeien ook groter he .
Wel tot aan de waterlijn.
 
Je hebt tochbook kleiner blijvende soorten. Die ik nu bijvoorbeeld aangaf word volgens awuaplants online maar zo'n 20 cm hoog.
 
O,oke.
 
Meer hout?
Drijfplanten met lange wortels?
Grotere maaskeien op de bodem?
Meer bladeren op de bodem
sterrenkruid is een mooie volle plant en ZA!
 
Ik heb al meer hout op de bodem gelegd en meer als dit gaat het niet worden anders kan ik er net zo goed vlonderplanken in leggen 😛
Drijfplanten zijn niet nodig want als straks mijn Vallisneria aan slaat en de Hydrocotyle Leucocephala dan vormen deze al wel genoeg beschutting van boven af 🙂
Ik weet niet of he mijn foto album gezien hebt maar er liggen al meer dan genoeg stenen in denk ik.
Bladeren is een no go zoals ik in dit topic al aangegeven heb 🙂 Misschien dat ik catappa bladeren nog wel wil doen omdat ik deze toch nog heb liggen maar kan/mag je deze kleiner knippen want heb de XL (verkeerd besteld) en vind deze te groot.

Meer planten komen er de eerste tijd zoiezo nog niet in eerst maar eens kijken wat de rest gaat doen. De 2 kleine Echinodorussen zijn volgens mij hetzelfde als de grote in het midden. Wat ik eigenlijk niet hoop want dan gaan deze met der tijd verdwijnen want 3 van de grote Echino's word toch teveel van het goede.
 
Waarom zou je die niet kleiner mogen knippen?
Knip ze in 4 ren.
 
Geen idee eigenlijk haha 😛
Misschien dat ze dan sneller vergaan ofzo?? 😛
 
Zet de Echinodorus bleheri er nog een keer in, zelfs 2 of 3 keer. Vind het zelf een makkelijke plant die ook nog eens mooi en groot wordt.Een paar kleibollen er bij en je bak is zo vol en het zorgt meteen voor zichtbrekers,mits je het een beetje in het midden plaatst. Dan met de klimop en de Vallisneria er bij aan de zijkant of er tussendoor, meer dan dat heb je dan niet meer nodig vind ik.

Die kleine Echinodorus kan je aan de voorkant plaatsen. Wat lateriet of een andere kleibol bij doen en het zal vast wel goed komen.
 
Khoppie zei:
Ik heb al meer hout op de bodem gelegd en meer als dit gaat het niet worden anders kan ik er net zo goed vlonderplanken in leggen 😛
Drijfplanten zijn niet nodig want als straks mijn Vallisneria aan slaat en de Hydrocotyle Leucocephala dan vormen deze al wel genoeg beschutting van boven af 🙂
Ik weet niet of he mijn foto album gezien hebt maar er liggen al meer dan genoeg stenen in denk ik.
Bladeren is een no go zoals ik in dit topic al aangegeven heb 🙂 Misschien dat ik catappa bladeren nog wel wil doen omdat ik deze toch nog heb liggen maar kan/mag je deze kleiner knippen want heb de XL (verkeerd besteld) en vind deze te groot.

Meer planten komen er de eerste tijd zoiezo nog niet in eerst maar eens kijken wat de rest gaat doen. De 2 kleine Echinodorussen zijn volgens mij hetzelfde als de grote in het midden. Wat ik eigenlijk niet hoop want dan gaan deze met der tijd verdwijnen want 3 van de grote Echino's word toch teveel van het goede.

Dus eigenlijk wil je niks veranderen.
 
We geven je van allerlei opties/tips maar je wil er niks aan veranderen... Dan zal er ook niet snel iets veranderen h�!
 
Ik wil best iets veranderen maar ik denk dat meer hout en stenen totaal geen meerwaarde gaan hebben omdat dit er al genoeg in ligt 🙂
Tevens vind ik 3 van de echinodorussen wel veel van het goede hoor 😛 die andere 2 groeien ook nog en daar wil ikber uiteindelijke 1 van overhouden en dan kijk ik tegen die tijd wel wat het mooiste staat kwam inrichting.
Ik ga dan denk ik maar de catappa bladeren die ik nog heb verknippen en deze op de bodem leggen. Dan kan ik kijken hoeveel troep dit geeft en als dit meevaalt kan ik altijd nog kiezen voor eiken of beuken bladeren 🙂

Bedankt voor de reacties 🙂
 
Hahaha, Kevin je hebt toch mooie bak man!

Probeer die bladeren maar eens..waarderen je vissen ook en geeft geen rotzooi. Ik laat ze er altijd inliggen en mijn garnalen ruimen ze helemaal op.
 
