Wat is er nieuw

Wat vinden jullie van de Sera Aqua-test set?

Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
3,736
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
Zoals de titel al aangeeft:

Hebben jullie ervaring met de Sera Aquatest-set?
En dan met name afleesgemak en nauwkeurigheid?
 
Wat betreft Sera kan ik je niet behulpzaam zijn maar ik heb goede ervaringen met colombo en jbl. Het doseerlepeltje van JBL vindt ik handiger werken.
 
Vroeger had ik die af en toe wel eens. Zover eigenlijk ok maar wat de NO2-test betreft is die van JBL wel iets meer naukeurig. Ook voor PH is er van JBL eentje die in fijnere stappen meet.
 
Ik heb deze vroeger ook wel gebruikt en het was een prettige test maar gelet op de prijs gebruik ik nu ook die van Colombo.
 
Ik had het koffer (met inhoud 😉 ).
De cuvettes zijn erg fijn. Van glas met een dop die niet lekt, er komt geen druppel langs.
Over de nauwkeurigheid in vergelijking met andere tests durf ik zo niets te zeggen.

Het koffer zelfs is van degelijke kwaliteit, veel degelijker dan die van Colombo/Superfish maar of je daarvoor betalen wilt? Die testen van Colombo doet het net zo goed. Ik vind alleen de cuvettes niet zo fijn. Schudden met de cuvette met een stukje keukenrol erom heen. Er wil nog wel eens een beetje nattigheid lekken.

Ik weet niet wat de lossen testen van Sera kosten, maar bij Colombo, als je 2-3 testen moet vervangen, loont het zich al snel een nieuw koffer te kopen. Dan heb je ook weer alle testen up to date.

Mijn voorkeur gaat naar de JBL, die werken met het aflezen met 2 cuvettes en dat is vooral fijn als je water sterk verkleurd is, bv door medicatie of als je een zwartwaterbak hebt.
 
Ik ken alleen de Sera test NO2. Vind de marges te groot. Is meen ik, verkleuring is marge 0,0 tot 0,2 terwijl JBL in kleinere stappen gaat dus je weet ook is het 0,1 of nog minder.
 
Die testen van Colombo doet het net zo goed. Ik vind alleen de cuvettes niet zo fijn.
Ik kocht deze week een navulling kh van Colombo en tot mn verbazing zit daar een potje bij met schroefdop. Echter is deze dikker dan de oude uit de koffer en je kan hem daar dan weer niet indrukken zoals de bijgeleverde potjes.
 
Ik kocht deze week een navulling kh van Colombo en tot mn verbazing zit daar een potje bij met schroefdop. Echter is deze dikker dan de oude uit de koffer en je kan hem daar dan weer niet indrukken zoals de bijgeleverde potjes.
Is de hoogte van de testvloeistof in de cuvette dan nog gelijk? Anders zou je ook de oude kleurenkaarten niet meer kunnen gebruiken omdat de hoogte van de vloeistof mede de intensiteit van de kleur bepaalt.
 
Ik heb de serra testset met PH/GH/KH/Nitrit
Deze dus:
testset.jpg

Voor mij is die 4 soorten testen genoeg.
Ook de hoeveelheid heb nog geen extra vloeistof hoeven kopen, drupt/lekt niet als je schudt en de bijgeleverde instructies zijn duidelijk.
Hoe nauwkeurig ze zijn weet ik niet, heb geen referentie met andere testen.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan