Wat voor alg is dit? (opstart)

A

Anton A.

Guest
Beste forumleden,

De bak is nu een ruime week oud, dus net gestart. Maar nu komen er op bijna alle planten bruine plekjes. Is dit normaal? Ik weet dat er wat alg kan ontstaan, maar better safe then sorry... Dus vandaar mijn vraag. Mocht het niet normaal zijn, kan ik er snel wat aan doen!

Aangezien hier veel expertise zit, hoop ik dat jullie een antwoord hebben...
 

Bijlagen

  • DSC_0673.JPG
    DSC_0673.JPG
    160 KB · Weergaven: 98
  • DSC_0674.JPG
    DSC_0674.JPG
    161.5 KB · Weergaven: 98
  • DSC_0675.JPG
    DSC_0675.JPG
    157.3 KB · Weergaven: 99
Zover ik het kan zien zitten er inderdaad bruinige plekken op de planten en dat zal na de eerste week bruinalg zijn omdat de bacteriecultuur nog niet goed op orde is. Dit hoort er eigenlijk bij in deze fase en kan geen kwaad.
 
Zover ik het kan zien zitten er inderdaad bruinige plekken op de planten en dat zal na de eerste week bruinalg zijn omdat de bacteriecultuur nog niet goed op orde is. Dit hoort er eigenlijk bij in deze fase en kan geen kwaad.
Bedankt voor je reactie Jessica! Ik was al bang dat m'n mooie gekleurde planten bruin zouden worden. Nu hopen dat het niet heel erg door gaat zetten...

Dank je!
 
Een klein beetje voer wekelijks verkruimelen wil de opstart wel bevorderen.
 
Bruinalgen worden veroorzaakt door Silicaten waar diatomen van profiteren en zo krijg je bruinalgen.
Je kan het tegen gaan door over JBL Silicaat-exit te gaan filter mocht het teveel worden.

Silicaat zit in elk leidingwater en vaak met hoge concentraties meer als 3mg de liter terwijl in het aquarium 0,8mg acceptable is, kan verder geen kwaad hoge waardes maar komen de waardes boven de 6mg is het voor gevoelige vissen een probleem zoals discussen/maanvissen en vissen die in blackwater types leven.
Silicaat testje kan je ook aanschaffen van bijvoorbeeld JBL maar zolang de bruinalgen niet overdreven zijn nemen silicaat in de loop van weken ook wel wat af, alleen met een water wissels voeg je weer nieuw silicaat toe tenzijn je met osmose water of regenwater je leidingwater gaat vermengen hou je het op acceptable waardes.
 
Bruinalgen worden veroorzaakt door Silicaten waar diatomen van profiteren en zo krijg je bruinalgen.

Deels ben ik dit met je eens en je krijgt ze meer door veel organische belasting. Wel profiteren de bruinalgen van de silicaten en fosfaten in het water omdat ze dit gebruiken. Maar de oorzaak is volgens mij niet de silicaat zelf want er zijn genoeg bakken met vrij veel silicaten en geen bruinalgen.
 
Deels ben ik dit met je eens en je krijgt ze meer door veel organische belasting. Wel profiteren de bruinalgen van de silicaten en fosfaten in het water omdat ze dit gebruiken. Maar de oorzaak is volgens mij niet de silicaat zelf want er zijn genoeg bakken met vrij veel silicaten en geen bruinalgen.

Ja bij een gerijpt aquarium heb je de nuttige bacterien die alles aan kunnen maar niet bij een aquarium die 2weken draaid en bruinalgen kunnen 3maanden aanhouden zolang de bacterien in de bodem nog niet volledig aanwezig zijn..met name zandbodems duurt het wat langer om een goede bacterie cultuur op te bouwen door de dichtheid van het substraat, het gaat bij grindbodems veel sneller omdat het makkelijker water doorlaat.
Dus eigenlijk hoeft hij dan alleen in de opstartfase van 4-6weken dat silicaat weg te filteren zodat diatomen zich niet goed kunnen ontwikkelen.
 
Ja ok dat ben ik weer met je eens en als je ze al hebt dan is het beperken van silicaten een oplossing om verdere groei te voorkomen maar opzich is silicaat geen oorzaak van het spontaan ontstaan van bruinalg. De oorzaak is niet direct een bepaald silicaatgehalte.
 
Geduld is er wel. Het was alleen even de twijfel of dit goed zou gaan of niet. Diverse bladeren worden lelijk, dus vandaar mijn vraag...

Bedankt allen!
 
Je kan het er vaak makkelijk met de vingers afwrijven maar de kans is groot dat het snel terugkeert zolang alles nog niet op orde is.
 
Je kan het er vaak makkelijk met de vingers afwrijven maar de kans is groot dat het snel terugkeert zolang alles nog niet op orde is.
Ga ik doen. Het wordt niet veel erger in ieder geval. Nitriet is nog 0,25, nitraat 75. Dus de bacteriën doen hun best om het nitriet in nitraat om te zetten.
 
Je bak draait net een week en vaak zie je de no2 piek na week 2 dus kijk het aan en laat de natuur lekker zn gang gaan.
 
Terug
Bovenaan