Ja dat zeker wel maar ik merk dat mijn vissen het nogal lekker vinden overal tussen te scharrelen 🙂
Dusbvandaar dacht ik laat ik nog iets voor op de bodem nemen zodat ze daar tussen kunnen scharrelen dus alleen maar bevordering van het natuurlijke gedrag van de vissen 😛
Garnalen heb ik niet dus zal het zelf bij moeten houden hahaha
 
Ik heb een aantal grote catappa bladeren zo gekipt dat er 3 kleine per blad uitgekomen zijn (allemaal netjes met steeltje 😛 )
De vissen en vooral de sleuteltjes vinden het heerlijk om hier onderdoor te zwemmen en ze te verplaatsen. het ene moment liggen ze links en dan weer achterin of in het midden van mn aquarium 😛

Zijn er nu nog eikenbladeren te krijgen want vind het toch wel een leuk gezicht en oogt heel natuurlijk. Ook mede omdat de vissen er hun voedsel tussen gaan zoeken 🙂Ik durf er niet meer catappa bladeren in te doen omdat teveel ook niet goed schijnt te zijn voor mn vissen. Dus mijn vraag kan ik ergens kant en klare eiken of beuken bladeren kopen die zo het aquarium in kunnen?

Hoor het wel 🙂
 
Volgens wie/wat is meer bladeren te veel?
 
Staat op de verpakking dat ik maximaal 3 bladeren per 100 liter mag gebruiken dus ga hier dan maar vanuit 🙂
Het zijn XL catappa bladeren van het merk Dennerle.
 
jouw bak is toch tegen de 300 liter?
 
Zal hij er wel 9 verknipt hebben 😉

Foto's Kevin....klinkt goed.
 
Nou wou eigenlijk niet tegen de mex aan gaan zitten of kan dit geen kwaad?
Heb nu 5 bladeren verknipt dus eigenlijk zou ik er dan nog 4 kunnen doen?
Als dit mogelijk is dan ga ik er geen eikenbladeren meer in doen natuurlijk 🙂

Ik heb de gebruiks aanwijzing gelezen maar kan nu niet echt vinden wat de werking is van deze bladeren en waar ze voor dienen 🙂

Hoor het wel.
 
Je kan er wel meer gebruiken hoor, dat is niet erg. Je water zal waarschijnlijk wel erg gaan verkleuren.
 
Heb nu 9 XL catappa bladeren verknipt tot kleinere bladeren. Ik merk ook gelijk aan mijn vissen dat ze een stukje rustiger zijn 😛 heeft dit iets te maken met bepaalde stofjes die de catappa bladeren uitscheiden of heeft het hier niks mee te maken? Ook lijkt het net of het koppeltje maanvissen (nog) meer interesse in elkaar heeft en de sleutels zie ik nu ook regelmatig baltsgedrag vertonen 🙂
Komt dit daar de bladeren of heeft het er misschien mee te maken dat de temperatuur in het aquarium is gestegen of beide een beetje 😛

Foto's zal ik zo snel mogelijk posten in mijn foto album 🙂 zal morgen of overmorgen worden wanr heb vanavond geen tijd 😛
 
Tja, moeilijk te beoordelen. Ik weet wel dat mijn ramirezi's en altispinosus erg blij zijn als er catappa ligt, want dat is waar ze hun eieren het liefst op af zetten (groot en stevig blad heeft de voorkeur).Sowieso liever alleen op blaadjes.En temperatuur omhoog doen werkt meestal wel positief op de romantiek.
 
Had ergens gelezen dat deze bladeren bepaalde stofjes af gaven die een positief effect hadden op de vissen en op bijvoorbeeld eieren die afgezet worden. Dan zouden die minder snel schimmelen geloof ik. ook zouden de vissen er rustiger van worden. Kan het niet terug vinden maar weet dat ik het ooit eens ergens gelezen heb 🙂

De temperatuur hoef ik niet te verhogen dit gebeurd vanzelf. Met het warmere weer van afgelopen week is mijn temperatuur zeker een graad omhoog gegaan. Heb de temperatuur van mijn aquarium ingesteld op 25,5 graden en nu is het aquarium 's ochtends als de verlichting nog uit is 26,1 graden en later in de middag staat dit al op 26,4 graden. Ben benieuwd hoever deze straks op gaat lopen als het echt een aantal weken zo rond de 25 a 30 graden word (als we dat dit jaar al meemaken met die zachte winter) Dan kan ik denk ik wel een ventilator op mijn aquarium gaan zetten of is het voor de vissen die ik heb geen probleem als de temperatuur voor langere tijd flink stijgd? Ik vermoed namelijk dat deze makkelijk naar de 27,5 graden kan gaan oplopen.
Wij wonen in een apartementen complex en daar is het nu al standaard 22 graden binnen en zomers weten we dat het binnen soms 25 graden kan worden, hebben we namelijk van de buren gehoord. Dus ben benieuwd 🙂
Helpt een luchtpompje bijvoorbeeld om de temperatuur in het aquarium omlaag te krijgen? die heb ik namelijk nog liggen 🙂
 
Jouw vissen kunnen een hogere temperatuur prima hebben, hoef je je geen zorgen om te maken.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan